Times and spaces of university management: understanding the management of didactic departments

Authors

  • Andiara Dewes Universidade Federal de Santa Maria - UFSM Estudante do Curso de Mestrado em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE/UFSM https://orcid.org/0000-0001-5920-724X
  • Doris Pires Vargas Bolzan Professora Titular do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação da UFSM Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFSM. https://orcid.org/0000-0002-1704-008X

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11308

Keywords:

University management, Department of education, Professors managers

Abstract

The Teaching Departments of Public Higher Education Institutions (IES) constitute themselves in an institutional framework, in which the operating lifetime of professors is organized and the functioning of courses takes place through the maintenance of its curricular offering and also through the professors who teach them. In this context, we aimed to understand how the management of the Didactic Departments of a public HEI occurs. The research developed is characterized as a qualitative narrative of a sociocultural nature. By analyzing the narratives of the managing professors (who acted as heads of Departments), it was possible to verify that the management of a Didactic Department is produced through the articulation and interlocution of the several dimensions that compose it, establishing the following ones as indicators of this process: educational policies, organizational culture and curricular dynamics and teaching activities. It was shown the conceptions and perceptions about the time spaces of the management that guide the modes of actions of the professors / managers.

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Author Biographies

Andiara Dewes, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM Estudante do Curso de Mestrado em Educação do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE/UFSM

Licenciada em Pedagogia, pela UFSM. Especialista em Gestão Educacional, pela UFSM. Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGE/CE/UFSM. Acadêmica do curso de licenciatura plena em Educação Especial - UFSM.

Doris Pires Vargas Bolzan, Professora Titular do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação da UFSM Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFSM.

Doutora em Educação; Mestre em Educação; Licenciada em Pedagogia. Professora Titular do Departamento de Metodologia de Ensino do Centro de Educação da UFSM; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE/UFSM.

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Published

01/12/2018

How to Cite

DEWES, A.; BOLZAN, D. P. V. Times and spaces of university management: understanding the management of didactic departments. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 961–977, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11308. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11308. Acesso em: 27 jul. 2024.

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