THE PLACE(NESSLESS) OF PEDAGOGY AND DIDACTICS IN THE TEACHER TRAINING

Authors

  • Osmar Hélio Araújo Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Janine Marta Coelho Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Wilson Honorato Aragão Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n1.2017.9534

Keywords:

Pedagogy. Didactics. Teacher training.

Abstract

This article address to the relation that should exist between Pedagogy, Didactics and the teaching training of several areas of knowledge, whether initial or continuous, as it goes from the comprehension that curricular components that focus in the teaching know-how, the educational phenomena and the pedagogic practices are needed. For so, after considering researches and essays relevant to the subject and considering the aim of arguing about the place of Pedagogy and Didactics in the teacher training, the present article discuss the aspects that emerge in light of this topic, such as: the didactic-pedagogic teacher training; pedagogy as an educational science; didactics as a theoretic field of teaching; and, overall, to search to intercross pedagogy, didactics and teacher training. At last, it is highlighted that teacher training, most of the time, does not occur linked to pedagogy and, by so, that many teachers cannot build the needed pedagogical knowledges to the teaching profession. In the light of this ascertainment, this works ends reiterating the comprehension that it should exist a close relation between teacher training, pedagogy and didactics, as it is comprehended that these are inseparable fields.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Osmar Hélio Araújo, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)/Universidade Regional do Cariri (URCA)

Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC); graduando em Pedagogia; graduado em Letras; especialista em Supervisão e Orientação Educacional pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). A trajetória profissional passa pela docência na Educação Infantil, no Ensino Fundamental e Médio, pelo trabalho como supervisor educacional, professor-formador de professores, coordenadores e gestores escolares na Rede Municipal de Ensino do Ceará e pela docência no Ensino Superior. Atualmente integra os Grupos de Pesquisas do CNPq: Formação Docente, História e Política Educacional da Universidade Federal do Ceará (UFC) e Educação, Trabalho e Formação de Professores (GEPET) da Universidade Regional do Cariri (URCA). Estar vinculado a Universidade Regional do Cariri (URCA) como professor temporário. É membro da Associação Nacional de Política e Administração da Educação (ANPAE) e da Associação Nacional pela Formação dos Profissionais da Educação (ANFOPE). Pesquisa e escreve sobre os seguintes temas: Didática e Pedagogia, trabalho docente e práticas pedagógicas, formação de professores, organização e gestão da escola.

Janine Marta Coelho Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

[1] Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é professora titular, Classe E, da Universidade Federal da Paraíba (UFPB), atuando na linha de Pesquisa de Politicas Educacionais do Programa de Pós-Graduação - Mestrado e Doutorado.

Wilson Honorato Aragão, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é professor Associado II da Universidade Federal da Paraíba, Diretor do Centro de Educação/UFPB (2013-2016).

References

ARAÚJO, Osmar Hélio Alves.; RIBEIRO, Luís Távora Furtado. A didática e a pedagogia como suporte teórico para uma coordenação pedagógica qualificada. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.20, n.2, p. 501-513, 2016. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.22633/rpge.v20.n3.9533>. ISSN: 1519-9029. Acesso em: 29 abr. 2017.

CANDAU, Vera Maria. A didática e a formação de educadores: Da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). A didática em questão. 28. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008. p. 13-25.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Papirus, 2. ed., 2008.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro.; LIBÂNEO, José Carlos.; PIMENTA, Selma Garrido. As dimensões constitutivas da Pedagogia como campo de conhecimento. Revista Educação em foco, Belo Horizonte, ano 14, n. 17, p. 55-78, jul. 2011.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro.; GILBERTO, Irene Jeanete Lemos. APRÁTICA DOCENTE E A CONSTRUÇÃO DOS SABERES PEDAGÓGICOS. Revista Teias v. 12 • n. 25 • 212-224 • maio/ago. 2011 – Ética, Saberes & Escola. Disponível em: < http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/705 >. Acesso em 02 maio 2016.

FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Orgs). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 2012. Apresentação. p. 07- 14.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0601.pdf >. Acesso em: 03 maio 2016.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p. 161-171, 2016. Disponível em: <http://itp.ifsp.edu.br/ojs/index.php/RIFP/article/view/347>. Acesso em: 24 abr. 2017.

LIBÂNEO, José Carlos. Produção de saberes na escola: suspeitas e apostas. In: CANDAU, Vera Maria (org.) Didática, currículo e saberes escolares. 2. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 11-45.

LIBÂNEO, José Carlos. DIRETRIZES CURRICULARES DA PEDAGOGIA: imprecisões teóricas e concepção estreita da formação profissional de educadores. Educ. Soc., Campinas, vol. 27, n. 96 – Especial, p. 843-876, out. 2006. Disponível em:< http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 21 dez. 2015.

MASCARENHAS, Aline Daiane Nunes.; FRANCO, Maria Amélia Santoro. DE PEDAGOGOS A PROFESSORES: balanço de uma década das diretrizes curriculares dos cursos de pedagogia no Brasil. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 2, n.1, p. 41-55, 2017. Disponível em:<http://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0601.pdf>.Acesso em: 28 abr. 2017.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 1999.

PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática ressignificando a Didática. FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (Orgs). Didática: embates contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 2012. p. 15-42.

PIMENTA, Selma Garrido.; FUSARI, José Cerchi.; PEDROSO, Cristina Cinto Araújo.; PINTO, Umberto de Andrade. Os cursos de licenciatura em pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 43, n. 1, p.15-30, jan./mar. 2017. Disponível em: < http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201701152815>. Acesso em: 29 abr. 2017.

BRANDÂO, Zaia. Abordagens alternativas para o ensino da didática. In: Vera Maria (Org.). A didática em questão. 28. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002. p. 55-75.

Published

15/01/2017

How to Cite

ARAÚJO, O. H.; RODRIGUES, J. M. C.; ARAGÃO, W. H. THE PLACE(NESSLESS) OF PEDAGOGY AND DIDACTICS IN THE TEACHER TRAINING. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 215–226, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n1.2017.9534. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9534. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)