THE ONTHOLOGICAL VOCATION OF BEING MORE: LIMIT-SITUATIONS - APPROXIMATING FREIRE AND VIEIRA PINTO
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9964Keywords:
Education. Limit-situations. Social transformation.Abstract
The text intends to make approximations between the thoughts of Paulo Freire and Álvaro Vieira Pinto. From a critical descriptive study, the intention is to list assumptions that demonstrate, in the authors' conception, the making of a more humane and liberating popular education. Education that does not accept the fatalism of the precariousness of the human being exposed to suffering, but understands a radical action of transformation from a dialectic relation between conditioning and freedom. Reflected on the frontier, not between being and nothing, but between being and being more, when from free acts to think the limit-situations it is possible to constitute, on the plane of history, the limit-acts. The research has as its starting point the dialectical-dialogical method of Paulo Freire.
Downloads
References
BARBOSA, W.V. O materialismo histórico. In: REZENDE, A. (org). Curso de filosofia para professores e alunos dos cursos do ensino médio e de graduação. 16. reimp. Rio de Janeiro: Zahar, p. 173-195, 2013.
BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. 34. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2013.
FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. Tese de concurso para a cadeira de História e Filosofia da Educação. Recife: Escola de Belas Artes de Pernambuco, 1959.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GHIGGI, G. A cultura da investigação científica: dos modelos dogmáticos à importância político-epistemológica da proposta dialógica de Paulo Freire: In: ANDREOLA, B. (org). Educação, cultura e resistência: uma abordagem terceiro-mundista. Santa Maria: Pallotti, p. 13-41, 2002.
VIEIRA PINTO, A. Consciência e realidade nacional. v. 2. Rio de Janeiro: ISEB/MEC, 1960.
ZITKOSKI, J. J. Dialética. In: STRECK, D.; REDIM, E.; ZITKOSKI, J. J. (orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 115-117, 2010.