Reform of the brazilian state and the expansion of distance education in Brazil (1996-2016)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i1.11503

Keywords:

Public policy, Distance education, Reform of the State, Higher education.

Abstract

This article aims to reflect on the public policies for Distance Higher Education in Brazil in the current socioeconomic context, with a temporal cut from 1996 to 2016. The methodological procedure was the bibliographical and documentary research with a qualitative approach. The transformations in the national scenario, regarding the demands and interferences of the international organisms in the reform of the Brazilian State, reflect in the expansion of this modality in the education from the LDBEN (law 9.394 / 96). It was seen that the field of Higher Education in Brazil has transformed with a significant increase in the expansion and consequently the access to this level of education, result of the adoption of policies directed to the use of Information and Communication Technologies, indispensable in the process of democratization of education.

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Author Biographies

Stela Galbardi de Resende, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) na linha de pesquisa em Políticas e Gestão da Educação. É Especialista em Gestão de Pessoas e Marketing (2014); e Controladoria e Finanças (2012) pela FACULDADE ASTORGA. Possui Graduação em Administração de Empresas pela FECEA / UNESPAR (2009). Atualmente é Professora nos Cursos de Administração e Pedagogia da FAAST, onde está como Procuradora/Pesquisadora Institucional e Representante da Coordenação do PROUNI. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação a Distância e Tecnologias Educacionais - GPEaDTEC da Universidade Estadual de Maringá (UEM). 

Maria Luisa Furlan Costa, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá – PR

Possui graduação em História pela Universidade Estadual de Maringá (1990), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (1997) e Doutorado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Universidade Paulista Julio de Mesquita Filho - UNESP/Araraquara - (2010). Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação e Educação a Distância, atuando principalmente nos seguintes temas: educacão, educação a distância, ensino superior. Ocupa o cargo de Diretora do Núcleo de Educação a Distância da Universidade Estadual de Maringá e Coordenadora do Programa Universidade Aberta do Brasil no âmbito da Universidade Estadual de Maringá. Presidente do Fórum Nacional de Coordenadores UAB na gestão 2012-2015.

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Published

02/01/2019

How to Cite

GALBARDI DE RESENDE, S.; FURLAN COSTA, M. L. Reform of the brazilian state and the expansion of distance education in Brazil (1996-2016). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 1, p. 31–48, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i1.11503. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11503. Acesso em: 31 aug. 2024.

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