School education and democratic management of teaching: perspectives

Authors

  • Máximo Augusto Campos Masson Universidade Federal do Rio de Janeiro (Ufrj)
  • Maria Teresa Vianna Van Acker Universidade Paulista (Unip)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10785

Keywords:

Democratic management. Democratic management of teaching. Brazilian legislation of education. School failure.

Abstract

The article discusses the management of education from the debate on the democratic management of social institutions, in particular, the school. It reflects on the changes that have occurred in the school due to the presence of new students belonging to the subaltern classes and the possibility of the democratic management of teaching being an important instrument for overcoming school failure. It discusses aspects of Brazilian legislation on the theme and the possibilities arising from the growth of political conservatism oppose initiatives to democratic management of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Máximo Augusto Campos Masson, Universidade Federal do Rio de Janeiro (Ufrj)

Professor Associado da UFRJ

Maria Teresa Vianna Van Acker, Universidade Paulista (Unip)

Docente

References

BOBBIO, N. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Tradução de Marco Aurélio Nogueira. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. Tradução de Maria Lúcia Machado. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

BOURDIEU, P. Marginália: algumas notas adicionais sobre o dom. Tradução de Stela dos Santos Abreu. In: Mana: Estudos de Antropologia Social, v. 02, n. 02, out., 1996b, p.07-17.

BOURDIEU, P. Las estrategias de la reprodución social. Tradução de Alicia Beatriz Gutiérrez. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2011.

BOURDIEU, P.; Wacquant, L. Una invitación a la sociología reflexiva. Tradução de Ariel Dilon. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2012.

BOURDIEU, P. Intervenciones políticas: um sociólogo em la barricada. Tradução de Alicia Beatriz Guitérrez. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores, 2015.

BOURDIEU, P.; BOLTANSKI, L. O diploma e o cargo: relações entre o sistema de produção e o sistema de reprodução. Tradução de Magali de Castro. In: Escritos de educação. Organização de Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani. Petrópolis-RJ: Vozes, 2010, 11ª edição.

BOURDIEU, P. et al. A miséria do mundo. Tradução de Mateus S. S. Azevedo, Jaime A. Clasen, Sérgio H. de F. Guimarães, Marcus A. Penchel, Guilherme J. de F. Teixeira e Jairo V. Vargas. Petrópolis-RJ: Vozes, 2003, 8ª edição.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília: Senado Federal, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10 set. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares. Gestão da educação escolar. Brasília: UnB, CEAD, 2004, volume 5. p. 25).

BURAWOY, M. Pedagogy of the oppressed: Freire Meets Bourdieu. Berkeley, 2004. Disponível em: http://burawoy.berkeley.edu/Bourdieu/6.Freire.pdf. Acesso em: 10 ago. 2017.

CAMINI, L. Política e Gestão Educacional Brasileira: uma análise do Plano Nacional de Desenvolvimento da Educação/Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação (2007/2009). São Paulo: Outras Palavras, 2013.

CURY, C. R. J. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Escola, v. 23, n. 3, p. 483-495, set./dez., 2007.

DURKHEIM, E. Sociologia, educação e moral. Tradução de Evaristo Santos. Porto: Rés Editora, 1984.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LAHIRE, B. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Tradução de Ramon Américo Vasques e Sonia Goldfeder. São Paulo: Ática, 1997.

MARX, K. Crítica ao Programa de Gotha. In: Marx y Engels, Obras Escogidas, Tomo III. Tradução espanhola. Moscou: Editorial Progreso, 1981.

OFFE, C. Problemas estruturais do estado capitalista. Tradução de Bárbara Freitag. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1984.

PERRENOUD, P. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Tradução de Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

POCHMANN, M. Nova classe média? O trabalho na base da pirâmide social brasileira. São Paulo: Boitempo Editorial, 2012.

SANDER, B. Estado do conhecimento em perspectiva. In: MARTINS, A. M. (Org.). Estado da Arte: gestão, autonomia escolar e órgãos colegiados (2000-2008). Brasília: Liber Livros/ANPAE, 2011.

SPÓSITO, M. P. Interfaces entre a sociologia da educação e os estudos sobre a juventude no Brasil. In: APPLE, M.; BALL, S.; GANDIN, L. A sociologia da educação: análise internacional. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

01/01/2018

How to Cite

MASSON, M. A. C.; VAN ACKER, M. T. V. School education and democratic management of teaching: perspectives. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 84–104, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10785. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10785. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.