THE ONTHOLOGICAL VOCATION OF BEING MORE: LIMIT-SITUATIONS - APPROXIMATING FREIRE AND VIEIRA PINTO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9964

Keywords:

Education. Limit-situations. Social transformation.

Abstract

The text intends to make approximations between the thoughts of Paulo Freire and Álvaro Vieira Pinto. From a critical descriptive study, the intention is to list assumptions that demonstrate, in the authors' conception, the making of a more humane and liberating popular education. Education that does not accept the fatalism of the precariousness of the human being exposed to suffering, but understands a radical action of transformation from a dialectic relation between conditioning and freedom. Reflected on the frontier, not between being and nothing, but between being and being more, when from free acts to think the limit-situations it is possible to constitute, on the plane of history, the limit-acts. The research has as its starting point the dialectical-dialogical method of Paulo Freire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Luis Castro de Freitas, Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Rio Grande, RS.

Professor associado da Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Mestre e Doutor em Ciência da Computação. Mestre e Doutor em Educação.

Luciane Albernaz de Araujo Freitas, Professora do Instituto Federal Sul-rio-grandense (IF SUL)

Mestre em Desenvolvimento Social. Doutora em Educação Ambiental.

References

BARBOSA, W.V. O materialismo histórico. In: REZENDE, A. (org). Curso de filosofia para professores e alunos dos cursos do ensino médio e de graduação. 16. reimp. Rio de Janeiro: Zahar, p. 173-195, 2013.

BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. 34. reimp. São Paulo: Brasiliense, 2013.

FREIRE, Paulo. Educação e atualidade brasileira. Tese de concurso para a cadeira de História e Filosofia da Educação. Recife: Escola de Belas Artes de Pernambuco, 1959.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

GHIGGI, G. A cultura da investigação científica: dos modelos dogmáticos à importância político-epistemológica da proposta dialógica de Paulo Freire: In: ANDREOLA, B. (org). Educação, cultura e resistência: uma abordagem terceiro-mundista. Santa Maria: Pallotti, p. 13-41, 2002.

VIEIRA PINTO, A. Consciência e realidade nacional. v. 2. Rio de Janeiro: ISEB/MEC, 1960.

ZITKOSKI, J. J. Dialética. In: STRECK, D.; REDIM, E.; ZITKOSKI, J. J. (orgs). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, p. 115-117, 2010.

Published

07/04/2017

How to Cite

FREITAS, A. L. C. de; DE ARAUJO FREITAS, L. A. THE ONTHOLOGICAL VOCATION OF BEING MORE: LIMIT-SITUATIONS - APPROXIMATING FREIRE AND VIEIRA PINTO. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 432–448, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n2.2017.9964. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9964. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos