National panorama of administration´s conditions at elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11728

Keywords:

Educational administration conditions, Elementary school, Democratic administration, Educational policies

Abstract

The objective of this study is to describe the methodology of construction and analyze the results of the Administration Conditions Index (ICG), one of the three indicators of the Education Quality Index (ICQ), fostered by information from the context questionnaires of Brazilian National Evaluation. High interstate inequality was evidenced, characterizing a scenario away from the effectiveness of the democratic administration instruments analyzed by the ICG: strategies of director's provision, existence and effectiveness of School Boards and the form of Political Pedagogical Project construction, as well as in all municipal education systems within each state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ângelo Ricardo de Souza, Universidade Federal do Paraná

Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR. Professor Associado do Núcleo de Políticas Educacionais (NuPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE).

Marcus Quintanilha da Silva, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2017). Possui graduação em Matemática pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2011) e graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais (2016) . Pesquisa condições de qualidade das escolas brasileiras, financiamento e gestão da educação. Atualmente, é docente de educação básica na Prefeitura Municipal de Curitiba. 

References

ALVES, A. V. V. Atuação de Conselhos Escolares em redes municipais destaques no Ideb. In: XXV Simpósio Brasileiro II Congresso Ibero-americano de Política e Administração da Educação Jubileu de ouro da ANPAE (1961-2011), São Paulo, Cadernos ANPAE, 2011.

BEZERRA, A. A. Modalidade de provimento do dirigente escolar: mais um desafio para as políticas da educação municipal. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 90, n. 224, p. 59-70, jan./abr. 2009.

BRASIL, Constituição (1988). Constituição. República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece a Lei de Diretrizes e bases da Educação Nacional. 1996. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em 15/10/2015.

BRASIL, SR/PR. Democracia participativa: nova relação do Estado com a Sociedade – 2003-2010.2ª ed. Brasília, 2011.

DOURADO, L. F. A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, N. (org). Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

DOURADO, L. F.; NAVARRO, I. P.; WITTMAN, L. C.; AGUIAR, M. A. S.; GRACINDO, R. V. Conselho escolar e financiamento da educação no Brasil. MEC/SEB. Brasília, 2006.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 201 – 215, maio/ago. 2009.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J.F.; SANTOS, C.A. A qualidade da educação: conceitos e definições. Série documental: textos para discussão. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, n. 24, Brasília, 2007.

GADOTTI, M. Gestão democrática com participação popular no planejamento e na organização da educação nacional. Brasília: Ministério da Educação, 2014.

GOUVEIA, A. B.; SOUZA, A. R.; SCHNEIDER, G. Índice de Condições de Qualidade educacional: metodologia e indícios. Estudos em Avaliação Educacional. São Paulo, v. 22, n.48, jan./abr. 2011.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Brasília: Ministério da Educação, 1937. Disponível em:< http://www.inep.gov.br/>. Acesso em: 17/02/2017.

SILVA, M. Q. Condições de qualidade das redes municipais de Ensino Fundamental no Brasil. 227 f. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação. Área de Concentração: Políticas Educacionais. Setor de Educação. Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2017.

SILVA, V. G. da. Projeto pedagógico e qualidade do ensino público: algumas categorias de análise. Cadernos de pesquisa, v.42, n.145, p.204-225 jan./abr. 2012.

SOUZA, A. R. Perfil da Gestão da Escola no Brasil. São Paulo: PUC, 2007. 302 f. Tese (Doutorado em educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação: História, Política e Sociedade. Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2007.

SOUZA, A. R. Explorando e construindo um conceito de gestão democrática. Educação em Revista. Belo Horizonte, v.25, n.03, p.123-140, dez. 2009.

SOUZA, A. R.; GOUVEIA, A. B.; SILVA, M. R.; SCHWENDLER, S. F. Gestão democrática da escola pública. IN: SOUZA, A. R. (org.) Coleção Gestão e Avaliação da Escola Pública. 68p. Universidade Federal do Paraná, Pró-Reitoria de Graduação e Ensino Profissionalizante, Centro Interdisciplinar de Formação Continuada de Professores; Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Curitiba: Ed. Da UFPR, 2005.

Published

01/12/2018

How to Cite

DE SOUZA, Ângelo R.; DA SILVA, M. Q. National panorama of administration´s conditions at elementary school. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 939–960, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11728. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11728. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.