The Pedagogical residency program - formative experiences in the pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13631

Keywords:

Pedagogical Residence, Initial teacher training, Professional performance, Education.

Abstract

This text sought to investigate the contributions that the CAPES Pedagogical Residency Program, 06/2018 offered to a group of students of the Pedagogy Course of a public University in the interior of Paraná. As a methodological procedure, the option was for the qualitative approach, in the exploratory-explanatory modality. The target audience was made up of fifteen students. Data were collected through the following procedures: observations of activities carried out by residents, documentary analysis of productions and narratives in their individual portfolios. For data analysis, the materials were submitted to Content Analysis, using the semantic criteria for creating the categories. The results indicate that the Pedagogical Residency Program has some weaknesses, but provided several contributions to the students' initial training process, with emphasis on new experiences, articulation between theory and practice, academic, professional and human training and understandings about what it means to be a teacher. The data also reveal that, despite several referrals and studies, it is necessary to reorganize the activities to include Initial Training programs that allow new and significant experiences for students in their formative process, and that, it is necessary that the Teacher Formations do not have emphasis on subjectivity, but on possible social and educational changes with effective contributions regarding the formative process of the future teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diene Eire de Mello, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação

Dirce Aparecida Foletto de Moraes, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutora em Educação

Ediléia Ferreira de Assis, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Mestranda em Educação 

Graziela Potoski, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Mestranda em Educação

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital capes nº 06/2018 - programa de residência pedagógica. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 175/2019- Regulamento do Programa de Residência Pedagógica e do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). Brasília, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Edital capes nº 02/2020 -programa de residência pedagógica. Brasília, 2020.

CAVACO, M. H. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: Nóvoa, A. (org.) Profissão Professor. Lisboa, Porto Editora, 1991, p. 155-190.

CODO, W. Educação: Carinho e trabalho. Vozes: Rio de Janeiro,1999.

CONCEIÇÃO, C. P. F. A inserção profissional do egresso do Programa Residência Pedagógica da Universidade Federal de São Paulo. Dissertação (Mestrado – Pontífica Universidade Católica). São Paulo, 2018.

COSTA, L. L. Residência Pedagógica: criando caminhos para o desenvolvimento profissional docente. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação: Políticas, Direitos e Desigualdades)- Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2015

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. IN: Nóvoa, A. (org.) Profissão professor. Lisboa, Porto Editora, 1991, p. 93-124.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. SP: Paz e Terra, 1996.

GARCIA, G. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: Nóvoa, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa, publicações Dom Quixote/ Instituto de Inovação Educacional, 1997, p. 51-76.

GATTI, B. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. REVISTA USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, Dez./Jan./Fev. 2013-2014. Disponível em:

GATTI, Bernardete Angelina et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000367919&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_3807253c-1be4-4e1d-8ff8-a2462dba83a1%3F_%3D367919por.pdf&updateUrl=updateUrl3341&ark=/ark:/48223/pf0000367919/PDF/367919por.pdf.multi&fullScreen=true&locale=en#%5B%7B%22num%22%3A375%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C0%2C680%2Cnull%5D>. Acesso em 08 Apr. 2020.

GÓMEZ, A. P. O pensamento prático do professor: a formação do professor reflexivo. In: Nóvoa, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa, publicações Dom Quixote/ Instituto de Inovação Educacional, 1997, p. 93-114.

HELLER, A. O cotidiano e a história. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1970.

LEAL, C. DE C. N. Residência pedagógica: representações sociais de formação continuada. Tese de doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação da

Universidade Estácio de Sá. Rio de Janeiro, 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Formação de Professores e Didática para Desenvolvimento Humano. Educ. Real. Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, jun. 2015 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362015000200629&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 16 abr. 2020. Epub 20-Mar-2015. https://doi.org/10.1590/2175-623646132.

MARTINS, Lígia Márcia. A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano, Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

NÓVOA, A. O professor e as histórias da sua vida. In: _____. (org.). Vidas de professores. Lisboa, Porto Editora, 1992, p. 11-29.

POLADIUM, M- L. P. Estudo sobre o Programa de Residência Pedagógica da UNIFESP: uma aproximação entre Universidade e Escola na Formação de professores. Dissertação (Mestrado -Programa de Pós-graduação em Educação, Psicologia da aprendizagem. São Paulo, USP, 2014.

NUNES, Claudio Pinto; OLIVEIRA, Dalila Andrade. Trabalho, carreira, desenvolvimento docente e mudança na prática educativa. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 43, n. 1, p. 66-80, março de 2017. Disponível em . Acesso em 12 de abril de 2020.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G. (Org.); GHEDIN, E. (Org.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, p. 17-52, 2002.

PIMENTA, S.G. ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PIMENTA, Selma Garrido et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, Mar. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022017000100015&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 10 Apr. 2020.

SENA, I. P. S.F. Convite ao questionamento e à resistência ao abismo. In: UCHOA A. M. da C.; I. P. e SENA, I. P. S.F. (Orgs.) Diálogos Críticos: BNCC, educação, crise e luta de classes em pauta [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019.

SILVA, K. A. C. P. da e CRUZ, S. P. A Residência Pedagógica na formação de professores: história, hegemonia e resistências. Momento diálogos em educação. v. 27, n. 2 (2018) . disponível em https://periodicos.furg.br/momento/article/view/8062/5352.

Published

09/04/2020

How to Cite

MELLO, D. E. de; MORAES, D. A. F. de; FRANCO, S. A. P.; ASSIS, E. F. de; POTOSKI, G. The Pedagogical residency program - formative experiences in the pedagogy course. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 518–535, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13631. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13631. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos