CULTURAL PEDAGOGIC INCLUSION - DALTONISM AND COLOR EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.728-737

Keywords:

Education. Inclusion. Early childhood education. Color blindness.

Abstract

The article approaches color teaching including children with color blindness. Colors are present in everything that surrounds us and the use of colors has a direct link in the development of the child. Babies perceive colors from 3 months and naming them is a process that extends up to 3 years, since it requires stimuli, and it is at this stage, between 2 and 3 years, that the suspicion of color blindness arises. The difficulty varies between perceiving variation of shades, and not seeing specific color. The objective of this work is understood the ocular deficiency and reflect an inclusive pedagogical project of a color class.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arielly Kizzy Cunha, Doutoranda pelo PPG em Mídia e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação ,FAAC/UNESP

Doutoranda pelo PPG em Mídia e Tecnologia, FAAC/UNESP. Mestre em Televisão Digital: Informação e Conhecimento pela FAAC-UNESP-Bauru/SP. Especialista em Artes Visuais; Graduação em Andamento em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Paulista Bauru/SP

References

BIZELLI, J. L. Inovação: limites e possibilidades para aprender na era do conhecimento. 1. ed. São Paulo: Editora Unesp/Cultura Acadêmica, 2013.

CAPELINI, V.L.M.F; RODRIGUES, O.M.P.R, Orgs. A construção do projeto político pedagógico de uma escola inclusiva. Bauru: FC Unesp, 2010.

CARVALHO, Rosita Edler. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. 9 ª Ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2013.

COLORADD. Educação. Disponível em: <http://www.coloradd.net/education.asp>. Acesso em: 01 jan. 2017.

FERREIRA, Ivani. Cores. Disponível em: <http://professoraivaniferreira.blogspot.com.br/2012/05/emei-conceicao-de-itagua-professora.html>. Acesso em: 01 jan. 2017.

GRUCHOUSKEI, Suzane Salete. O aluno Daltônico na educação infantil.. Disponível em: <http://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/44352/Suzane%20Salete%20Gruchouskei.pdf?sequence=1>. Acesso em: 01 jan. 2017.

JUCE. Projeto cores. 2013. Disponível em: <http://professorajuce.blogspot.com.br/2013/07/projeto-cores-para-o-maternal.html>. Acesso em: 01 jan. 2017.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1998 (5ª edição).

PORTAL DO PROFESSOR. Ficha técnica aula cores. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/fichaTecnicaAula.html?aula=29012>. Acesso em: 30 jan. 2017.

ROCHA, RUTH. Bom-dia. Todas as cores! Editora Salamandra. 2013.

GUIA INFANTIL. Como ensinar cores para uma criança daltonica. Disponível em: <https://br.guiainfantil.com/materias/educacao/aprendizagem/como-ensinar-as-cores-para-uma-crianca-daltonica/>. Acesso em: 01 jan. 2017.

TUA SAÚDE. Como diagnosticas o daltonismo. Disponível em: <https://www.tuasaude.com/como-diagnosticar-o-daltonismo/>. Acesso em: 01 jan. 2017.

TUA SAÚDE. Como ensinar o daltônico a identificar as cores. Disponível em: <https://www.tuasaude.com/como-ensinar-o-daltonico-a-identificar-as-cores/>. Acesso em: 01 jan. 2017.

Published

25/12/2016

How to Cite

CUNHA, A. K.; CRUZ, J. A. S. CULTURAL PEDAGOGIC INCLUSION - DALTONISM AND COLOR EDUCATION FOR CHILDREN EDUCATION. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 729–739, 2016. DOI: 10.22633/rpge.v20.n3.728-737. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10021. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)