Prácticas inclusivas de alumnos con TEA: principales dificultades en la voz del profesor y mediador

Authors

  • Célia de Jesus Silva Magalhães Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Jaíze Griffith Magalhães Cruz Faculdade Leão Sampaio
  • Cloves Santos de Moraes Universidade Regional do Cariri (URCA)
  • Lígia Maria Tavares Sampaio Universidade Regional do Cariri (URCA)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10386

Keywords:

Inclusive practices. Teacher. Mediator. ASD.

Abstract

Inclusive practices for students with ASD - Autistic Spectrum Disorder- are important in the daily life of the classroom, given the priority of students' learning, communication, and interaction, not just physical presence. However, the difficulties of the teacher and mediator regarding pedagogical practices present themselves as barriers to the process in these learning spaces without a didactic understanding of the teachers and it lack studies. Based on this problem, this research aims to investigate the difficulties faced by teachers and mediators in the classroom and to identify the most efficient pedagogical practices and interventions aimed at the learning process of autistic children. The bibliographic research helped us in the dialogue with the basic legislation LDB 9.294 / 96, Law 12.764 / 2012 and with the reports of the observations of the classrooms, as a proposal to perceive which practices have better results and their difficulties. We used interviews as a data collection instrument, with two teachers, a mediator and a pedagogical coordinator. The subjects interviewed revealed that despite using ABA (Applied Behavior Analysis) and PECS (Picture Exchange Communication System) as efficient pedagogical practices, they still feel many difficulties regarding the adaptation of activities (exercises, individual and collective work) and explanation of the syllabus, as well as the communication with the autistic students and the lack of continuous formations for the accomplishment of the inclusive practices in the school, being the latter decisive for the search of knowledge capable of provoking new discussions and new possibilities.

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Author Biographies

Célia de Jesus Silva Magalhães, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Possui graduação em História pela Universidade Regional do Cariri (1986) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2011). Atualmente é professor substituto da Universidade Regional do Cariri e diretora acadêmica - Unidade Missão Velha da Universidade Regional do Cariri. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, inclusão escolar, disciplinas didáticas e pedagógicas, história oral, biografia de mulheres professoras (Gênero), Escola Normal. Projetos de Leitura e formação de leitores.

Jaíze Griffith Magalhães Cruz, Faculdade Leão Sampaio

Aluna do Curso de Psicologia da Faculdade Leão Sampaio 8 º semestre e Membro da AMA -Cariri.

Cloves Santos de Moraes, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduando em Letras pela Universidade Regional do Cariri (URCA) – VI semestre. Tem experiência como professor na educação básica. Atualmente, é bolsista PIBIC/URCA/FUNCAP, desde 2016, vinculado ao projeto de Iniciação Científica: Fios e desafios na formação pedagógica dos licenciandos do curso de letras da Universidade Regional do Cariri (URCA), Campus Missão Velha (CE) e do projeto de extensão: ESTÍMULO A PRODUÇÃO CIENTÍFICA: construindo percursos de apropriação da linguagem científica escrita. Área de interesse: Didática e Pedagogia, trabalho docente e práticas pedagógicas, formação de professores.

Lígia Maria Tavares Sampaio, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Aluna do 5º Semestre de Letras - URCA

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Published

01/11/2017

How to Cite

MAGALHÃES, C. de J. S.; CRUZ, J. G. M.; DE MORAES, C. S.; SAMPAIO, L. M. T. Prácticas inclusivas de alumnos con TEA: principales dificultades en la voz del profesor y mediador. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1031–1047, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10386. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10386. Acesso em: 17 jul. 2024.

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