State of knowledge about financing of compulsory education and privatization from web of science, 2015-2018

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v0i0.12009

Keywords:

State of knowledge, Financing, Privatization, Compulsory education.

Abstract

It is a state of knowledge, Romanowski and Ens (2006), constructed from gathering, between 2015 and 2018, of publications on periodicals that compose the Web of Science. The inventory was realised by the Financing descriptor identified on titles, abstracts and key-words on works circunscript to basic/compulsory education. the analysis of the abstracts indicated that 23% of the 76 selected articles approached the privatization theme, the majority by north-american authors. The brazilian production was the third most frequent, although without analysis of the privatization's means. The study also indicated that parental choice was the most analyzed mean of privatization (Adrião, 2018).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrey Mori, Unicamp.

Graduando em Pedagogia da Faculdade de Educação da Unicamp, membro do Greppe.

Theresa Adrião, Unicamp.

Professora Livre Docente da Faculdade de Educação da UNICAMP.). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Política Educacional (GREPPE)/Unicamp. Integra a Associação Nacional de Financiamiento da Educação (Fineduca) e Coordena o Grupo de Trabalho 5 "Estado e Política Educacional" da ANPED.

References

ADRIÃO, T. Dimensões da privatização da educação básica no Brasil a partir de 1990: um diálogo com a produção acadêmica. 2015. 227f. Tese (Livre-Docência), Universidade Estadual de Campinas.

ADRIÃO, T. A privatização dos processos pedagógicos: Grupos editoriais e os negócios na educação básica. In: MARINGONI, G. (Org.). O negócio da educação. São Paulo: Olho D’água e Fepesp. p. 129-144, 2017.

ADRIÃO, T. Dimensões e formas da privatização da educação no Brasil: caracterização a partir de mapeamento de produções nacionais e internacionais. Currículo sem fronteiras, v. 18, n. 1, p. 8-28, jan./abr. 2018.

ARAÚJO, C. Bibliometria: evolução histórica e questões atuais. Em Questão, Porto Alegre, v. 12, n. 1, p. 11-32, jan./jun. 2006.

BALL, S.; YOUDELL, D. Hidden privatisation in public education. 2008. Disponível em: https://pages.ei-ie.org/quadrennialreport/2007/upload/content_trsl_images/630/Hidden_privatisation-EN.pdf. Acesso em: 17 nov. 2018.

BELFIELD, C.; LEVIN, H. Education Privatization: Causes, Consequences, and Planning Implications. Paris, UNESCO-IIPE, 2002.

DALE, R. A promoção do mercado educacional e a polarização da educação. Educação, Sociedade e Cultura, n. 2, p. 109-139, 1996 Disponível em http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC2/2-6-dale.pdf> Acesso em: 17 nov. 2018.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas "estado da arte". Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302002000300013&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 nov. 2018.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

MARTINS, A. (Org.). Estado da Arte: Gestão, autonomia escolar e órgãos colegiados. Brasília: Editora Liber Livro, 2011.

NOGUEIRA, M. A. Teses e dissertações sobre a relação família-escola no. Brasil (1997-2011): um estado do conhecimento. 37ª Reunião Anual da ANPEd, UFSC – Florianópolis, 2015. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT14-4137.pdf. Acesso em: 17 nov. 2018.

ROBERTSON, S. L. Parcerias público-privadas, empresas digitais e a produção de um espaço educacional neoliberal em escala européia. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 34, n. 3, p. 573-586, dez. 2008.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, set./dez. 2006, p. 37-50.

WITTIMAN, L; GRACINDO, R. (Orgs.). Políticas e gestão da educação (1991-1997). Brasília: MEC/Inep/Comped, 2001.

Published

02/12/2018

How to Cite

MORI, A.; ADRIÃO, T. State of knowledge about financing of compulsory education and privatization from web of science, 2015-2018. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. esp3, p. 1241–1257, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v0i0.12009. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12009. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos