Work in Freinet pedagogy, or his milestones for the renewal of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.17299

Keywords:

Education, Célestin Freinet, Free method

Abstract

This text is about the idea of work in Freinet pedagogy. This is not a purely theoretical text that seeks to break down the concept, but to demonstrate how the Freinet pedagogy develops daily when incorporated into practice. It is an essay produced in the first person, from the point of view of a teacher trainer of teachers, working in teacher training courses and in the master's and doctorate in education, in Brazil. The main objective is, in sharing the experience, to reflect on the meaning of teaching and the difficulties of achieving the pedagogical renewal presented by Freinet, a hundred years ago.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivan Fortunato, Instituto Federal de São Paulo (IFSP), Itapetininga – SP – Brasil

Coordenadoria de Formação Pedagógica. Doutorado em Geografia e Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias, ambos pela UNESP.

References

BOLEIZ JÚNIOR, Flávio. Trabalho e práxis e sua relação com as pedagogias de Célestin Freinet e de Paulo Freire. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 1, p. 49-62, 2005. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022015011744

FORTUNATO, Ivan. 50 anos sem Célestin Freinet, 500 anos de retrocesso das práticas escolares. Journal for Educators, Teachers and Trainers, Granada, v. 7, n. 1, p. 174-181, 2016a.

FORTUNATO, Ivan. Aprendendo com Célestin Freinet: o passado ainda é presente. Tendencias Pedagógicas, Madrid, v. 27, n. 1, p. 251-258, 2016b. DOI: https://doi.org/10.15366/tp2016.27.011

FORTUNATO, Ivan. Tornar-se professor: reflexões iniciais sobre um percurso paradoxal. South American journal of basic education, technical and technological, Rio Branco, v. 4, n. 1, p. 4-9, 2017.

FORTUNATO, Ivan. Caminhos da formação na licenciatura: de estudante a docente. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 14, n. 27, p. 172-185, 2018a. DOI: https://doi.org/10.22481/praxis.v14i27.2925

FORTUNATO, Ivan. A epistemologia da formação docente: o que se pode aprender com o empirismo de Freinet. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. esp, n. 2, p. 1995-2007, 2018b. DOI: https://10.21723/riaee.unesp.v13.iesp3.dez.2018.11904

FORTUNATO, Ivan; CUNHA, Carolina Rodrigues da; TEMPLE, Charles. Célestin Freinet’s pedagogical invariants: a pathway to free and collaborative school education. Quaderni di didattica della scrittura, Roma, v. 26, n. 2, p. 44-51, 2016.

FREINET, Célestin. As técnicas de Freinet da Escola Moderna. Trad. Silva Letra. 4a. ed. Lisboa, Portugal: Editorial Estampa, 1975.

FREINET, Célestin. A educação do trabalho. Trad. Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FREINET, Célestin. Pedagogia do bom senso. Trad. J. Baptista. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

FREINET, Élise. Nascimento de uma pedagogia popular: os métodos de Freinet. Trad. Rosália Cruz. Lisboa: Editorial Estampa, 1978.

FREINET, Élise. O itinerário de Célestin Freinet: a livre expressão na pedagogia Freinet. Trad. Priscila de Siqueira. Rio de Janeiro: Francisco Alves Editora S.A., 1979.

HARPER, Babette et al. Cuidado, Escola! desigualdade, domesticação e algumas saídas. São Paulo: Editora Brasiliense, 1980.

HERRAN, Agustin de la; FORTUNATO, Ivan. La clave de la educación no está en las nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC). Acta Scientiarum. Education (Online), Maringá, v. 39, n. 3, p. 311-317, 2017. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i3.33008

LEGRAND, Louis. Célestin Freinet. Trad. José Gabriel Perissé. Recife, Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

MORAN, José Manuel. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres. (org.). Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: Aproximações jovens. Ponta Grossa: UEPG/PROEX, 2015. v. II, p. 15-33.

NEILL, Alexander Sutherland. Um mestre contra o mundo: o fracasso que floriu numa nova escola. Trad. Aydano Arruda. São Paulo: IBRASA, 1978.

VILELLA, Maria Fernanda Ferraz. A pedagogia Freinet e a escola pública: uma nova abordagem para um velho problema. Pró-Posições, Campinas, v. 2, n. 1, p. 52-59, 1991.

Published

30/09/2021

How to Cite

FORTUNATO, I. Work in Freinet pedagogy, or his milestones for the renewal of education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022140, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.17299. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17299. Acesso em: 31 aug. 2024.