Prácticas inclusivas de alumnos con TEA: principales dificultades en la voz del profesor y mediador
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10386Keywords:
Inclusive practices. Teacher. Mediator. ASD.Abstract
Inclusive practices for students with ASD - Autistic Spectrum Disorder- are important in the daily life of the classroom, given the priority of students' learning, communication, and interaction, not just physical presence. However, the difficulties of the teacher and mediator regarding pedagogical practices present themselves as barriers to the process in these learning spaces without a didactic understanding of the teachers and it lack studies. Based on this problem, this research aims to investigate the difficulties faced by teachers and mediators in the classroom and to identify the most efficient pedagogical practices and interventions aimed at the learning process of autistic children. The bibliographic research helped us in the dialogue with the basic legislation LDB 9.294 / 96, Law 12.764 / 2012 and with the reports of the observations of the classrooms, as a proposal to perceive which practices have better results and their difficulties. We used interviews as a data collection instrument, with two teachers, a mediator and a pedagogical coordinator. The subjects interviewed revealed that despite using ABA (Applied Behavior Analysis) and PECS (Picture Exchange Communication System) as efficient pedagogical practices, they still feel many difficulties regarding the adaptation of activities (exercises, individual and collective work) and explanation of the syllabus, as well as the communication with the autistic students and the lack of continuous formations for the accomplishment of the inclusive practices in the school, being the latter decisive for the search of knowledge capable of provoking new discussions and new possibilities.
Downloads
References
BELISÁRIO FILHO, J. F.; CUNHA, P. A educação especial na perspectiva da inclusão escolar: transtornos globais de desenvolvimento. Brasília: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. São Paulo: Atlas, 1988.
BRASIL. Declaração de Salamanca e Linhas de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: Coordenadoria Nacional para Integração das pessoas portadoras de Deficiência, 1994.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. D.O.U., dezembro de 1996, Brasília, 1996.
BRASIL. Lei Berenice Piana. Institui a Política Nacional de Proteção aos Direitos da Pessoa com Transtorno do Espectro Autista. Lei 12.764/2012, de 27 de dezembro de 2012.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Documento subsidiário à política de inclusão. Brasília: SEESP, 2007.
CUNHA, E. Autismo na escola: Um jeito diferente de aprender, um jeito diferente de ensinar. Rio de Janeiro, Wak editora, 2013.
CUNHA, E. Autismo e inclusão: psicopedagogia e práticas educativas na escola e na família. Rio de Janeiro, WAK Editora, 2011.
FACION, J. R. Inclusão escolar e suas implicações. 2 ed. Curitiba: IBPEX, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e terra, 1996.
MACÊDO, C. R. S. de. A criança com Transtorno do Espectro Autista (TEA) e o professor: uma proposta de intervenção baseada na experiência de aprendizagem mediada (EAM).
Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/jspui/bitstream/123456789/20038/1/ClaudiaRobertoSoaresDeMacedo_DISSERT.pdf. Acesso em: 18 jul. 2017.
MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
PEREIRA, A. C. dos S. et al. Transtorno do Espectro Autista: definição, características e atendimento educacional. Educação Revista Batatais, v 5, nº 2. p 191-212, 2015.
POULON, S. M.; FREITAS, L. B. de L.a; PINHO, G. S. Documento Subsidiário à política de Inclusão. Ministério da Educação. Secretária de educação Especial. Brasília, 2005.
Disponível: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/docsubsidiariopoliticadeinclusao.pdf. Acesso em: 15 jul. 2016
RODRIGUES, J. M. C.; SPENCER, E. A criança autista: um estudo psicopedagógico. Rio de Janeiro, Wak editora, 2010.
VIEIRA, S. C. P. Os benefícios do PECS. Revista Autismo, 3 ed., ano 4, mar. 2013.