The challenges imposed on education by the COVID-19 pandemic and the new strategies

A report of experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30715/doxa.v24iesp.2.18645

Keywords:

Education, School management, Pandemic

Abstract

The COVID-19 pandemic had a significant impact on the world, and education was no exception. This experiential report is part of studies conducted by the Violence Observatory at the University Center of Barra Mansa in 2020 and 2021. The work is justified by the importance of shedding light on the role of municipal-level educational management during this critical period for reflecting on and making decisions regarding Brazilian education. The objectives were to understand how the pandemic affected the work of these managers, explore the use of technology in promoting learning, and assess how students were supported during this period. It is descriptive qualitative research, with the primary references being legislation, Bourdieu; Passeron (2008), and Freire (1996). The research subject consists of a live discussion with education secretaries from three municipalities in the Médio Paraíba region. This work contributes to a reflection on the impacts of the pandemic on the teaching and learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Florencia Cruz da Rocha Ebeling, Centro Universitário de Barra Mansa

Docente na Graduação em Psicologia. Centro Universitário de Barra Mansa (UBM).

References

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Ed. Paulus, 2011.

BOURDIEU, P; PASSERON, J. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP n. 5/2020, aprovado em 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília, DF: MEC, 2020.

DOMINGOS, P. A. S.; PINHEIRO, A. S.; SOUSA JUNIOR; F. A. C. Os desafios da pandemia impostos à educação e as novas estratégias para a gestão das escolas públicas [Live]. Barra Mansa, RJ: Centro Universitário de Barra Mansa, 2021. Disponível em: https://www.facebook.com/ubmbarramansa/videos/4432536410133554. Acesso em: 20 nov. 2022.

DUARTE, A. W. B; HYPOLITO, A. M. Docência em tempos de Covid-19: uma análise das condições de trabalho em meio a pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 736-753, 2020. DOI: 10.22420/rde.v14i30.1207. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1207. Acesso em: 20 nov. 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

VASCONCELOS, M. S. C. Merenda escolar: o direito à alimentação em tempos de pandemia pela COVID-19. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7., 2020. Anais [...]. Campina Grande: Realize Eventos Científicos, 2020. Disponível em: http://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA21_ID5346_01102020235037.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.

Published

31/10/2023

How to Cite

EBELING, F. C. da R. The challenges imposed on education by the COVID-19 pandemic and the new strategies: A report of experiences. DOXA: Revista Brasileira de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 24, n. esp.2, p. e023026, 2023. DOI: 10.30715/doxa.v24iesp.2.18645. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/18645. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.