Potentialities and difficulties of initial training in the process of knowledge construction related to inclusion
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v27iesp.1.17926Keywords:
Inclusion, Knowledge, Initial Training, Students with disabilities, Common school systemAbstract
This text socializes part of the data from doctoral research, conducted with fourteen undergraduate students of the Pedagogy Course at the Federal University of Ceará. This writing, in particular, refers to one of the specific objectives that aimed to reflect on the potential and difficulties of initial training/education in the process of building knowledge related to school inclusion. This is a collaborative action research and the data selected for analysis were generated through Cloze‘s technique, questionnaires and meetings. It was identified, as a potentiality of the initial training, the fact that the undergraduates present conceptions that are close to the social model of disability and the legal precepts that guide the inclusion processes. Weaknesses in this training were evidenced in terms of theoretical and practical knowledge related to the basic activities of teaching, such as planning, guiding teaching activities and evaluation, as well as other kinds of more specific knowledge related to the curriculum and pedagogical practices about attention to differences.
Downloads
References
BOOTH, T.; AINSCOW, M. Index para Inclusão: Desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. 3. ed. Rio de Janeiro: LaPEADE, 2011.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2008.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: Características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, out./dez. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em: 05 maio 2020.
GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: Pesquisas e políticas educacionais. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, jan./abr. 2014. Disponível em: http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1899/1899.pdf. Acesso em: 26 mar. 2020.
IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa Colaborativa: Investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília, DF: Liber Livro, 2008.
LUSTOSA, F. G.; FIGUEIREDO, R. V. Inclusão, o olhar que ensina! A construção de práticas pedagógicas de atenção às diferenças. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2021.
MANTOAN, M. T. E. Escola boa é escola para todos. In: MACHADO, R.; MANTOAN, M. T. E. (org.). Educação e Inclusão: Entendimento, proposições e práticas. Blumenau, SC: Edifurb, 2020.
MEIRIEU, P. A pedagogia entre o dizer e o fazer: A coragem de começar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.
PIMENTA, S. G. et al. Os cursos de licenciatura em pedagogia: Fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, jan./mar. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022017000100015&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 07 out. 2019.
RIBEIRO, D. M. Docência no paradigma inclusivo: A constituição de saberes e práticas no contexto da formação inicial. 2021. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/62127. Acesso em: 03 jul. 2022.
RIBEIRO, D. M.; LUSTOSA, F. G.; SILVA, M. S. Os saberes que mobilizam as práticas inclusivas na escola: Reflexão situada em revisão bibliográfica. In: ANDRADE, F. A.; RIBEIRO, D. M.; MUNIZ NETO, J. S. (org.). Educação Brasileira: Caminhos a percorrer. Curitiba, PR: CRV, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.