The vision of society for professionals with ead training: the breaking of a paradigm

Authors

  • João Luiz Coelho Ribas Universidade Positivo Centro Universitário Internacional Uninter
  • Izabelle Cristina Garcia Rodrigues Centro Universitário Internacional Uninter
  • Ivana de França Garcia Centro Universitário Internacional Uninter
  • Vera Lucia Pereira dos Santos Centro Universitário Internacional Uninter

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10041

Keywords:

Distance education. Health. Education. Labor market.

Abstract

The methodology of face-to-face teaching is considered as traditional, so people who do not know the strategies of Distance Learning (EaD) can subjugate this modality and thus have a distorted and prejudiced view of the professionals trained in this modality. With this, the present study aims to analyze the society's vision regarding the health professional with the formation of EaD courses. In addition to verifying whether companies hire professionals with training (undergraduate and postgraduate) EaD the study encompasses whether people are interested in obtaining certificates of courses of the EAD mode and the perception that professionals have of EAD courses in the performance of their career. The methodology used was of the quantitative type with an exploratory character. Through this study it was possible to verify that the society is more susceptible to teaching in the EAD modality. Most of the interviewees did not show prejudice with professionals trained in this modality, and still confirmed that they have already sought information about EAD courses. In addition, they indicated that they had great interest in taking courses in the EAD modality. Thus, it can be confirmed the trend of the expansion of professionals 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

João Luiz Coelho Ribas, Universidade Positivo Centro Universitário Internacional Uninter

Docente do Centro Universitário Uninter e da Universidade Positivo. Doutor em Farmacologia pela Universidade Federal do Paraná

Izabelle Cristina Garcia Rodrigues, Centro Universitário Internacional Uninter

Docente do Centro Universitário Uninter. Especialista em Mba em Gestão Hospitalar pelo Centro Universitário Uninter

Ivana de França Garcia, Centro Universitário Internacional Uninter

Docente do Centro Universitário Uninter. Especialista em Mba em Gestão Hospitalar pelo Centro Universitário Uninter

Vera Lucia Pereira dos Santos, Centro Universitário Internacional Uninter

Docente do Centro Universitário Uninter. Mestre em Morfologia pela Universidade Federal do Paraná.

References

ABED. Associação Brasileira de Ensino a Distância. Censo EAD.BR: Relatório Analítico de Aprendizagem a Distância no Brasil. Curitiba: Intersaberes, 2015.

ALVES, V. S.; VELOSO, R. Sistemas de Educação a Distância: subsídios para a construção do modelo de gestão desta modalidade de ensino no contexto da secretaria de saúde do estado da Bahia. Rev. Baiana Saúde Pública, v. 33, n. 1, p. 86-93, 2009.

ANDERSON, M. I. P.; RODRIGUES, R. D. Formação de especialistas em Medicina de Família e Comunidade no Brasil: dilemas e perspectivas. Rev. Bras. Med. Fam. Comunidade, Florianópolis, v. 6, n. 18, p. 19-20, 2011.

ARAÚJO, E.M.; OLIVEIRA NETO, J. D.; CAZARINI, E.W.; OLIVEIRA, S.R.M. A gestão da inovação na educação a distância. Gest. Prod., São Carlos, v. 20, n. 3, p. 639-651, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 278, de 27 de fevereiro de 2014. Institui diretrizes para implementação da Política de Educação Permanente em Saúde, no âmbito do Ministério da Saúde (MS). Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2014/prt0278_27_02_2014.html. Acesso em: 05 de out. 2016.

BRASIL. Ministério de Educação. O que é Educação a Distância. 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12823:o-que-e-educacao-a-distancia. Acesso em: 15 out. 2016.

CARNEIRO, A. C. G. B.; CARNEIRO, C. A. G. B.; GIARDINI, M. M. A educação a distância e o mercado de trabalho. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/viewFile/2922/2881. Acesso em: 23 set. 2016.

CORRÊA, S. C.; SANTOS, L. M. M. Preconceito e educação a distância: atitudes de estudantes universitários sobre os cursos de graduação na modalidade a distância. Educação Temática Digital, Campinas, v.11, n.1, p.273-297, 2009.

COSTA, M. A.; SANTOS, N. B.; RODRIGUEZ, J. A. F.; BARBOSA, D. S.; SILVA, T. P.; SPILKER, M. J.; COSTA, S. M. M. EAD e saúde: aproximação entre as áreas a partir da experiência de um curso na Fundação Oswaldo Cruz. Fundação Cecierj., Rio de Janeiro, n. 2, p. 47-118, 2012.

DALFOVO, M. S.; LANA, R. A.; SILVEIRA, A. Métodos quantitativos e qualitativos: um resgate teórico. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.2, n.4, p.01- 13, Sem II. 2008.

GOMES, L. F. EAD no Brasil: perspectivas e desafios. Avaliação, Campinas, v.18, n. 1, p. 13-22, 2013.

LEMGRUBER, M. S. Educação a Distância: para além dos caixas eletrônicos. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/conferencia/documentos/marcio_lemgruber.pdf. Acesso em: Acesso em: 28 set. 2016.

LESSA, S. C. F. Os reflexos da legislação de educação a distância no Brasil. 2010. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2010/2010_232010234551.pdf. Acesso em: 05 out. 2016.

MELO, C. S. Os desafios do ensino a distância no Brasil. 2016. Disponível em: https://www.projetoredacao.com.br/temas-de-redacao/os-desafios-do-ensino-a-distancia-no-brasil/os-desafios-do-ensino-a-distancia-no-brasil-8/49170. Acesso em: 05 out. 2016.

NETTO, C.; GIRAFFA, L. M. M. Preconceito ou despreparo? Uma investigação acerca da percepção dos docentes de Pedagogia sobre formação de professores na modalidade EAD. IX ANPED SUL. Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. 2012.

NIETSCHE, E. A.; BACKES, V. M. S.; FERRAZ, F.; LOUREIRO, L.; SCHMIDT, S. M. S.; NOAL, H. C. Política de educação continuada institucional: um desafio em construção. Rev. Eletr. Enf., v. 11, n. 2, p. 341-8, 2009. Disponível em: https://www.fen.ufg.br/revista/v11/n2/v11n2a15.htm. Acesso em: 10 out. 2016.

OLIVEIRA, M. A. N. Educação à Distância como estratégia para a educação permanente: possibilidades e desafios. Rev. Bras. Enferm., Brasília, v. 60, n. 5, p. 585-9, 2007.

PAIM, M. C.; GUIMARÃES, J. M. M. Importância da formação de docentes em EAD no processo de educação permanente para trabalhadores do SUS na Bahia. Rev. Baiana Saúde Pública, v. 33, n. 1, p. 94-103, 2009.

PRETI, O. Educação a distância e globalização: desafios e tendências. R. Bras. Est. Pedag., Brasília, v. 79, n. 191, p.19-30, 1998.

SANTOS, M. C. O preconceito na educação a distância: a visão dos discentes de um curso de Letras EAD. VI Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”. São Cristóvão, SE, 20 a 22 de setembro de 2012.

SERAFINI, A. M. S. A autonomia do aluno no contexto da Educação a Distância. Educ. foco, Juiz de Fora, v. 17, n. 2, p. 61-82, 2012.

SILVA, R. C.; SANTOS, V. L. P.; MENDES, L. H. S.; LIMA, A. P. W.; GARCIA, I. F. Pós-graduação na área de saúde na modalidade EAD: perfil e dificuldades dos alunos. Revista Intrersaberes, v. 10, n. 20, p. 1-23, 2015.

SOUSA, P. T.; VARGAS, L. P. M.; MASSENSINI, A. R. Referenciais de qualidade em EAD: a porta para a internacionalização dos cursos em EAD no Brasil - um estudo de caso no SENAI/GOIÁS mediante o benchmarking nos cursos profissionalizantes. Disponível em: http://www.abed.org.br/hotsite/20-ciaed/pt/anais/pdf/99.pdf. Acesso em: 05 set. 2016.

Published

01/12/2017

How to Cite

RIBAS, J. L. C.; RODRIGUES, I. C. G.; GARCIA, I. de F.; SANTOS, V. L. P. dos. The vision of society for professionals with ead training: the breaking of a paradigm. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1598–1610, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10041. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10041. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.