Analysis of the sixth goal of the National Education Plan in the light of monitoring and evaluation indicators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13763

Keywords:

Evaluation, Educational policy, National education plan, Integral education, Indicators

Abstract

The article presents an analysis of the sixth goal of the National Education Plan - PNE (2014-2024) regarding integral education with an emphasis on the Mais Educação Federal Program. For the analysis of the proposal, bibliographical and documentary surveys were made of the context of the educational demand involved, of the guidelines/proposal of the goal and its strategies for educational policy, available on the institutional page of the PNE, linked to the Ministry of Education. To analyze the effectiveness of the goal to date, reports from the Anísio Teixeira National Institute of Educational Studies and Research were consulted, referring to the School Census of Basic Education and compared with the monitoring indicators of the PNE Observatory. The results of the goal 6 indicators show that, in order to meet the goal in 2024, it is necessary to be aware of the fluctuations and setbacks in public policies regarding integral education, in order to promote quality education to basic education students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Reiguel Vieira, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE).

Ângelo Ricardo de Souza, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Professor Associado no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Doutorado em Educação (PUC/SP).

Marília Andrade Torales-Campos, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba – PR

Professora Associada no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Doutorado em Ciências da Educação (USC) – Espanha. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

References

BALL, S. J.; BOWE, R. Subject departments and the “implementation” of National Curriculum policy: an overview of the issues. Journal of Curriculum Studies, Londres, v. 24, n. 2, p. 97-115, abr. 1992. ISSN: ISSN-0022-0272.

BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Trad. Janete Bridon. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.

BRASIL. Constituição [1988]. Constituição da República Federal do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988

BRASIL. Lei n. 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 1, 10 jan. 2001. PL 4155/1998

BRASIL. Portaria Normativa Interministerial n. 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades socioeducativas no contraturno escolar. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 80, p. 5-6, 26 abr. 2007a.

BRASIL. Decreto n. 6.253, de 13 de novembro de 2007. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB, regulamenta a Lei no 11.494, de 20 de junho de 2007, e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 18, 14 nov. 2007b.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Continuada e Diversidade (Secadi). Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC/Secadi, 2009. (Série Mais Educação)

BRASIL. Decreto n. 7.083, de 27 de janeiro de 2010. Dispõe sobre o Programa Mais Educação. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 2, 27 jan. 2010a.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei n. 8.035, de 20 de dezembro de 2010. Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 2010b. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=831421&filename=PL+8035/2010. Acesso em: 10 set. 2020.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional da Educação. Câmara Nacional de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2014-2024 e dá outras providências. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF: Câmara dos Deputados, p. 1, 26 jun. 2014. PL 8035/2010

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Inep, 2015a.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Ficha Técnica Meta 6. Brasília, DF: Inep, 2015b.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 1.144, de 10 de outubro de 2016. Institui o Programa Novo Mais Educação, que visa melhorar a aprendizagem em língua portuguesa e matemática no ensino fundamental. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 186, p. 23, 10 out. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da Escolar da Educação Básica. Brasília, DF: Inep, 2018.

BRASIL. Portal Inep. 2019a. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo/-/asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/dados-do-censo-escolar-matriculas-em-tempo-integral-cresceram-17-8-no-ensino-medio-de-2017-para-2018/21206. Acesso em: 4 ago. 2019.

BRASIL. Observatório do PNE. 2019b. Disponível em:

http://www.observatoriodopne.org.br/indicadores/metas/6-educacao-integral/indicadores>. Acesso em: 4 ago. 2019.

CARVALHO, M. C. B. O lugar da educação integral na política social. Cadernos CENPEC, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 7-11, 2006. ISSN 2237-9983.

DYE, T. R. Understanding public policy. Englewood Cliffs: N.J.: Prentice Hall, 1984.

FIGUEIREDO, M. F.; FIGUEIREDO, A. M. C. Avaliação política e avaliação de políticas: um quadro de referência teórica. Análise & Conjuntura, Belo Horizonte, v. 1, n. 3, set./dez. 1986.

GATTI, B. A. Implicações e Perspectivas da Pesquisa Educacional no Brasil Contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, jul. 2001. ISSN 1980-5314.

JANNUZZI, P. M. Indicadores Sociais no Brasil: conceitos, fontes de dados e aplicações. 6. ed. Campinas-SP: Alínea, 2017.

MAINARDES, J. Abordagem do ciclo de políticas: uma contribuição para a análise de políticas educacionais. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 47-69, jan./abr. 2006. ISSN 1678-4626.

MOLL, J. A agenda da educação integral: compromissos para consolidação da política pública. In: MOLL, J. (Org.). Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos educativos. Porto Alegre: Artmed, 2012. p. 129-146.

MOLL, J.; LECLERC, G. F. E. Diversidade e tempo integral: a garantia dos direitos sociais. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 7, n. 13, p. 291-304, jul./dez. 2013. ISSN: 1982-131X.

MULLER, P.; SUREL, Y. A análise das políticas públicas. Pelotas: Educat, 2002.

PARENTE, C. M. D. Políticas de educação integral em tempo integral à luz da análise do ciclo de política pública. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 2, p. 415-434, abr./jun. 2018. ISSN 2175-6236.

SOUZA, Â. R. A política educacional e seus objetos de estudo. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, Buenos Aires, v. 1, n. 1, p. 75-89, jan./jun. 2016. ISSN 2409-3696.

SOUZA, G. J. A.; ESPÍRITO SANTO, N. C.; BERNADO, E. S. A sexta meta do PNE 2014-2024: um diálogo possível em busca de uma educação integral e(m) tempo integral. EccoS Revista Científica, São Paulo, n. 37, p. 143-160, maio/ago. 2015. ISSN 1983-9278.

SOUZA, C. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, ano 8, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006. ISSN 1807-0337.

Published

01/09/2020

How to Cite

VIEIRA, S. R.; SOUZA, Ângelo R. de; TORALES-CAMPOS, M. A. Analysis of the sixth goal of the National Education Plan in the light of monitoring and evaluation indicators. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 3, p. 1368–1386, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.13763. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13763. Acesso em: 11 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.