Profile of the egress student in the administration course in the distance education mode and its perceptions of quality - a reality of a private institution of Rio Grande Do Sul/Brasil

Authors

  • Eduardo Mathias Cristello Instituto Federal do RS - Campus Restinga - POA

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10414

Keywords:

Graduate, Administration, Distance learning, Quality.

Abstract

The present study intends to know the academic profile of the undergraduate student in the course of Administration in the modality of distance learning and their perceptions of quality, through a case study in the one of a Private Higher Education Institution in the state of RS. The research was carried out in the group of the EaD Administration graduates of the year 2015. It is an exploratory, quantitative research, and to collect the data a questionnaire was applied through a non-probabilistic sampling for convenience and a total of 35 graduating students from 2015. The analysis of the data was done with the help of Gretl statistical software. The main results show that the majority of the students (61%) are female, that only 2% of those surveyed do not have any form of work and considers themselves only a student, that 38% of respondents have somehow managed to improve their professional status with the course under analysis and still 78% chose the distance learning modality due to the flexibility of the schedule and that 80% would recommend the course to a friend.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eduardo Mathias Cristello, Instituto Federal do RS - Campus Restinga - POA

Professor de ensino técnico, tecnológico e médio do IFRS no campus Restinga em POA nas disciplinas da área de gestão.

References

HOFFMAN, D.; BATESON, J. E. G. Princípio de marketing de serviços: conceitos estratégias e casos. SP. Cengage learning, 2008.

HORA, D. L. Gestão Democrática na escola. Campinas: Papirus Editora, 2005.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANISIO TEIXEIRA - INEP. Censo da Educação Superior. Ministério da Educação e Cultura. Brasil, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=17212. Acesso em: 10 jul. 2016.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANISIO TEIXEIRA - INEP. Resumo Técnico do Censo da Educação Superior. Ministério da Educação e Cultura. Brasil, 2013. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/censo-da-educacao-superior/resumos-tecnicos. Acesso em: 15 jun. 2016.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANISIO TEIXEIRA - INEP. Notas estatísticas do Censo da Educação Superior. Ministério da Educação e Cultura. Brasil, 2014. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2014.pdf. Acesso em: 12 jun. 2016.

KOTLER, P.; Armastrong, G. Princípios de marketing. 12 ed. SP: Prentice Hall, 2008.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. 2 ed. SP:Cortez, 2005.

LITTO, F. M. Aprendizagem a distância. SP. Impressa Oficial do Estado de São Paulo, 2010.

MANDELLI, M. Ensino a distância já atrai um em cada cinco novos estudantes de graduação. Disponível em: http://www.eadbrasil.com/2010/04/. Acesso em: 10 jul. 2016.

MORAN, J. M. Fundamentos Políticas e Legislação em EaD. Leitura Fundamental – Aula 2. – Curso de pós-graduação em Metodologia e Gestão em EaD. Faculdade Anhanguera, 2011.

MORAN, J. M. Fundamentos Políticas e Legislação em EaD. Leitura Fundamental – Aula 3. – Curso de Pós-Graduação em Metodologia e Gestão em EaD. Faculdade Anhanguera, 2011

MORAN, J. M. ABC da EaD: a educação à distância hoje. SP: Prentice Hall, 2007.

OLIVEIRA, J. O. (Org). Gestão da Qualidade: tópicos avançados. SP. Editora Thomson Learning, 2004.

ROESLER, J. Os parâmetros legais para uma educação a distância de qualidade- Leitura Fundamental – aula 1. Curso de Pós-Graduação em Metodologia e Gestão em EAD. Faculdade Anhanguera, 2011a.

ROESLER, J. Os parâmetros legais para uma educação a distância de qualidade- Leitura Fundamental – aula 2. Curso de Pós-Graduação em Metodologia e Gestão em EAD. Faculdade Anhanguera, 2011b.

ROESLER, J. Os parâmetros legais para uma educação a distância de qualidade- Leitura Fundamental – aula 3. Curso de Pós-Graduação em Metodologia e Gestão em EAD. Faculdade Anhanguera, 2011c.

ROESLER, J. Os parâmetros legais para uma educação a distância de qualidade- Leitura Fundamental – aula 4. Curso de Pós-Graduação em Metodologia e Gestão em EAD. Faculdade Anhanguera, 2011d.

SANTOS, C. R (Org.). Avaliação Educacional: um olhar reflexivo sobre sua prática. SP: Avercamp, 2005.

VIEIRA, A.; ALMEIDA, M, E.; ALONSO, M. Gestão educacional e tecnologia. SP: Avercamp, 2005.

VIEBRANTZ, R; MOROSINI, M. C. Qualidade e educação superior: a norma de qualidade para a aprendizagem, educação e formação: ISO/IEC 19796-1. Porto Alegre: Revista Educação v. 32, n. 3, p. 277-285, set./dez,. 2009.

Published

07/01/2018

How to Cite

CRISTELLO, E. M. Profile of the egress student in the administration course in the distance education mode and its perceptions of quality - a reality of a private institution of Rio Grande Do Sul/Brasil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 336–350, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.n.1.2018.10414. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10414. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.