Analysis of learning objects in the ProfeDeEle and DELE Ahora repositories for the teaching/learning of Spanish as a Foreign Language

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29051/el.v10iesp.1.19042

Keywords:

Education technologies, Spanish teaching, Spanish learners

Abstract

Several resources were selected and mobilized to assist in the teaching of foreign languages and, over the years, several technologies were included in the processes. These attitudes required technological materials in classes that can be revealed in the use of Learning Objects and Open Educational Resources, digital tools capable of promoting learning. The objective of this work is to classify, describe, and analyze materials present in the ProfeDeEle and DELE Ahora portals, developed to help the teaching/learning of Spanish. To support our analyses, we started with the descriptions, which include categories such as instruction, interactivity, and practice of materials and we checked how they can help Brazilian students learn Spanish. The results show that the typology of activities can vary, but allows the evaluation and the reflection of learning, and can support teachers in technology-mediated classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Raissa Adorno de Oliveira , Universidade Estadual Paulista

Doutorado em andamento pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística e Língua Portuguesa - (PPGLLP).

Odair Luiz Nadin, Universidade Estadual Paulista

Docente no Departamento de Letras Modernas.

References

AGUIAR, E. V. B.; FLÔRES, M. L. P. Objetos de aprendizagem: conceitos básicos. In: TAROUCO, M. R. et al. Objetos de Aprendizagem: teoria e prática. Porto Alegre: Evangraf, 2014. p. 12-28.

BARROS, D. V. M.; JUNIOR, W. A. Objetos de aprendizagem virtuais: material didático para a educação básica. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, [S. l.], v. 2, n. 4, p. 73-84, 2005. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/39261378_Objetos_de_ aprendizagem_ virtuais_material_didatico_para_a_educacao_basica. Acesso em: 24 ago. 2023.

BATTISTELLA, P. E. et al. Classificação de Objetos de Aprendizagem e análise de Ferramentas de Autoria. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 20., 2009. Anais [...]. [S. l.: s. n], 2009. Disponível em: http://www.niee.ufrgs.br/eventos/SBIE/2009/conteudo/artigos/completos/ 62035_1.pdf. Acesso em: 23 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações curriculares para o ensino médio: Linguagens, códigos e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEMTEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_ volume_01_internet.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.

BRITISH COUNCIL. Quadro Comum Europeu de Referência para Línguas (CEFR). [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://www.britishcouncil.org.br/quadro-comum-europeu-de-referencia-para-linguas-cefr. Acesso em: 24 ago. 2023.

CARDOSO, R. M. R.; ARAÚJO, C. S. T.; RODRIGUES, O. S. Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação – TDICs: Mediação professor-aluno-conteúdo. Research, Society and Dvelopment, [S. l.], v. 10, n. 6, p. 1-14, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i6.15647. Acesso em: 22 ago. 2023.

DELE AHORA. Aprender español de manera fácil y eficaz. [S. l.: s. n.], 2023. Disponível em: https://deleahora.com/. Acesso em: 22 ago. 2023.

FURNIEL, A. C. da M.; MENDONÇA, A. P. B.; SILVA, R. M. da. Recursos Educacionais Abertos: conceitos e princípios. [S. l.: s. n.], 2020. Disponível em: https://campusvirtual.fiocruz.br/ portal/guiarea/assets/files/Guia1.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.

GAMA, C. L. G. da. Método de Construção de objetos de aprendizagem com aplicação em métodos numéricos. 2007. Tese (Doutorado em Métodos Numéricos) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2007. Disponível em: http://paginapessoal.utfpr.edu.br/kalinke/grupos-de-pesquisa/textos-201/grupos-de-pesquisa/pdf/carmem%20lucia.pdf. Acesso em: 22 ago. 2023.

LAURINDO, A. P. et al. Relato de Experiência do uso das TDICs para produção de mídias no ensino fundamental. Horizontes – Revista de Educação, Dourados, v. 8, n. 15, p. 363-379, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.30612/hre.v8i15.10289. Acesso em: 24 ago. 2023.

LIMA, M. B.; DE GRANDE, P. B. Diferentes formas de ser mulher na hipermídia. In: ROJO, R. (org.). Escol@ conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013. p. 37-58.

MALLMANN, E. M; NOBRE, A. Dos objetos de aprendizagem aos recursos educacionais abertos. Half a Century of ICT in Education, [S. l.], p. 622-632, 2015.

MÉDICI, M. S.; TATOO, E. R.; LEÃO, M. F. Percepções do Ensino Médio das redes públicas e privada sobre atividades remotas ofertadas em tempos de pandemia do coronavírus. Revista Thema, [S. l.], 2020. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1837. Acesso em: 23 ago. 2023.

PROFEDEELE. Blog. Disponível em: https://www.profedeele.es/blog/. Acesso em: 23 ago. 2023.

REBOUÇAS, A. D.; MAIA, D. L.; SCAICO, P. D. Objetos de Aprendizagem: da definição ao desenvolvimento, passando pela Sala de Aula. In: PIMENTEL, M.; SAMPAIO, F. F.; SANTOS, E. O. (org.). Informática na Educação: ambientes de aprendizagem, objetos de aprendizagem e empreendedorismo. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. (Série Informática na Educação, v.5). Disponível em: http://ieducacao.ceie-br.org/objetos-aprendizagem. Acesso em: 22 ago. 2023.

REDE NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA. Você conhece a diferença entre Recursos Educacionais Abertos e Objetos de Aprendizagem? 2017. Disponível em: https://www.rnp.br/noticias/voce-conhece-diferenca-entre-recursos-educacionais-abertos-e-objetos-de-aprendizagem. Acesso em: 22 ago. 2023.

WILEY, D. A. Learning object design and sequencing theory. 2000. Tese (Doutorado) – Brigham Young University, 2000. Disponível em: https://opencontent.org/docs/dissertation.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.

Published

28/05/2024

How to Cite

OLIVEIRA , R. A. de; NADIN, O. L. Analysis of learning objects in the ProfeDeEle and DELE Ahora repositories for the teaching/learning of Spanish as a Foreign Language. Revista EntreLinguas, Araraquara, v. 10, n. esp.1, p. e024008, 2024. DOI: 10.29051/el.v10iesp.1.19042. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/entrelinguas/article/view/19042. Acesso em: 12 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.