Problemas matemáticos de aplicação como um meio de implementar uma abordagem baseada na competência

Autores

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25iesp.1.15008

Palavras-chave:

Abordagem baseada na competência, Competências gerais, Tarefa de aplicação

Resumo

Tendo incluído a lista de competências gerais e profissionais nos padrões educacionais, as dificuldades significativas ocorreram em sua formação e medição do nível de seu desempenho no ensino da matemática. O objetivo do trabalho é desenvolver um conjunto de problemas matemáticos de aplicação visando a formação tanto das habilidades na matéria quanto de certas competências dos alunos das instituições profissionais secundárias. A pesquisa teórica formou a base metodológica. Ela consiste na teoria da abordagem baseada na competência, teoria da resolução de problemas e direção aplicada do curso de matemática. Também foram definidas as principais direções de criação do complexo de tarefas de aplicação, cujo conteúdo tem orientação profissional. A parte prática do estudo é determinar o conteúdo das tarefas de aplicação em um campo profissional dedicado, justificando a influência das tarefas aplicadas de orientação profissional na formação das competências gerais dos estudantes. A eficiência do complexo desenvolvido de tarefas de aplicação foi estimada durante a experiência pedagógica. Os resultados mostram que este complexo promove tanto o estudo profundo da matemática quanto a formação de um determinado grupo de competências nos estudantes. O complexo é aplicado no processo educacional do Colégio de Alimentos e Comércio de Ulyanovsk. Os dados do estudo podem ser úteis para os professores de matemática das instituições profissionais secundárias.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Maria E. Chekulaeva, Ulyanovsk State Pedagogical University, Ulyanovsk

Senior Lecturer.

Natalia V. Sidorova, Ulyanovsk State Pedagogical University, Ulyanovsk

Senior Lecturer and Head of the Methods of Mathematical and Information Technology Education Department.

Natalia G. Kuzina, Ulyanovsk State Pedagogical University, Ulyanovsk

Senior Lecturer and Dean of the Faculty of Physics and Mathematics and Technology Education.

Julia A. Veselovskaya, Ulyanovsk State Pedagogical University, Ulyanovsk

Senior Lecturer.

Referências

BALL, G. A. Teoriya uchebnykh zadach: psikhologo-pedagogicheskiy aspekt [Theory of educational problems: Psychological and pedagogical aspect]. Moscow: Pedagogika, 1990.

BASHMAKOV, M. I. Matematika: uchebnik dlya studentov uchrezhdeniy srednego professional'nogo obrazovaniya [Mathematics: coursebook for institutions of secondary professional education]. Moscow: Akademia, 2014.

BELYASNIKOVA, A.N. Osobennosti otsenivaniya sformirovannosti kompetentsiy u studentov kolledzha [Features of assessing the competency formation in college students]. 2015.

BOGOMOLOV, N. V.; SAMOYLENKO, P. I. Matematika: uchebnik dlya SPO [Mathematics: coursebook for institutions of secondary professional education]. 5th ed. Moscow: Izdatel'stvo Yurayt, 2015.

CHEKULAEVA, M. E. Nekotorye osobennosti kompetentnostnogo podkhoda v uchebnom protsesse po fizike [Some features of the competency-based approach in teaching physics]. In: RUDAKOVA, I. A. (Ed.). Sovremennaya nauka: teoreticheskiy i prakticheskiy vzglyad: proceedings of the II International research and practice conf. Moscow: Izdatel'stvo "Pero", 2015.

CHEKULAEVA, M. E.; DEDUSHKINA, T. P. Real'nye professional'no orientirovannye matematicheskie zadachi – sredstvo formirovaniya u obuchayushchikhsya srednikh obrazovatel'nykh organizatsiy obshchikh professional'nykh kompetentsiy [Real specialty-focused mathematical problems as the means of forming general professional competencies in students of secondary educational institutions]. In: INTERNATIONAL FORUM ON THE ISSUES OF SCIENCE, TECHNOLOGY AND EDUCATION, 19., 2015, Moscow. Proceedings […]. Moscow: Akademiya nauk o Zemle, 2015.

CHEKULAEVA, M. E.; SIDOROVA, N.V. Kompleks zadach s tekhnicheskim soderzhaniem kak sredstvo rasshireniya osvedomlennosti uchashchikhsya o printsipe raboty sovremennoy tekhniki [A complex of problems with technical content as a means of increasing students' awareness of the principle of the operation of modern technology]. In: SHAKIROVA, L. R.; LOBACHEVSKY, N. I. (Ed.). i matematicheskoe obrazovanie v Rossii: proceedings of the International forum on mathematical education. Kazan': izd-vo Kazan., un-ta, 2017. v. 2.

DVULICHANSKAYA, N. N. Didakticheskaya sistema formirovaniya professional'noy kompetentnosti studentov srednego professional'nogo obrazovaniya v protsesse estestvenno-nauchnoy podgotovki [Didactic system of forming professional competency in students of secondary professional education in the process of training in science]. (Extended abstract of candidate dissertation). Moscow: Bauman Moscow State Technical University, 2011.

DVULICHANSKAYA, N. N. Osobennosti izucheniya professional'no znachimykh voprosov khimii elementov v uchrezhdeniyakh srednego professional'nogo obrazovaniya [Features of studying professionally significant issues of chemistry in institutions of secondary professional education]. In: SIDOROVA, N.V. (Ed.). Aktual'nye problemy khimii i metodiki ee prepodavaniya. Nizhny Novgorod: Izd-vo NGPU, 2007.

FAZLEEVA, E. I. Kompetentnostnyy podkhod v obuchenii matematike [Competency-based approach in teaching mathematics]. Nauchnoe obozrenie, Seriya 2: Gumanitarnye nauki, n. 1-2, p. 79-83, 2013.

RUSSIA. Federal state educational standard of secondary professional education. Available: https://минобрнауки.рф/документы/923. Access: 10 oct. 2020.

FRIDMAN, L. M. Logiko-psikhologicheskiy analiz shkol'nykh uchebnykh zadach [Logical and psychological analysis of school training problems]. Moscow: Pedagogika, 1977.

KAMALEEVA, A. R. Primenenie modul'no-kompetentnostnogo podkhoda pri proektirovanii uchebnykh moduley estestvennonauchnykh i professional'nykh distsiplin v organizatsiyakh srednego professional'nogo obrazovaniya [Application of the module-competency-based approach in the design of educational modules for science and professional disciplines in organizations of secondary professional education]. Mezhdunarodnyy zhurnal prikladnykh i fundamental'nykh issledovaniy, v. 9, n. 2, p. 289-294, 2016.

KHUTORSKOY, A.V. Obrazovatel'nye kompetentsii i metodologiya didaktiki [Educational competencies and methodology of didactics] Available: http://khutorskoy.ru/be/2016/0922/index.htm. Access: 10 oct. 2020.

KOSTROVA, Y. S. Prikladnye zadachi po matematike v obuchenii studentov agrovuzov [Application problems in mathematics in agricultural universities]. Molodoy uchenyy, n. 3, p. 931-933, 2014.

KRAEVSKY, V. V. O kul'turologicheskom i kompetentnostnom podkhodakh k formirovaniyu soderzhaniya obrazovaniya [On the culturological and competency-based approaches to the formation of the content of education]. In: ALL-RUSSIAN DISTANCE AUGUST PEDAGOGICAL CONFERENCE, 4., 2005, Moscow. Proceedings […]. Moscow: Publishing house "Eidos", 2005.

KUDRYAVTSEVA, E. I. Metodologicheskie osnovy izmereniya i otsenki kompetentsiy [Methodological bases of the competencies measurement and evaluation]. In: INTERNATIONAL RESEARCH AND PRACTICE CONFERENCE, 2., 2011, Ekaterinburg. Proceedings […]. Ekaterinburg: Ural. gos. ped un-t, 2011.

LEBEDEV, O. E. Kompetentnostnyy podkhod v obrazovanii [Competency-based approach in education]. Shkol'nye tekhnologii, n. 5, p. 3-12, 2004.

MIKHAYLOVA, I. G. Matematicheskaya podgotovka inzhenera v usloviyakh professional'noy napravlennosti mezhpredmetnykh svyazey [Mathematical training of engineers in the context of a professional focus of interdisciplinary relations]. Tobolsk: Publishing house TGPI, 1998.

MOZHAEV, G. M. Izmerenie i otsenivanie kompetentsiy uchashchikhsya [Measurement and evaluation of students' competencies]. KonTren - Himija dlja vseh. Available: http://www.kontren.narod.ru. Access: 10 dec. 2020.

RUDANETS, N. V. Professional'naya napravlennost' matematiki v sisteme SPO [Professional focus of mathematics in the system of secondary professional education]. Available: https://videouroki.net/razrabotki/professionalnaya-napravlennost-matematiki-v-sisteme-spo.html. Access: 10 dec. 2020.

SIDOROVA, N.V. Osobennosti organizatsii pedagogicheskoy praktikt studentov pri realizatsii kompetentnostnogo podkhoda [Features of the organization of the pedagogical practice of students in the implementation of the competency-based approach]. In: ALL-RUSSIAN DISTANCE AUGUST PEDAGOGICAL CONFERENCE, 4., 2005, Ul'yanovsk. Proceedings […]. Ul'yanovsk: UlGPU, 2005.

TERESHIN, N. A. Prikladnaya napravlennost' shkol'nogo kursa matematiki: Kn. dlya uchashchikhsya [Applied focus of the school course of mathematics: student's book]. Moscow: Prosveshchenie, 1990.

TIKHOMIROV, O. K. Psikhologiya myshleniya [Psychology of thinking]. Moscow: Publishing house of Moscow University, 1984.

ZIMNYAYA, I. A. Klyuchevye kompetentsii – novaya paradigma rezul'tata obrazovaniya [Key competencies: a new paradigm of education results]. Vysshee obrazovanie segodnya, n. 5, p. 22-27, 2013.

Publicado

01/03/2021

Como Citar

CHEKULAEVA, M. E.; SIDOROVA, N. V.; KUZINA, N. G.; VESELOVSKAYA, J. A. Problemas matemáticos de aplicação como um meio de implementar uma abordagem baseada na competência. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. esp.1, p. 713–725, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25iesp.1.15008. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15008. Acesso em: 28 mar. 2024.