THE DECISION-MAKING PROCESS IN CHARLES EDWARD LINDBLOM AND THE GENERAL WILL IN JEAN-JACQUES ROUSSEAU: REFLECTIONS ON POLITICAL PARTICIPATION AND THE NEED FOR EDUCATION FOR THAT PARTICIPATION

Authors

  • Roberta Aline Sbrana Membro do Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia (USP/CNPq). Bolsista Fapesp.
  • Flaviana Christine V. P. M. Assumpção Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São José do Rio Pardo. Faculdade Casa Branca - FACAB.
  • Joana Corrêa Goulart Universidade Estadual de Goiás.
  • Sebastião de Souza Lemes UNESP-Araraquara

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.9479

Keywords:

Decision-making process. General will. Participation. Education.

Abstract

In The Policy-Making Process, Charles Edward Lindblom reflects upon such process, highlighting the relevance of the political participation of the general citizens. Nevertheless, the author warns the reader about the necessity of the existence of a kind of education that commits to the formation of men and women for social participation since, only because of this kind of education, such participation will be carried out. Likewise, in The Social Contract, Jean-Jacques Rousseau presents considerations about the importance of a people’s participation in the elaboration process of such contract, which shall happen through “general will”. Nonetheless, such participation entails a kind of education towards the formation of men as individuals and citizens in order for them to participate actively in society, as he exposes in his pedagogical treatise – Emile or On Education. This paper aims to foreground that, in both reflections, the authors discuss about the relevance of the political participation of the citizens, which, according to their point of view, shall fully happen only through the existence of a kind of education that values formation for participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberta Aline Sbrana, Membro do Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia (USP/CNPq). Bolsista Fapesp.

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara (FCLAR) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto (FFCLRP) - Universidade de São Paulo (2015). Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade de São Paulo (2012). Membro do Grupo de Pesquisa Retórica e Argumentação na Pedagogia (USP/CNPq).

Flaviana Christine V. P. M. Assumpção, Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São José do Rio Pardo. Faculdade Casa Branca - FACAB.

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2007), graduação em Educação Artística pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras de São José do Rio Pardo (1993), mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (2010), atualmente é doutoranda em Educação Escolar pela UNESP de Araraquara. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem e Currícilo. Colaborador do INEP/MEC.

Joana Corrêa Goulart, Universidade Estadual de Goiás.

Docente da Universidade Estadual de Goiás. Coordenadora do Curso de Pedagogia do Campus Quirinópolis. Membro do grupo de Avaliação Permanente da UEG. Doutorado em Educação Escolar, em andamento na UNESP Araraquara.

Sebastião de Souza Lemes, UNESP-Araraquara

É professor pesquisador da UNESP - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e atua nas áreas de Avaliação Educacional, Teoria de Currículo e Tecnologia Educacional. Possui graduação com Licenciatura em Ciências, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos e Doutorado em Psicologia pelo Instituto de Psicologia da USP de São Paulo. Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar atua e desenvolve pesquisa nas áreas de Avaliação, Currículo e Tecnologia.

References

BOTO, Carlota. Jean-Jacques Rousseau: Biografia Intelectual. Intérprete da política e da infância. Revista Educação, série História da Pedagogia (Jean-Jacques Rousseau), São Paulo, n. 5, p. 6-17, dez., 2010.

BURGELIN, Pierre. Prefácio. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. O contrato social. Tradução Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

FRANCISCO, Maria Fátima Simões. O Nascimento do Ideário Político Contemporâneo. Revista Educação, série História da Pedagogia (Jean-Jacques Rousseau), São Paulo, n. 5, p. 20-31, dez., 2010.

LINDBLOM, Charles Edward. O processo de decisão política. Tradução Sérgio Bath. Brasília. Editora Universidade de Brasília (UnB), 1981.

PAIVA, Wilson Alves. A formação do cidadão na obra de Jean-Jacques Rousseau. Fragmentos de Cultura, Goiânia, v. 17, n. 1/2, p. 77-92, jan./fev. 2007.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. O contrato social. Tradução Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da educação. Tradução Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VALDEMARIN, Vera Teresa. Educação e política ou sobre a possibilidade de efetivar princípios. In: VAIDERGORN, José. (Org.). O direito a ter direitos. Campinas: Autores Associados, 2000.

Published

07/04/2017

How to Cite

SBRANA, R. A.; ASSUMPÇÃO, F. C. V. P. M.; GOULART, J. C.; LEMES, S. de S. THE DECISION-MAKING PROCESS IN CHARLES EDWARD LINDBLOM AND THE GENERAL WILL IN JEAN-JACQUES ROUSSEAU: REFLECTIONS ON POLITICAL PARTICIPATION AND THE NEED FOR EDUCATION FOR THAT PARTICIPATION. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 467–488, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n2.2017.9479. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9479. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.