(Full-time) education in Brazil: a view of different experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13545

Keywords:

Full-time education, Full education, Full-time education experiences

Abstract

Full-time education projects that were developed by Anísio Teixeira (1950) and Darcy Ribeiro (1980) promoted different educational experiences in Brazil. Taking this into account, this paper aims to analyze some of these experiences by the light of scientific articles that are available on the SciELO online library platform from 2002 to 2019. The analysis revealed that the conceptions of full education and full-time education permeate discussions and stimulate doubts regarding the social purpose of full-time education. Besides that, the lack of infrastructure for full-time education at schools is frequently pointed out as an obstacle to performing some key activities of this type of teaching organization. Higher investments are taken as necessary so that the longer school days meet the role inside the Brazilian education system, it means, the complete development of their students.

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Author Biographies

Mariana Lubarino Vilas Boas, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), São João da Boa Vista – SP

Graduanda de Licenciatura em Ciências Naturais: habilitação em química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Campus São João da Boa Vista. Professora da rede estadual de esino de São Paulo.

Andréia Silva Abbiati, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), São João da Boa Vista – SP

Docente da área de Educação/Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), Campus São João da Boa Vista e pesquisadora do Laboratório de Gestão Educacional (LAGE/UNICAMP). Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP (2019).

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Published

01/09/2020

How to Cite

VILAS BOAS, M. L.; ABBIATI, A. S. (Full-time) education in Brazil: a view of different experiences . Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1573–1597, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.13545. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13545. Acesso em: 3 dec. 2024.

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