Historical and sociological reflections for a democratic school management in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13550Keywords:
State, Democracy, School management, AutonomyAbstract
This paper analyzes school management as a process that reveals to be a social phenomenon integrated in the superstructure of the State, in its dimension of civil society (the spatial organization and the cultural character of the school, etc.). The actions that take place in this dimension cause school management and organization to be conceived in their contradictions, complexities and heterogeneity. This article takes place in a sociological and historical perspective and has as theoretical-methodological framework the conceptual formulations, above all, by Florestan Fernandes, Antonio Gramsci and Vitor Henrique Paro. This theoretical-methodological framework assists us in a more refined understanding of collegiate and autonomous management as a dialectical process, which may or may not be directed to the interests of the subordinate classes. Thus, this investigation addresses the theme of school management as an educational phenomenon that has its peculiarities due to its historical moment of continuity and discontinuity.
Downloads
References
ABREU, M. Organização da educação nacional na constituição e na LDB. 2. ed. Unijuí, 1999.
CHAUÍ, M. Cultura e democracia. São Paulo: Cortez, 1986.
FAORO, R. Os donos do poder: formação do patronato político brasileiro. 8. ed. São Paulo: Globo, 1976.
FERNANDES, F. A Revolução burguesa no brasil: ensaio de interpretação sociológica. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1987.
GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere. Introdução ao estudo da filosofia. A filosofia de Benedetto Croce. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1999. v. 1.
GRAMSCI, A. Obras escolhidas. São Paulo: Martins Fontes, 1978.
GRAMSCI. A. Cadernos do cárcere. Maquiavel. Notas sobre o Estado e a política. Trad. Carlos Nelson Coutinho e Luiz Sérgio Henriques. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2000. v. 3.
NOGUEIRA, M. A. Um Estado para a sociedade civil: temas éticos e políticos da gestão democrática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
PARO, V. H. Escritos sobre educação. São Paulo: Xamã, 2001.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública. 3. ed. São Paulo: Ática, 2000.
PRAIS, M. L. M. Administração colegiada na escola pública. 3. ed. Campinas: Papirus, 1994.
SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1980.
SPOSITO, M. P. Educação, gestão democrática e participação popular. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 15, n. 1, jan./jun. 1990.
WEFFORT, F. Qual democracia? São Paulo: Companhia das Letras, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.