The assistive technology in higher education: reflections on its use for students outside and deaf

Authors

  • Carine Toso Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Elisabete Cerutti Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI) https://orcid.org/0000-0002-3467-5052
  • Suzete Grandi Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS
  • José Anderson Santos Cruz Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP https://orcid.org/0000-0001-5223-8078

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11874

Keywords:

Cyberculture, Assistive technologies, Deaf and hearing, Higher education

Abstract

It is known that assistive technologies seek to reduce physical limitations, such as breaking down barriers and bringing communication between deaf and hearing subjects. The aim of this work is to describe how cyberculture can be a triggering factor for the production of assistive technologies for deaf students. This work is of bibliographic character, elaborated through systematic reading of books and articles, highlighting the points addressed by the authors. Initially, we will present considerations about the assistive technologies present in society and their relations with the subjects. In a second moment, the concepts of cyberculture and cyberspace will be explained, with the intention to clarify them and later relate them to trends and evolutions of assistive technologies in Brazil / world. Among the existing assistive technologies, this work prioritizes information and communication technologies aimed at helping communication between deaf individuals and listeners present in higher education institutions. The results describe that access to Information and Communication Technologies (ICT) by deaf or disabled people are resources that trigger social transformations, as well as changes in the way knowledge is constructed. We conclude that technological resources are part of the limitations of hearing impairment, minimizing the barriers in communication between listeners and deaf people.

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Author Biographies

Carine Toso, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Mestranda em Educação na Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Frederico Westphalen, com auxílio de Bolsa Capes. Cursando Especialização em Educação Especial, com ênfase em Deficiência Intelectual pelo Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai - IDEAU. Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI Campus de Erechim. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Educação - GPE. Atualmente é Professora de Apoio ao Ensino e Aprendizagem e professora regente na Escola Municipal de Educação Infantil Ruther Von Mülhen anexo Ir. Roberto Teódulo.

Elisabete Cerutti, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI)

Professora do PPG Educação URI. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Líder do grupo GPET e integrante do grupo GPE.

Suzete Grandi, Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul – RS

Coordenadora do Serviço de Reabilitação Física da UCS. Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

José Anderson Santos Cruz, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutorando no Programa de Pós-graduação em Educação Escolar pela Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara. Editor Adjunto de Periódicos da Área de Educação. Assessoria e Consultoria para Periódicos.

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Published

01/12/2018

How to Cite

TOSO, C.; CERUTTI, E.; GRANDI, S.; SANTOS CRUZ, J. A. The assistive technology in higher education: reflections on its use for students outside and deaf. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1065–1080, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11874. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11874. Acesso em: 31 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos

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