Historical and sociological reflections for a democratic school management in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13550

Keywords:

State, Democracy, School management, Autonomy

Abstract

This paper analyzes school management as a process that reveals to be a social phenomenon integrated in the superstructure of the State, in its dimension of civil society (the spatial organization and the cultural character of the school, etc.). The actions that take place in this dimension cause school management and organization to be conceived in their contradictions, complexities and heterogeneity. This article takes place in a sociological and historical perspective and has as theoretical-methodological framework the conceptual formulations, above all, by Florestan Fernandes, Antonio Gramsci and Vitor Henrique Paro. This theoretical-methodological framework assists us in a more refined understanding of collegiate and autonomous management as a dialectical process, which may or may not be directed to the interests of the subordinate classes. Thus, this investigation addresses the theme of school management as an educational phenomenon that has its peculiarities due to its historical moment of continuity and discontinuity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson da Silva Santos, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Catité – BA

Professor Adjunto no Departamento de Ciências Humanas. Doutorado em Filosofia e História da Educação (UNICAMP).

References

ABREU, M. Organização da educação nacional na constituição e na LDB. 2. ed. Unijuí, 1999.

CHAUÍ, M. Cultura e democracia. São Paulo: Cortez, 1986.

FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 8. ed. São Paulo: Globo, 1976.

FERNANDES, F. A Revolução burguesa no brasil: ensaio de interpretação sociológica. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.

GRAMSCI, A. Obras escolhidas. São Paulo: Martins Fontes, 1978.

GRAMSCI. A. Cadernos do cárcere. Maquiavel. Notas sobre o Estado e a política. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. v. 3.

NOGUEIRA, M. A. Um Estado para a sociedade civil: temas éticos e políticos da gestão democrática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PARO, V. H. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.

PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2000.

PRAIS, M. L. M. Administração colegiada na escola pública. 3. ed. Campinas: Papirus, 1994.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1980.

SPOSITO, M. P. Educação, gestão democrática e participação popular. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 15, n. 1, jan./jun. 1990.

WEFFORT, F. Qual democracia? São Paulo: Companhia das Letras, 1978.

Published

01/09/2020

How to Cite

SANTOS, W. da S. Historical and sociological reflections for a democratic school management in Brazil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1333–1349, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.13550. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13550. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.