Action of multilateral organizations for global governance

Dissemination and transfer of educational policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18072

Keywords:

Global governance, Multilateral Organizations, Transfer of policies, Transnationalization of education

Abstract

The objective is to analyze how Multilateral Organizations (OM) act in the context of global educational governance. The methodological basis is based on a qualitative approach based on bibliographical and documental research. The data presented make it possible to identify a modus operandi of OM, such as UNESCO, UNICEF and the World Bank, improved to corroborate the interdependence produced in Global Governance, established by international policy agreements, involving international and domestic networks. In this scenario, the OM have been acting as diffusers and mediators in the policy transfer process, which allows the integration of hybrid governance networks. Incidentally, the transfer occurs through the recontextualization and adaptation of policies, in a non-linear way, for the legitimation and forwarding of global agendas, under the ostentation of the illusory idea that there were exchanges, sharing and negotiations, but that, for the most part, corroborated for the transnationalization of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camila Maria Bortot, Universidade Federal do Paraná

Pós-Doutoranda em Educação pela UFPR. Doutorado em Educação (UFPR).

Elisangela Alves da Silva Scaff, Universidade Federal do Paraná

Professora associada do Departamento de Planejamento e Administração Escolar da Universidade Federal do Paraná (DEPLAE/UFPR). Doutorado em Educação e Pós-Doutorado pela Universidade de São Paulo.

Kellcia Rezende Souza, Universidade Federal da Grande Dourados

Professora Adjunta da Faculdade de Educação Pós-Doutoranda em Educação Pela UFPR e Doutorado em Educação Escolar (Unesp-Araraquara).

References

ANSELL, C.; TORFING, J. Introduction: theories of governance. In: ANSELL, C.; TORFING, J. Handbook on Theories of Governance. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar, 2016. p. 1-17.

BALL, S. Following policy: networks, network ethnography and education policy mobilities. Journal of Education Policy, v. 31, n. 5, p. 549–566, 2 set. 2016.

BARNETT, M.; FINNEMORE, M. Rules for the World: International Organizations in Global Politics. Cornell University Press, 2004.

BARROSO, J. Organização e regulação dos ensinos básico e secundário, em Portugal: sentidos de uma evolução. Educação & Sociedade, Campinas, v. 24, n. 82, p. 63-92, 2003.

BEVIR, M.; RHODES, R. A. W. The state as cultural practice. New York, NY: Oxford University Press, 2011.

BORTOT, C. M. Transferência de Políticas Educacionais para a Infância na América Latina e Caribe: práticas intersetoriais de Governança Global nos casos cubano e brasileiro. 2022. 449 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2022.

BORTOT, C. M.; SCAFF, E. A. DA S. Organismos internacionales y gobernanza regional: una policy transfer para la educación de la infancia en países de América Latina y el Caribe. Revista Iberoamericana de Educación, v. 83, n. 1, p. 31-51, 20 maio 2020.

DARDOT, P; LAVAL, C. A nova razão do mundo: Ensaio sobre a sociedade neoliberal. Tradução Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

DOLOWITZ, D. P.; MARSH, D. Who learns what from whom: a review of the policy transfer literature. Political Studies, Oxford, v. 44, p. 343-357, 1996.

FINKELSTEIN, L. What is global governance? Global Governance: A Review of Multilateralism and International Organizations, v. 1, n. 3, p. 367-372, set./dez. 1995.

GÓMEZ, A. M. S. La contextualización del Modelo de Atención Educativa no Institucional Cubano “Educa a tu Hijo” en Países Latinoamericanos. UNICEF/OEI, 2011.

GONNET, C. O. The role of international organizations in a policy diffusion process. Preliminary discussion about the Conditional Cash Transfers programs in Latin America. In: Chilean Congress of Political Science, 10., 2012, Santiago. Anais […]. Santiago, Chile: ACCP, 2012.

HARVEY, D. Abrief history of neoliberalism. Oxford; New York: Oxford University Press, 2005.

HARVEY, D. O neoliberalismo: História e implicações. São Paulo: Loyola, 2008.

MASCARO, A. L. Estado e forma política. São Paulo: Boitempo, 2013.

MÉSZÁROS, I. Educação para além do capital. São Paulo, SP: Boitempo, 2005.

OLIVEIRA, O. A dimensão internacional do Orçamento Participativo: uma da interação entre elites e instituições no processo de difusão. In: SEMINÁRIO DISCENTE DA PÓS-GRADUAÇÃO EM CIÊNCIA POLÍTICA DA USP, 2., 2013. Anais [...]. São Paulo: USP, 2013.

OLIVEIRA, O. P.; PAL, L. A. Novas fronteiras e direções na pesquisa sobre transferência, difusão e circulação de políticas públicas: agentes, espaços, resistência e traduções. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 52, n. 2, p. 199-220, mar./abr. 2018.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração mundial sobre educação para todos e plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien, Tailândia: UNESCO, 1990.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração de Dakar. Texto adotado pela Cúpula Mundial de Educação Dakar, Senegal, 26 a 28 de abril de 2000.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Conferência Mundial sobre Educação e Cuidado na Primeira Infância: Marco de Ação e de Cooperação de Moscou – aproveitar a riqueza das Nações. Brasília, DF: 2010.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Declaração de Incheon Educação 2030: rumo a uma educação de qualidade inclusiva e equitativa e à educação ao longo da vida para todos. Brasília, DF: UNESCO, 2015.

PROCOPIUCK, M.; FREY, K. Redes de políticas públicas e de governança e sua análise a partir da websphere analysis. Rev. Sociol. Polít., Curitiba, v. 17, n. 34, p. 63-83, out. 2009.

PRONKO, M. O Banco Mundial no campo internacional da educação. In: PEREIRA, J. M. M.; PRONKO, M. (org.). A demolição de direitos: Um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013). Rio de Janeiro: EPSJV, 2015. p. 89-112.

RHODES, A. W. Waves of governance. In: LEVI-FAUR, D. (Ed.). The Oxford handbook of governance. Oxford: Oxford University Press. p. 33-48, 2012.

SCHNEIDER, V. Redes de políticas públicas e a condução de sociedades complexas. Civitas – Revista de Ciências Sociais, Porto Alegre, v. 5. n. 1, p. 29- 58, jan./jun. 2005.

SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Formação humana ou produção de resultados? trabalho docente na encruzilhada. Revista Contemporânea de Educação, v. 10, n. 20, p. 315-341, jul./dez. 2015.

SHIROMA, E. Redes, experts e a internacionalização de políticas educacionais. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, v. 5, e2014425, 2020.

STEINER-KHAMSI, G. Understanding travelling reforms from a systems perspective. In: FAUL, M.; SAVAGE, L. Systems Thinking in International Education and Development. Cheltenham, UK, 2023. p. 86-104.

STONE, D. Non-Governmental Policy Transfer: The Strategies of Independent Policy Institutes. Governance, v. 13, n. 1, p. 45-62, 2000.

THIESEN, J. S. Currículos da Educação Básica Brasileira: convergências com o discurso educacional global em contextos de internacionalização. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. 2, p. 420-436, abr./jun., 2019. DOI: 10.21723/riaee.v14i2.11306.

TINAJERO, A. R. Ampliación de los servicios de desarrollo infantil temprano en Cuba: Programa Educa a Tu Hijo de Cuba: Estrategias y lecciones de su proceso de ampliación de cobertura, Wolfensohn Center for Development, Documento de Trabajo 16. Washington, DC: Brookings Institution, 2010.

VERGER, A. A política educacional global: conceitos e marcos teóricos chave. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 14, n. 1, p. 9-33, jan./abr. 2019.

Published

22/05/2023

How to Cite

BORTOT, C. M.; SCAFF, E. A. da S.; SOUZA, K. R. Action of multilateral organizations for global governance: Dissemination and transfer of educational policies. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023026, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18072. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18072. Acesso em: 6 oct. 2024.

Most read articles by the same author(s)