Experience report: reflections on the role of physical education professional in the field of multiple deficiencies

Authors

  • Francisco Claudeci Faustino Teixeira Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE. Email: claudecyr10@gmail.com
  • Ana Paula Mendes Santiago Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE.
  • Jacqueline de Oliveira Lima Graduanda em Educação Física pela Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE.
  • Stela Lopes Soares Instituto Superior de Teologia Aplicada-INTA https://orcid.org/0000-0002-5792-4429
  • Heraldo Simões Ferreira Professor Adjunto do Curso de Educação Física da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Email: heraldo.simoes@uece.br

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10204

Keywords:

Physical education professional. Multiple disabilities, Inclusive actions, Interactive practices.

Abstract

This scientific work privileged to report the inclusive practices of the discipline: Physical Education for People with Disabilities. The welcoming actions were carried out in the Association of Parents and Exceptional Children - APAE. These experiences are effective in the field of action based on the interest in understanding the role of the Physical Education Professional within the scope of multiple deficiencies. This paper aims to describe the interactive activities with people with multiple disabilities in APAE through the discipline Physical Education for People with Disabilities. The methodology used by the study was to action research, with the purpose of producing information and knowledge of in-depth use, including at the pedagogical level, which promotes conditions for actions and transformations of situations within the institution itself to care for exceptional people. Therefore, it was discussed how much any professional wants to be seen with a formative constituent deferenced in their field of activity, and with the Professional of Physical Education is not very deferent, most of the times one is aware of the range of benefits that the profession can To provide in the different practices, but which still raises doubts as to its concrete legitimacy in the progress of the individual. It is concluded that it is imperative that the Physical Education Professional occupy this space.

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Author Biographies

Francisco Claudeci Faustino Teixeira, Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE. Email: claudecyr10@gmail.com

Graduando em Educação Física pela Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE. Email: claudecyr10@gmail.com

Ana Paula Mendes Santiago, Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE.

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE. Email: paulacarpes2@gmail.com

Jacqueline de Oliveira Lima, Graduanda em Educação Física pela Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE.

Graduanda em Educação Física pela Universidade Estadual Vale Acaraú – UVA-CE. Email: eaakinha@gmail.com

Stela Lopes Soares, Instituto Superior de Teologia Aplicada-INTA

Professora de Educação Física pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Fisioterapeuta pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada- INTA

Escpecialista em Saúde da Família pela Universidade Estadual Vale do Acaraú-UVA

Especialista em Docência no Ensino na Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS

Especialista em Gerontologia pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada- iNTA

Especialista em Fisiologia do Esforço e Biomecânica do Movimento pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada- iNTA

Professora do curso de Educação Física do  Instituto Superior de Teologia Aplicada- iNTA

Mestranda em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceara- UECE

Heraldo Simões Ferreira, Professor Adjunto do Curso de Educação Física da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Email: heraldo.simoes@uece.br

Doutor em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. Professor Adjunto do Curso de Educação Física da Universidade Estadual do Ceará – UECE. Email: heraldo.simoes@uece.br

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Published

07/01/2018

How to Cite

TEIXEIRA, F. C. F.; SANTIAGO, A. P. M.; LIMA, J. de O.; SOARES, S. L.; FERREIRA, H. S. Experience report: reflections on the role of physical education professional in the field of multiple deficiencies. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 453–464, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10204. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10204. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Relatos de Experiência

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