The challenges imposed on education by the COVID-19 pandemic and the new strategies
A report of experiences
DOI:
https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.2.18645Keywords:
Education, School management, PandemicAbstract
The COVID-19 pandemic had a significant impact on the world, and education was no exception. This experiential report is part of studies conducted by the Violence Observatory at the University Center of Barra Mansa in 2020 and 2021. The work is justified by the importance of shedding light on the role of municipal-level educational management during this critical period for reflecting on and making decisions regarding Brazilian education. The objectives were to understand how the pandemic affected the work of these managers, explore the use of technology in promoting learning, and assess how students were supported during this period. It is descriptive qualitative research, with the primary references being legislation, Bourdieu; Passeron (2008), and Freire (1996). The research subject consists of a live discussion with education secretaries from three municipalities in the Médio Paraíba region. This work contributes to a reflection on the impacts of the pandemic on the teaching and learning process.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Ed. Paulus, 2011.
BOURDIEU, P; PASSERON, J. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2020.
DOMINGOS, P. A. S.; PINHEIRO, A. S.; SOUSA JUNIOR; F. A. C. Os desafios da pandemia impostos à educação e as novas estratégias para a gestão das escolas públicas [Live]. Barra Mansa, RJ: Centro Universitário de Barra Mansa, 2021. Disponível em: https://www.facebook.com/ubmbarramansa/videos/4432536410133554. Acesso em: 20 nov. 2022.
DUARTE, A. W. B; HYPOLITO, A. M. Docência em tempos de Covid-19: uma análise das condições de trabalho em meio a pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 736-753, 2020. DOI: 10.22420/rde.v14i30.1207. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1207. Acesso em: 20 nov. 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
VASCONCELOS, M. S. C. Merenda escolar: o direito à alimentação em tempos de pandemia pela COVID-19. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020. Anais [...]. Campina Grande: Realize Eventos Científicos, 2020. Disponível em: http://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA21_ID5346_01102020235037.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Doxa. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial.