What a principal does

An integrative analysis for thinking about indicators and competencies in school management

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19551

Keywords:

School Management, Competencies, Indicators, Administration

Abstract

This study investigates the relationship between indicators and core competencies for school principals, with a focus on the administrative sphere. It seeks to understand the relevance of this relationship in the role of the school principal and how they can be identified and developed to promote the success of educational institutions. Using the Prisma methodology, 245 articles on the subject were analyzed in various databases. After the initial analysis, 79 articles were selected for full reading, and of these, 11 were discussed in depth. The research reveals that school principals play a crucial role in diagnosing and planning school management according to various indicators, facing up to contemporary educational challenges. However, there is a need to improve indicators and skills in order to promote continuous improvements in education. As a result of the article, tables and a taxonomy of competencies derived from the research are proposed, which can be useful when defining the role expected of the school principal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Follis, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Doutor em Ciências da Religião e Mestre em Comunicação Social. Professor no Mestrado Profissional em Educação e na Pós-graduação em Teologia.

Washington Alencar, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Mestrando no programa Profissional em Educação. Departamental de Educação na Associação Paulistana (AP) da IASD.

References

AGUIAR, V. B. P.; RUIZ, M. J. F.; SILVA, W. P. M. A tendência política da matriz nacional de competências para os diretores escolares e o nascimento de uma proposta sociopolítica. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 4, p. 2686-2705, 2022. DOI: 10.21723/riaee.v17i4.16442.

ALONSO, Myrtes. O Trabalho Coletivo na Escola. In: PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SÃO PAULO. Formação de Gestores Escolares para a Utilização de Tecnologias de Informação e Comunicação. São Paulo: PUC-SP, 2002. p. 23-28.

ALVEAS, M. C. O.; GHEDINE, T. Gestão por competência em uma rede de educação básica confessional. Revista Ciências Administrativas, Fortaleza, v. 28, p. e11881, 2022. DOI: 10.5020/2318-0722.2022.28.e11881.

ALVES, P. R.a de M. F. Informação estratégica: indicadores educacionais e os órgãos de fomento. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Organizações Aprendentes) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

BEHAR, P. A. (org.). Competências em Educação a Distância. Porto Alegre: Penso, 2013.

BRANDÃO, L. S.; SILVA, R. J.; ALMEIDA, M. O. Revisão sistemática e meta-análise: procedimentos metodológicos. Revista de Pesquisa, [S. l.], v. 34, n. 2, p. 54-67, 2022.

BRANDÃO, P. L.; COSTA, M. S.; OLIVEIRA, F. S. Metodologia da Revisão Sistemática. Revista de Metodologia Científica, Belo Horizonte, v. 5, n. 2, p. 75-89, 2022.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 30 jan. 2024.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 30 jan. 2024.

BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 2014. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 20 jan. 2024.

BRASIL. Base Nacional Comum de Competências do Diretor Escolar. Brasília, DF: MEC, 2021. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2021-pdf/191151-pcp004-21/file. Acesso em: 15 jan. 2024.

BUENO, L. A.; BATISTA, A. A. J. A. T.; TRABBOLD, V. L. M. Aplicação da metodologia Prisma em um estudo de Revisão Sistemática de Literatura sobre as implicações do HPV para a população adolescente - resultados parciais da pesquisa. In: FÓRUM DE ENSINO, PESQUISA, EXTENSÃO E GESTÃO DA UNIMONTES, 11., 2017, Montes Claros. Anais [...]. Montes Claros, MG: UNIMONTES, 2017. Disponível em: www.fepeg2017.unimontes.br/anais/download/355. Acesso em: 22 maio 2024.

CANGUE, J. Liderança nas escolas de magistério em Angola. Revista Intersaberes, [On-line], v. 15, n. 35, 2020. DOI: 10.22169/revint.v15i35.1959.

CURI, A. Z.; SOUZA, A. P. Medindo a qualidade das escolas: evidências para o Brasil. Economia Aplicada, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 541-574, 2015. DOI: 10.1590/1413-8050/ea143472.

DELGADO, P.; DIOGO, V.; CARVALHO, J. M. S.; MARTINS, P. Qual o papel do conselho geral na gestão das escolas públicas portuguesas? Percepção dos diretores. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, p. e249171, 2022. DOI: 10.1590/S1678-4634202248249171.

ERCOLE, F. F.; MELO, L. S.; ALCOFORADO, C. L. G. Constant. Integrative Review versus Systematic Review. 2010. p.103. Revisão integrativa versus revisão sistemática. REME – Rev Min Enferm. [On-line], v. 18, n. 1, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/reme/article/view/50174. Acesso em: 15 jun. 2024.

FISHER, S. D.; FEUERSCHÜTTE, S. G.; MENDOZA, M. de S.; OLIVEIRA, B. G. de. Competências do diretor escolar para uma gestão autônoma e democrática em escolas públicas: estudo na educação básica em município catarinense. Diálogo, Canoas, SC, n. 36, p. 25-39, 2017. DOI: 10.18316/dialogo.v0i36.3481.

FLEURY, M. T. L.; BORINI, F. M. O desenvolvimento de competências organizacionais em diferentes modelos gerenciais de subsidiárias de empresas multinacionais brasileiras. RAC, Curitiba, v. 14, n. 4, art. 1, p. 575-593, 2010. DOI: 10.1590/S1415-65552010000400002.

FREDERICO, I. S. Tempos e espaços na escola: uma revisão integrativa sobre a ação do gestor escolar para a educação especial na perspectiva inclusiva. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação: Formação de Formadores) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2022.

GALVÃO, T. F.; PANSANI, T. de S. A.; HARRAD, D. (Trad.) Principais itens para relatar Revisões Sistemáticas e Meta-análises: a recomendação Prisma. Epidemiologia e Serviços de Saúde, Brasília, v. 24, n. 2, p. 335-342, 2015. Disponível em: www.scielo.br/j/ress/a/TL99XM6YPx3Z4rxn5WmCNCF/?lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2024.

GARCIA, A. Cenário da implantação de gestão por competências no Brasil. ReCaPe – Revista de Carreiras e Pessoas, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 20-22, 2013. DOI: 10.20503/recape.v3i2.16532.

GÜNTHER, H. Pesquisa Qualitativa versus Pesquisa Quantitativa: esta é a questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. l.], v. 22, n. 2, 2006. DOI: 10.1590/S0102-37722006000200010.

JOHNSON, M.; CLARK, T. Indicadores abrangentes para a gestão escolar. Educational Management, New York, v. 23, n. 4, p. 345-367, 2021.

LIMA, M. de F. M. Seleção de diretores e o sentido da gestão escolar: percepções de diretores sobre o plano de gestão. Educar em Revista, [S. l.], v. 37, 2021. DOI: 10.1590/0104-4060.78290.

MCCLELLAND, D. C. Testing for competence rather than for "intelligence". American Psychologist, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 1-14. DOI: 10.1037/h0034092.

MENSLIN, D. O que esperam de mim na gestão escolar. Curitiba, PR: MM, 2012.

OLIVEIRA, L. A. de; SANTOS, A. M. dos; MARTINS, R. C. G.; OLIVEIRA, E. L. de. Inteligência artificial na educação: uma revisão integrativa da literatura. Peer Review, [S. l.], v. 5, n. 24, p. 248-268, 2023. Disponível em: https://peerw.org/index.php/journals/article/view/1369. Acesso em: 20 maio 2024.

PICHAI, S. Sundar Pichai as VP of Product Management at Google. 2010. Disponível em: https://whatishappening.org/sundar-pichai-google-may-2010/. Acesso em: 15 jan. 2024.

PRADO, F. R.; SILVA, J. R.; SILVEIRA, L. F. V. Competências requeridas para diretores escolares: um estudo de caso na Escola Estadual de Ensino “Monsenhor Miguel de Sanctis”. Anais do IX Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia-SEGET, Resende, 2012. Disponível em: www.aedb.br/seget/arquivos/artigos12/46416578.pdf. Acesso em: 22 maio 2024.

PRISMA. The New Preferred Reporting Items for Systematic reviews and Meta-Analyses (Prisma) website. Disponível em: www.prisma-statement.org. Acesso em: 15 jan. 2024.

RUAS, R.; GHEDINE, T.; DUTRA, J.; BECKER, G.; DIAS, G. O Conceito de Competência de A à Z – análise e revisão nas principais publicações nacionais entre 2000 e 2004. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ADMINISTRAÇÃO, 29., 2005. Anais [...]. Brasília, DF: Anpad, 2005.

SANTOS, M. de S. e S. Gestão da mudança organizacional: uma revisão teórica. 2014. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2014.

SOARES, A. V.; ANDRADE, G. A. R. Gestão por Competências: uma questão de sobrevivência em um ambiente empresarial incerto. In: Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, 2., 2005, Resende. Anais [...]. Resende, RJ: [s. n.], 2005. p. 484-491. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos05/251_Gestao%20por%20Competencias.pdf. Acesso em: 15 jun. 2024.

SOUSA, E. J. de. A gestão escolar no marco legal da LDB: formação e exercício profissional na rede pública municipal de Fortaleza/CE. 2020. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2020.

SOUZA, Â. R.; OLIVEIRA, A. C. P.; CARVALHO, C. P. Como os estados e os municípios capitais no Brasil regulamentam as competências do diretor escolar. Práxis Educativa, Ponta Grossa, PR, v. 18, p. 1-19, 2023. DOI: 10.5212/PraxEduc.v.18.21069.030.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Einstein, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 102-106, 2010. DOI: 10.1590/S1679-45082010RW1134.

THUMS, A. Práticas da gestão e cultura escolar: um estudo de caso na Escola Municipal Santos. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, RS, 2015.

VIEIRA, S. L.; VIDAL, E. M. Liderança e gestão democrática na educação pública brasileira. Revista Eletrônica de Educação, Fortaleza, v. 13, n. 1, p. 11-25, 2019. DOI: 10.14244/198271993175.

Published

06/08/2024

How to Cite

FOLLIS, R.; ALENCAR, W. What a principal does: An integrative analysis for thinking about indicators and competencies in school management. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023019, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19551. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19551. Acesso em: 21 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.