From teacher education to the metamorphosis of pedagogical practice

Contributions from studies with intervention in professional master´s degree

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.16709

Keywords:

Teacher education, Pedagogical practice, Research with intervention

Abstract

The feeling of connection between and among different contexts on the planet, experienced during the pandemic, has delegated the educational area the task of self-transformation. Considering the relevance of initiatives proposed in the interface of Higher Education with Basic Education for this process, this paper has systematized the results of studies with an intervention that highlights the potential of teacher education towards the metamorphosis of pedagogical practice. Having chosen bibliographic research and qualitative approach, analyzed four studies with intervention associated with the Professional Master´s Degree in Basic Education (PPGEB) of the University Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP). Among the results, the spotlight lies in the overall objectives of the four studies, which evince the relationship between teacher education and the metamorphosis of pedagogical practice, while the results provide examples of this process through the planning of instruction combined with local and global demands and the expansion of practical activities with a convergence between thinking and action.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aline Lima da Rocha Almeida, Secretaria Municipal de Educação (SME), Caçador – SC – Brasil

Professora da Educação Básica.

Marli Horn , Secretaria Municipal de Educação (SME), União da Vitória – PR – Brasil

Professora da Educação Básica.

Marlene Zwierewicz, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador – SC – Brasil

Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação Básica – PPGEB/UNIARP.

Saturnino de la Torre, Universidade Barcelona (UB), Barcelona – Catalunha – Espanha

Professor emérito.

References

ALMEIDA, A. L. R. Influência do Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas na transformação das práticas pedagógicas em uma escola do campo. 2018. 141 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, SC, 2018.

BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 439-455, set./dez. 2007. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2742. Acesso em: 13 out. 2019.

DAL’BÓ, R. G. Formação docente tecida colaborativamente para cocriação de práticas pedagógicas inclusivas. 2021. 164 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica – PPGEB) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, SC, 2021.

GATTI, B. A. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 33-46, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 18 dez. 2019.

GATTI, B. A. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Paraná, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. ISSN: 1518-3483. Disponível em:https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/8429/17739. Acesso em: 16 nov. 2019.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

HORN, M. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas com práticas pedagógicas transdisciplinares e ecoformadoras na Educação Básica de União da Vitória/PR. 128 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, SC, 2021.

IMBERNÓN, F. Qualidade do ensino e formação do professorado: Uma mudança necessária. Tradução de Silvana Cobucci Leite. São Paulo: Cortez, 2016.

LUPPI, M. A. R.; BEHRENS, M. A.; SÁ, R. A. A formação de professores e as contribuições do pensamento complexo. Educação, Santa Maria, RS, v. 46, n.1, p. e17/ 1-27, 2021. DOI: 10.5902/1984644440066. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/40066. Acesso em: 15 set. 2021.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília: Unesco, 2011.

MORIN, E. Ensinar a viver: manifesto para mudar a educação. Tradução de Edgard de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Porto Alegre: Sulina, 2015.

MORIN, E. A cabeça bem-cheia: repensar a reforma, reformar o pensamento. Tradução de Eloá Jacobina. 24. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2018.

MORIN, E. Ciência com consciência. Tradução: Maria Alice Sampaio Dória. 18. Ed. Rio de Janeiro: Bertrand, 2019.

NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução: Lucia Pereira de Souza. 3. ed. São Paulo: Triom, 2018.

NÓVOA, A. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133. out./dez. 2017. DOI: 10.1590/198053144843. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 16 dez. 2019.

NÓVOA, A. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, RS, v. 44, n. 3, e 84910, p. 1-15, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/edreal/v44n3/2175-6236-edreal-44-03-e84910.pdf Acesso em: 14 abr. 2021.

PETARNELLA, L.; SILVEIRA, A. Programas de Mestrado Profissional em Educação e a intervenção na prática da ação, Dialogia, São Paulo, n. 22, p. 243-262, 2015. DOI: 10.5585/Dialogia.n22.5600. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/index.php?journal=dialogia&page=article&op=view&path%5B%5D=5600. Acesso em: 13 jul. 2019.

RIBEIRO, O. C.; MORAES, M. C. Criatividade em uma perspectiva transdisciplinar: rompendo crenças, mitos e concepções. Brasília: Liber Livro, 2014.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

SILVA, A. T. R. Ecoformação: reflexões para uma pedagogia ambiental, a partir de Rousseau, Morin e Pineau. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, SP, n.18, p. 95-104, jul./dez. 2008. DOI: 10.5380/dma.v18i0.13428. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/made/article/view/13428. Acesso em: 17 ago. 2021.

TORRE, S. O poder da palavra: significado e alcance da linguagem transdisciplinar e ecoformadora. In: TORRE, S.; PUJOL, M. A.; MORAES, M. C. (org.). Transdisciplinaridade e ecoformação: um novo olhar sobre a educação. São Paulo: Triom, 2008. p. 113-140.

TORRE, S.; ZWIEREWICZ, M. Projetos Criativos Ecoformadores. In: ZWIEREWICZ, M.; TORRE, S. (org.). Uma escola para o século XXI: escolas criativas e resiliência na educação. Florianópolis: Insular, p. 153-176, 2009.

TORRE, S.; ZWIEREWICZ, M. Projetos Criativos Ecoformadores - PCE: uma via metodológica para o pensamento complexo, a transdisciplinaridade e a ecoformação na educação. In: ZWIEREWICZ, M.; TORRE, S. (org.). Escolas criativas: reflexões, estratégias e ações com Projetos Criativos Ecoformadores. Caçador, SC, Ediuniarp, 2022. p. 228-247.

TORRE, S.; ZWIEREWICZ, M.; FURLANETTO, E. C. (org.). Formação docente e pesquisa transdisciplinar: criar e inovar com outra consciência. Blumenau: Nova Letra, 2011.

UNIVERSIDADE ALTO VALE DO RIO DO PEIXE - UNIARP. Relatório de Avaliação do Mestrado Profissional em Educação Básica – PPGEB. Caçador, SC: UNIARP,2019.

ZANOL, A. G. Programa de Formação-Ação em Escolas Criativas: das demandas de docentes do Ensino Fundamental à Agenda 2030 Para O Desenvolvimento Sustentável. 2021. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, SC, 2021.

ZIELINSKI, H. C. Indicadores de práticas transdiciplinares de leitura, produção e interpretação textual detectados no programa de formação-ação em Escolas Criativas. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Básica) – Universidade Alto Vale do Rio do Peixe, Caçador, SC, 2019.

ZWIEREWICZ, M. Seminário de Pesquisa e Intervenção I. Florianópolis: IFSC, 2014.

ZWIEREWICZ, M. et al. Pedagogia ecossistêmica, transdisciplinaridade e ecoformação na gestão da Educação Básica: uma iniciativa da Secretaria de Educação de Paulo Lopes. In: SEMINÁRIO DA REDE INTERNACIONAL DE ESCOLAS CRIATIVAS, 3., 2017, Palmas. Anais [...]. Palmas: Universidade Federal do Tocantins, 2017. Tema: Educação transdisciplinar: Escolas criativas e transformadoras.

ZWIEREWICZ, M.; ZANOL, A. G.; HORN, M. Desafios e possibilidades da formação docente em pesquisas com intervenção no mestrado profissional. Revista Devir Educação, Lavras, MG, v. 4, n. 2, p.232-250 jul./dez., 2020. DOI: 10.30905/ded.v4i2.319. Disponível em: http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/319. Acesso em: 17 dez. 2021.

Published

29/03/2023

How to Cite

ALMEIDA, A. L. da R.; HORN , M.; ZWIEREWICZ, M.; TORRE, S. de la. From teacher education to the metamorphosis of pedagogical practice: Contributions from studies with intervention in professional master´s degree. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023007, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.16709. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16709. Acesso em: 14 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.