Characterization of scientific production in the pedagogical innovation area of the PhD course at the University of Madeira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13742

Keywords:

Pedagogical innovation, Scientific production, IPITP, Education.

Abstract

Since 2003, the existence of a line of research in Pedagogical Innovation at the Education Research Center of the University of Madeira, has made it possible to expand scientific production in this area. After that time, there is an urgent need to systematize the identity aspects, the epistemological elements and good practices recognized as innovative for the field of pedagogy and Education. This article presents the Pedagogical Innovation project: Identity, Theory and Practices (IPITP) and characterizes the scientific production in the Pedagogical Innovation area of the PhD course at the University of Madeira (PT). We conclude that the researchers are mostly female and of Brazilian nationality. The most investigated themes are those that have a greater relationship with the school space and make evident the presence of cultural invariants that hinder pedagogical innovation. The knowledge derived from these researches shows the perfusion between theory and practice well combined with the descriptive research method used.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Brazão, Universidade da Madeira (UMa). Funchal

Professor Auxiliar e Pesquisador Centro de Investigação em Educação CIE-UMa.

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – Sergipe

Professor do Programa de Pós-graduação em Educação.

Alice Mendonça, Universidade da Madeira (UMa). Funchal

Professora Auxiliar e Pesquisadora Centro de Investigação em Educação CIE-UMa.

Lívia de Rezende Cardoso, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – Sergipe

Professora do Programa de Pós-graduação em Educação.

References

ALMADA, C.; SOUSA, J. M. Revoluções, Paradigmas e Inovação Pedagógica: provocações para um debate contemporâneo. In: ENCONTRO INTERNACIONAL TRABALHO E PERSPETIVA DE FORMAÇÃO DE TRABALHADORES (1713-1724). Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: LABOR/UFC - Núcleo de Pesquisa em Educação Profissional - NUPEP/IFCE, Universidade Federal do Ceará, 2017.

AYRES, D. Educação Inclusiva, utopia possível: um estudo de caso sobre o papel da escola na inclusão dos deficientes mentais na Unidade de Ensino Básico – UEB Tancredo Neves – São Luís/MA/Brasil. 2010.Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2010.

AZEVEDO, S. Inovação nas práticas de leitura: uma realidade ainda distante do ambiente escolar. 2018. 326 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2018.

BELLO, O. A possibilidade de uma prática inovadora num trabalho interdisciplinar do Colégio Militar de Fortaleza. 2014. 388 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2014.

BICUDO, M. Meta-análise: seu significado para a pesquisa qualitativa. REVEMAT, Florianópolis, v. 9, Ed. Temática, p. 07-20, jun. 2014.

BOTTECHIA, J. O Processo de Produção da Obra “Química e Sociedade” como Inovação Pedagógica para o Ensino de Química. Tese de doutoramento apresentada na Universidade da Madeira, 2012. 333 f. Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1077. Acesso em: 29 maio 2020.

BRAZÃO, P. Weblogs, aprendizagem e cultura da escola: um estudo etnográfico numa sala do 1º ciclo do Ensino Básico. 2008. 334 f. Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2008. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/127. Acesso em: 29 maio 2020.

CABRAL, M. Práticas educativas interculturais como inovação pedagógica na escola indígena Pedro Ferreira de Queiroz, Ibimirim- Pernambuco/Brasil. 2015. 333 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1044. Acesso em: 29 maio 2020.

CARREIRA, S. Literacia Científica e Trabalho Prático - Um estudo para a inovação pedagógica em contexto escolar. 2014. 421 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2014. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/918. Acesso em: 29 maio 2020.

CASTRO, A. A. Revisão sistemática e meta-análise. 2001. Disponível em: http://metodologia.org/wp-content/uploads/2010/08/meta1.PDF. Acesso em 23 de junho de 2012.

CASTRO, A. A.; SACONATO, H.; GUIDUGLI, F; CLARK, O. A. C. Curso de revisão sistemática e metanálise [Online]. São Paulo: LED-DIS/UNIFESP, 2002. Disponível em: http://www.virtual.epm.br/cursos/metanalise. Acesso em: 23 jun. 2012.

CAVALCANTI, R. O círculo de cultura na classe multisseriada: uma inovação pedagógica?. 2012. Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1450. Acesso em: 29 maio 2020.

CAMPANI, A.; SILVA, R. M. G. da; SILVA, M. do S. S. e. Inovação curricular no ensino superior: desafios e possibilidades. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 23, p. 785-797, out. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13015. Acesso em: 29 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13015.

COOPER, H. Research synthesis and meta-analysis: A step-by-step approach. 3. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2010.

CORREIA, F. Internet – sala de estudo virtual. Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1803. Acesso em: 29 maio 2020.

FIGUEIREDO FILHO, et al. O que é, para que serve e como se faz uma meta-análise? Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política, v. 23, n. 2, p. 205-228, 2014.

DOUNIS, B. A Tarefa Escolar e Suas Implicações nas Salas de Aula de EJA: Um Estudo de Caso Etnográfico. 2011. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1456. Acesso em: 29 maio 2020.

DUARTE, A. O uso das tecnologias no âmbito da Educação Visual: uma perspetiva inovadora fomentadora do desenvolvimento da capacidade criadora? 2011. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1457. Acesso em: 29 maio 2020.

FARIAS, A. Reisado Cordão do Caroá: Uma prática pedagógica inovadora na cultura popular? 2019. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/2585. Acesso em: 29 maio 2020

FILHO, C. O que a Universidade faz com a cultura popular: o caso da capoeira como inovação pedagógica. 2012. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1455. Acesso em: 29 maio 2020

FINO, C. N. Inovação e invariante (cultural). In: RODRIGUES, L.; BRAZÃO, P. (Orgs.). Políticas educativas: discursos e práticas. Funchal: Grafimadeira, p. 192-209, 2009.

FINO, C. Investigação e inovação (em educação). In: FINO, C. N.; SOUSA, J. M. (2011). Pesquisar para mudar (a educação). Funchal: Universidade da Madeira - CIE-Uma, p. 29-48, 2011.

FINO, C. Matética e inovação pedagógica: o centro e a periferia. In: GOUVEIA, F.; PEREIRA, M. G. (Orgs.). Didática e Matética. Funchal: Universidade da Madeira - CIE-UMa, p. 253-259, 2016.

FINO, C. N. Inovação Pedagógica e Ortodoxia Curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 13-22, 14 abr. 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4959. Acesso em: 17 abr. 2020.

FINO, C. Dewey, Papert, Construcionismo e Currículo. In: SOUSA, J. M.; FINO, C. N. (Orgs.). (Contra) Tempos de Educação e Democracia, Evocando John Dewey. Funchal: Universidade da Madeira, CIE-UMa, p. 21-30, 2017.

FINO, C. A revolução digital e a sua “pedagogia” hegemónica. In: FRAGA, N. (Org.). O Professor do Século XXI em Perspetiva Comparada: Transformações e Desafios para a Construção de Sociedades Sustentáveis. Funchal: CIE-Uma, p. 57-69, 2019.

FINO, C.; SOUSA, J. M. Avaliação dos cursos em Ciências da Educação de uma Universidade da ultraperiferia: o caso da Universidade da Madeira. In: CONGRESSO SPCE, 13., 2016. Viseu. Anais [...]. Viseu, p. 1741-1750, 2016.

GLASER, B. G.; STRAUSS, A. L. The discovery of grounded theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Aldine de Gruyter, 1967.

KUHN, T. S. A estrutura das revoluções científicas. São Paulo: Perspectiva, 2011.

KOVACS, H.; TINOCA, L. Unfreeze the pedagogies: introduction of a new innovative measure in Portugal. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 73-86, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/7446. Acesso em: 3 jan. 2020.

LOPES, A. L. M.; FRACOLLI, L. A. Revisão sistemática de literatura e metassíntese qualitativa: considerações sobre sua aplicação na pesquisa em enfermagem. Texto, Contexto, Enfermagem, Florianópolis, p. 771-778, out./dez. 2008.

LOPES, A. W. Inovação pedagógica numa escola pública: as práticas pedagógicas inovadoras mediadas pelas atividades da oficina Rádio Escola. 2017. 311 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2017.

LOVATTO, P. A. et al. Meta-análise em pesquisas científicas – enfoque em metodologias. Revista Brasileira de Zootecnia, v. 36, p. 285-294, 2007.

MONTEIRO, M. Inovação Pedagógica no Curso de Pedagogia da Universidade de Brasília (UnB): um estudo de abordagem etnográfica. 2010. 373 f. Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2010.

MOREIRA, A. F.; SILVA JÚNIOR, P. M. DA. Currículo, Transgressão e Diálogo: quando outras possibilidades se tornam necessárias. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 45-54, 2016. Disponivel em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4962. Acesso em: 17 abr. de 2020.

MORGADO, J. C. O professor como decisor curricular: de ortodoxo a cosmopolita. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 55-64, 2016. Disponivel em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4964. Acesso em: 17 abr. de 2020.

MENEZES, C. A. A; DIAS, A. F. Que inovação pedagógica a pedagogia queer propõe ao currículo escolar?. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 37-48, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/7443. Acesso em: 3 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.7443

NASCIMENTO, C. Educação em Astronomia e Inovação Pedagógica: Desafios e Possibilidades. 2018. 369 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/2699. Acesso em: 3 jan. 2020.

PEREIRA, J. Ensino médio e cultura juvenil: um olhar etnográfico sobre a aula, como espaço de construção do conhecimento de alunos e alunas? 2011. 333 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1461. Acesso em: 3 jan. 2020.

PEREIRA, M. O Percurso Curricular Alternativo, um desafio à Inovação Pedagógica? Uma abordagem etnográfica aos cenários de aprendizagem de uma turma de 5º ano com proposta de PCA. 2012. 422 f. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/580. Acesso em: 3 jan. 2020.

PACHECO, J. A.; SOUSA, J. O (pós) crítico na Desconstrução Curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 65-74, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4971. Acesso em: 17 abr. 2020.

PEDRO, N. Ambientes educativos inovadores: o estudo do fator espaço nas ‘salas de aula do futuro’ portuguesas. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 99-108, 2017. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/7448. Acesso em: 17 abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.7448

PINTO, CÂNDIDA M. Meta-análise qualitativa como abordagem metodológica para pesquisa em letras. In: ENCONTRO DA ABCP, 9., 2014. Brasília. Anais [...]. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/viewFile/4023/2491 Acesso em 20 out 2018.

ROCHA, Rosineide de Andrade; FISCARELLI, Sílvio Henrique; RODRIGUES, Rodolfo Augusto. Caminhos para a inovação no contexto educativo e escolar: o papel da mídia-educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, [S.l.], p. 270-284, jan. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13422. Acesso em: 29 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.13422

RIBEIRO, M. Ciclos de Aprendizagem: Caminhos para uma Inovação Pedagógica das Práticas Educativas na Cidade do Recife – Pernambuco. 2010. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1442. Acesso em: 29 maio 2020.

RUDD, T.; GOODSON, I. F. Refraction as a tool for understanding action and educational orthodoxy and transgression. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 99-110, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4968. Acesso em: 29 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v9i18.4968

SANTOS, C. A escola como espaço privilegiado para a construção da identidade negra e afrodescendente: um estudo de caso da Unidade Integrada de Ensino Fundamental Padre Antonio Vieira. 2011. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) - Universidade da Madeira, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.13/1446. Acesso em: 29 maio 2020.

SOUSA, J. M.; FINO, C. N. Um Mestrado em Inovação Pedagógica. I-V. Jornal Tribuna da Madeira, 24 jun. 2005.

SOUSA, J. M.; FINO, C. N. Inovação e incorporação de novos saberes: o desenho curricular de um mestrado em Inovação Pedagógica. In: CONGRESSO DA SPCE, 8., 2007. “Cenários da educação/formação: Novos espaços, culturas e saberes". Castelo Branco. Anais […]. Castelo Branco: SPCE, 2007.

SOUSA, J. M. Repensar o currículo como emancipador. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 111-120, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4969. Acesso em: 17 abr. de 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v9i18.4969

SOUZA, M. A prática da etnomatemática na educação do campo numa perspectiva de inovação pedagógica na escola Coronel Luiz Ignácio Pessoa de Melo, Aliança-PE-Brasil. 2019. Tese (Doutorado) - Universidade da Madeira, 2019.

STRAUSS, A. L.; CORBIN, J. Basics of qualitative research: Grounded Theory, Procedures and Techniques. Newbury: SAGE, 1990.

TAROZZI, M. O que é grounded theory? Metodologia de pesquisa e de teoria fundamentada nos dados. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

ULJENS, M. Non-Affirmative curriculum theory in a cosmopolitan era? Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 9, n. 18, p. 121-132, 2016. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/4970. Acesso em: 21 maio 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v9i18.4970

Published

09/04/2020

How to Cite

BRAZÃO, P.; DIAS, A. F.; MENDONÇA, A.; CARDOSO, L. de R. Characterization of scientific production in the pedagogical innovation area of the PhD course at the University of Madeira. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 571–592, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13742. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13742. Acesso em: 27 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos