The training in service of the school manager as intentional and political formative training action

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.11887

Keywords:

Training in service, School management, Politics.

Abstract

This article aims to construct an investigative bibliographical process that seeks to elaborate a sequential process of conceptual analysis based on research, scientific articles and thematic books, with the purpose of demarcating a specific concept of in - service training of the school manager. Due to the abundance of sources on continuing teacher education, we use the concepts of continuing education, continuing education (in-service) and in-service training, as well as methodological relationships between practice and epistemology in continuing education. The analysis showed as result the understanding of school management as an administrative practice with its own characteristics, especially due to the political aspect inherent to its inclusion in the educational dimension, which requires in-service training with specific instrumental and political characteristics. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcelo do Nascimento, Universidade de Taubaté - Unitau

Mestrando em educação.

Alessandro Luiz de Oliveira, Universidade de Taubáte - UNITAU

Mestrando em educação.

Rachel Duarte Abdala, Universidade de Taubaté – (UNITAU), Taubaté – São Paulo.

Orientadora do programa de mestrado profissional em Educação

References

ALARCÃO, I. Formação continuada como instrumento de profissionalismo docente. In; VEIGA, I. P. A. (org). Caminhos da profissionalização do magistério. Campinas: Papirus, 1998.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: 1996.

CASTRO, M. M. C. AMORIM, R. M. A. A formação inicial e a continuada: diferenças conceituais que legitimam um espaço de formação permanente de vida. Cadernos CEDES. Campinas: v. 35, n. 95, p. 37 – 55, abr. 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/CC0101-32622015146800. Acesso em: 13 de jul. 2017.

CHAMON, E. M. Q. O. Formação e (re)construção indenitária: estudo das memórias de professores do ensino básico inscritos em um programa de formação continuada. 2003. Tese (PhD). Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2003.

ESTRELA, M. T. A formação contínua entre teoria e prática. In: FERREIRA, N. S. C. (Org). Formação Continuada e Gestão de Educação. São Paulo: Cortez, p. 43-64, 2001.

FILHO, P.V. Afinal, o que é planejamento estratégico? Revista de Administração de Empresas. São Paulo: vol. 18, nº 02, apr./jun. 1978. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-75901978000200002. Acesso em 25 de ago. 2017.

FRANCO, A. P. Formação de gestores escolares: dos encontros e desencontros nos cursos de pedagogia. In: SILVESTRE, M. A. PINTO, U. A. (orgs). Curso de Pedagogia: avanços e limites após as Diretrizes Curriculares Nacionais. São Paulo: Cortez, 2017.

FREIRE. P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GATTI. B. A. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, n. 119, p. 191-204, jul. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n119/n119a10.pdf. Acesso em 25 de ago. 2017.

MARCELO, C. A identidade docente: constantes e desafios. Formação Docente. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores. Belo Horizonte: GT08 - Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), v. 01, nº 01, p. 109-131, ago./dez. 2009. Disponível em: http://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp. Acesso em 25 de ago. 2017.

MARTINS, R. C. R. Progestão: como gerenciar o espaço físico e o patrimônio da escola? Brasília: Consed, 2001. Disponível em: http://www.sed.sc.gov.br/documentos/plano-de-gestao-escolar-409/processo-2016/progestao-modulos-atividades/4362-modulo-vii-como-gerenciar-o-espaco-fisico-e-o-patrimonio-da-escola/file. Acesso em 25 de ago. 2017.

MILITÃO, A. N. LEITE, Y. U. F. A historicidade do conceito de formação continuada: uma análise da visão de Paulo Freire sobre a formação permanente. Anais do VII Congresso Brasileiro de História da Educação: Circuitos e Fronteiras da História da Educação no Brasil. Cuiabá: Universidade Federal do Mato Grosso, v. 01. p. 01-15, 2013.

MORETO. J.A. A educação continuada do diretor da escola: avaliação da política implementada pela Secretaria Municipal de Educação de Campinas, no período de 1994 a 2000. Dissertação de Mestrado. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, 2002.

NÓVOA, A. A formação tem de passar por aqui: as histórias de vida no projecto Prosalus. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Lisboa: Ministério da Saúde, 1988.

NÓVOA, A. Professor se forma na escola. In: Nova Escola. São Paulo: Abril Cultural, Edição n. 142, maio, 2002.

PAULA, S. G. Formação continuada de professores: perspectivas atuais. Paidéia - Revista do Curso de Pedagogia da Faculdade de Ciências Humanas e Sociais. Belo Horizonte: Universidade FUMEC, ano 6, n. 6, p. 65-86 jan./ jun. 2009.

RIOS, T. A. Ética e competência. São Paulo: Cortez, Ed. 20, 2011.

RODRIGUES, E. S. S. REIS, M. G. F. A. ARANDA, M. A. M. A formação continuada para gestores da educação básica e a demanda do cotidiano escolar: uma análise no âmbito das políticas públicas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara: v.20, n.03, p. 444-462, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.9722. Acesso em 25 de ago. 2017.

ROLDÃO, M. C. Função docente: natureza e construção profissional. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro: Anped, v. 12, n. 34 jan./ abr. 2007.

SALLES, F. C. A formação continuada em serviço. Revista Iberoamericana de Educación. 2015. Disponível em: https://rieoei.org/historico/deloslectores/806Casadei.PDF. Acesso em 13 de jul. 2017.

SANTOS, V. L. F. dos. Formação contínua em serviço: construção de um conceito a partir do um estudo de um programa desenvolvido no município de Andradina –Presidente Prudente. Dissertação (mestrado). São Paulo: Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2005.

SHULMAN, L. S. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. São Paulo: v.4, n.2, p.196-229, dez. 2014.

SCHÖN. D. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, Antônio (org.). Os Professores e a sua Formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, Ed 3, 1997.

TARDIF, M. Apresentação. Educação e Sociedade. Campinas: CEDES, v. 22, n. 74, p. 11-26, abr., 2001. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 02 de ago. 2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, Ed 8, 2002.

TARDIF, M. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação e Sociedade. Campinas: CEDES, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr.-jun. 2013. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 02 de ago. 2017.

VAILLANT, D. MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas da de uma aprendizagem. Curitiba: Editora UTFPR, Ed. 1, 2012.

ZEICHNER, K. M. Uma análise crítica sobre a “reflexão” como conceito estruturante na formação docente. Educação e Sociedade. Campinas: CEDES, vol. 29, n. 103, p. 535-554, maio/ago. 2008. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 02 de ago. 2017.

Published

06/03/2019

How to Cite

NASCIMENTO, M. do; DE OLIVEIRA, A. L.; ABDALA, R. D. The training in service of the school manager as intentional and political formative training action. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 266–285, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.11887. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11887. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos