Higher Education Management
The characteristics of a leader
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15484Keywords:
Management, Leadership, Higher EducationAbstract
Management is the act of managing or administering and is directly related to the manager's leadership capacity. Many understand that specific knowledge in their area is enough to manage a course, but this process involves a need to manage people, which can be facilitated if the manager seeks information in the literature to be able to act in this role. The objective of the study is to evaluate the importance of the characteristics of a leader in the management of a Higher Education course. Higher education course managers indicate that they feel a lack of commitment from the professors so that decisions do not fall only on them, while university professors do not see this need, feel a distance between the manager and the professors and understand that it is up to the coordinator the course makes the decisions, as this is his role, and he needs to have leadership characteristics to be able to handle the role.
Downloads
References
ARGENTA, C. A. L. Gestão de Instituições de Ensino superior privadas e a competência necessária aos coordenadores de curso: Desafios e sugestões. 2011. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifíca Universidade Católica de São Pauol, 2011. Disponível em: https://repositorio.pucsp.br/bitstream/handle/9612/1/Christiane%20Amaral%20Lunkes%20Argenta.pdf. Acesso em: 10 jan. 2022.
BENEVIDES, V. L. A. Os estilos de liderança e as principais táticas de influência utilizadas pelos líderes brasileiros. 2010. Tese (Mestrado Executivo em Gestão Empresarial) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/8000. Acesso em: 15 fev. 2021.
COLOMBO, S. S.; RODRIGUES, G. M. Desafios da Gestão Universitária Contemporânea. Porto Alegre: Artmed Editora, 2011.
COSTA, J. A.; CASTANHEIRA, P. A liderança na gestão das escolas: Contributos de análise organizacional. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 31, n. 1, p. 13-44, 2015. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/58912. Acesso em: 21 abr. 2021.
DOURADO, L. F. Gestão em educação escolar. Cuiabá, MT: UFMT; Rede e-Tec Brasil, 2012.
MAXWELL, J. C. As 21 irrefutáveis qualidades de um líder. São Paulo: Editora Mundo Cristão, 2000.
NOGUEIRA, V. O.; CUNHA, I. C. K. O. Validação de conteúdo do perfil de competências de enfermeiros gestores de ensino superior. Revista Cuidarte, v. 9, n. 1, p. 1998-2006, 2018. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2216-09732018000101998&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 19 abr. 2021.
SANTOS, C. C.; PEREIRA, F.; LOPES, A. Experiências da Gestão Acadêmica da Docência Universitária. Revista Educação e Realidade, v. 43, n. 3, p. 989-1008, jul./set. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/cQ3ZyFSk84Yph4XnDw66Y6h/?lang=pt&format=html. Acesso em: 11 mar. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.