Excerpts from the BNCC: discussion of foundations and conceptual considerations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15837

Keywords:

Educational system, Common National Curricular Base, Schooling

Abstract

In this first excerpt, made in a broad study with some theoretical depth, the aim is to discuss some concepts brought by BNCC from excerpts from its foundations. The text seeks, in this way and in the light of a reflective theoretical exploration, to analyze the complexity of this universe for the pedagogical practice in everyday schooling, as it considers certain incompleteness due to the distance between its idealized formulation and the structural and conjunctural reality presented to "have their rights to learning and development assured, in accordance with the provisions of the National Education Plan". This theoretical and exploratory study of the concepts and narrative elements present in a "document of a normative character" and with the degree of instrumental and operational complexity that presents itself, still needs permanent inquiries and reflections about its effectiveness, from the educational system to the school unit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastião de Souza Lemes, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Professor do Departamento de Ciências da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Editor.

References

AZANHA, J. M. P. Uma idéia de pesquisa educacional. São Paulo: Edusp/Fapesp, 1992.

AZANHA, J. M. P. Autonomia da Escola, um Reexame. Palestra realizada no Seminário A Autonomia na Escola Pública, promovido pela Fundação para o Desenvolvimento da Educação. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 1992.

AZANHA, J. M. P. A democratização no ensino como expansão de oportunidades. In: CONGRESSO ANUAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA PARA O PROGRESSO DA CIÊNCIA, 31., 1979, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza, CE: SBPC, 1979.

BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor & Francis, 1996.

BONAMINO, A.; BRANDÃO, Z. O currículo: tensões e alternativas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 92, p.16-25, fev. 1995.

BRASIL. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2015. 404 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

CARTA de Punta del Leste. Estabelecimento da aliança para o progresso dentro da estrutura da operação pan-americana. Revista Brasileira de Política Internacional, Rio de Janeiro, v. 4, n. 16, p. 157-172, dez. 1961.

CONDORCET, M. Cinco memorias sobre educação pública. Buisson, Condorcet. Paris: Livraria F. Alcane, 1929. p. 59-75.

CONDORCET, J. A. N. C. Cinq mémoires sur l’instruction publique. Paris: Flammarion, 1993.

FORTIER, M.-P. et al. Intégration scolaire, éducation inclusive et représentations des enseignants: de la formation initiale à la communauté éducative. Revue des sciences de l’éducation, v. 44, n. 1, p. 12–39, 2018. DOI: https://doi.org/10.7202/1054156ar

WALTON, E. et al. What matters in learning communities for inclusive education: a cross-case analysis. Professional Development in Education, v. 48, n. 1, p. 134-148, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/19415257.2019.1689525

MENDES, E. G.; SANTIAGO, M. C.; ANTUNES, K. C. V. Les perspectives de l’éducation inclusive au Brésil. Trad. Hélène Bréant. Revue internationale d’éducation de Sèvres. Paris, 2018.

JAFFRO, L. Habermas et le sujet de la discussion. Dans Cités, v. 1, n. 5, p. 71-85, 2001.

LITTLE, P. E. Territórios sociais e povos tradicionais no brasil: por uma antropologia da territorialidade. Departamento de Antropologia do Instituto de Ciências Sociais. Brasília, DF: UNB, 2002.

DARBELLAY, F.; LOUVIOT, M.; MOODY, Z. L’interdisciplinarité à l’école. Succès, résistance, diversité. Éditions Alphil-Presses universitaires suisses. Neuchâtel, Suisse, 2019.

DARBELLAY, F. Vers une théorie de l’interdisciplinarité? Entre unité et diversité. Nouvelles perspectives en sciences sociales - Revue internationale de systémique complexe et d'études relationnelles. Sur le thème de l’interdisciplinarité, v. 7, n. 1, 2011.

DJELLE OPELY, P.-A. Flexibilite cognitive et competence des eleves. De l’etablissement secondaire Jean Piaget. International Journal of Current Research, v. 8, n. 04, p. 29133-29141, Apr. 2016.

BEHAR, P. A. Competências em Educação a Distância. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.

LE BOTERF, G. Avaliar a Competência de um Profissional: três dimensões a explorar. Reflexão RH, Lisboa, v. 1, n. 1, p. 60-63, jun. 2006. Disponível em: http://www.guyleboterf-conseil.com/Article%20evaluation%20version%20directe%20Pessoal.pdf. Acesso em: 11 set. 2020.

LE BOTERF, G. De la Compétence. Essai sur un attracteur étrange. Paris: Les Éditions d'Organisation, 1994.

LEMES, S. S. A escolarização e o pluralismo cultural; reflexões, buscas e algumas pistas para solução de embates. In: FONSECA, D. J. (Org.). Cadernos de formação em fundamentos sociológicos e antropológicos da educação. São Paulo: UNESP, 2003. p. 79-82.

LEMES, S. S. O caminho da escola democratizada: pistas e perspectivas para o Currículo. In: Gestão das unidades escolares: Organização e Gestão da Escola. Gestão Curricular. São Paulo: Cultura Acadêmica: UNESP, 2019.

LOVELESS, T. Between the State and the Schoolhouse: Understanding the Failure of Common Core (Educational Innovations Series). Harvard Education Press, 2021. ISBN 10: 1682535908. ISBN 13: 9781682535905.

MACEDO, L.; FINI, M. I. Uma análise do conceito de competências na BNCC. Revista Pátio Ensino Médio, Profissional e Tecnológico, Porto Alegre, n. 37, 2018.

MORETTO, V. P. Reflexões Construtivistas sobre Habilidades e Competências. Dois Pontos: Teoria & Prática em Gestão, Belo Horizonte, v. 5, n. 42, p. 50-54, maio/jun. 1999.

OECD. Global Competency for an Inclusive World. Paris: OECD, 2016. Disponível em: http://www.oecd.org/pisa/aboutpisa/Global-competency-for-an-inclusive-world.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

PERRENOUD, P. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre, RS: Artmed, 1999.

PERRENOUD, P. Dez Novas Competências para Ensinar: convite à viagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.

PERRENOUD, P. Ensinar: agir na urgência, decidir na incerteza. 2. ed. Trad. Cláudia Schilling. Porto Alegre, RS: Artmed, 2001.

PERRENOUD, P. As Competências para Ensinar no Século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.

PIAGET, J. Vontade e Ação. Trad. Pitsa Hartocollis. Porto Alegre, RS, 1999. 4 p.

PIAGET, J. Epistemologia Genética. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ROLANDO, G. Interdisciplinariedad y sistemas complejos. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2011. Disponível em: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4828/pr.4828.pdf. Acesso em: 10 set. 2020.

SCHNEIDER, D.; SILVA, K. A.; BEHAR, P. A. Competências dos atores da educação a distância: professor, tutor e aluno. In: BEHAR, P. Competências em Educação a Distância. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.

SCHNEIDER, D. MP-Comp EAD: modelo pedagógico baseado em competências para professores e para tutores em educação a distância. 2014. 298 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/94705. Acesso em: 11 jul. 2017.

SPOSATI, A. Território e gestão de políticas sociais. Serviço Social em Revista, Londrina, v. 16, p. 05-18, jul./dez. 2013.

STOER, S. R. Construindo a escola democrática através do “campo da recontextualização pedagógica”. Educação, Sociedade & Culturas, Porto, n. 26, p. 133-14, 2008.

UNESCO. Oficina Regional de Educación de la Unesco para América Latina y el Caribe. Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE). Disponível em: http://www.unesco.org/new/es/santiago/education/education-assessment-llece. Acesso em: 23 mar. 2020.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como Aprender e Ensinar Competências: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.

Published

08/12/2021

How to Cite

LEMES, S. de S. Excerpts from the BNCC: discussion of foundations and conceptual considerations. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2193–2211, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15837. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15837. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.