Gender and sexuality in formation of teacher: a mapping of research between North and Northeast

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14092

Keywords:

Gender, Sexuality, Formation of teacher.

Abstract

This article builds a mapping with the objective of analyzing theses and dissertations in gender, sexuality and teacher education defended in postgraduate programs in higher education institutions in the North and Northeast regions of Brazil. For that, theses and dissertations were mapped from 2006 to 2018 through a state-of-the-art type study. For this article, we bring the 22 works that involve teacher formation and, considering the objective of this study, we organized the discussion in two units of meaning: the first focused on the works that analyzes the conception of teachers in initial formation and the second, the works focused on the curriculum of this formation. In this perspective, some contributions, limits and possibilities of this academic production were observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lívia de Rezende Cardoso, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE

Professora Associada I no Programa de Pós-graduação em Educação. Doutorado em Educação (UFMG).

Tássia Alexandre Teixeira Bertoldo, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação.

Linda Brasil de Azevedo Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFS), São Cristóvão – SE

Militante transfeminista e Presidenta da CasAmor.

References

AMORIM, V. G. Gênero e educação superior: perspectivas de alunas de física. Orientador: Maria Eulina Pessoa de Carvalho. 2017. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

ANJOS, J. P.; CARDOSO, L. R. Hanami ou corpos fogem, vazam, escapam. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 7, n. 12, p. 69-78, 2014. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v0i0.2953

BENEVIDES, B. G; BONFIM, S. N. (Org.) Dossiê: assassinatos e violência contra travestis e transexuais no Brasil em 2018. Antra, 2019. Disponível em: https://antrabrasil.files.wordpress.com/2019/01/dossie-dos-assassinatos-e-violencia-contra-pessoas-trans-em-2018.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.

BRAGA, P. B. Tensões na percepção dos docentes no Curso de Educação em Direitos Humanos do Instituto UFC-Virtual. Orientador: Bernadete de Lourdes Ramos Beserra. 2014. 92 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (CE), 2014.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEP Nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, p. 8-12, 2 jul. 2015.

CARDOSO, H. M. O que é normal pra mim não pode ser normal pro outro: a abordagem de corpo, gênero e sexualidades nas licenciaturas do Instituto Federal de Sergipe, campus Aracaju. Orientador: Alfrancio Ferreira Dias. 2016. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2016.

CARDOSO, L. R.; GUARANY, A. L. A.; UNGER, L. G. S.; PIRES, M. A. Gênero em Políticas Públicas de Educação e Currículo: do direito às invenções. Revista E-curriculum, São Paulo, v. 17, n. 4, p. 1458-1479, out./dez. 2019.

CONCEIÇÃO, T. A. O. Práticas de gênero e sexualidade: a produção discursiva sobre o/a professor/a homossexual na docência primária. Orientador: Josenilda Maria Maués da Silva. 2012. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Pará, Belém, 2012.

DAL’IGNA, M. C.; SCHERER, R.; CRUZ, É. Gênero, Sexualidade e Formação de professores: uma análise a partir da Produção Acadêmica da ANPED. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 42, n. 3, p. 632-655, 2017. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v42i3.48941

DIAS, A. F.; MENEZES, C. A. A. Que inovação pedagógica a pedagogia queer propõe ao currículo escolar? Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 10, n. 23, p. 37-48, 2017. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v10i23.7443

DOURADO, L. F.; TUTTMAN, M. T. Apresentação do Dossiê Temático Formação do Magistério da Educação Básica nas Universidades Brasileiras: institucionalização e materialização da Resolução CNE/CP n° 02/2015. FORMAÇÃO em Movimento, Seropédica v. 1, n. 2, p. 197-217, jul./dez. 2019

FARIAS, A. Q. Trajetórias educacionais de mulheres: uma leitura interseccional da deficiência. Orientadora: Maria Eulina Pessoa de Carvalho. 2017. 138 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

FERREIRA, M. O. V. O campo do gênero na ANPEd. Hipóteses em construção. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, SC: ANPEd, 2015. p. 1-18.

FERREIRA, M. O. V.; CORONEL, M. C. V. K. Sobre a legitimação do campo do gênero na ANPEd. Educação e Pesquisa (USP. Impresso), São Paulo, v. 43, p. 815-831, 2017.

FIALHO, L. M. F.; NASCIMENTO, L. B. S. O que os gestores escolares da rede pública entendem sobre gênero? Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. esp. 2, p. 927-945, nov. 2017. ISSN 1519-9029. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10147

FREITAS-FILHO, L. C. M.; TENÓRIO DE CARVALHO, R. As rosas por trás dos espinhos: discursos e sentidos na formação de professores em face do debate da homofobia. Orientadora: Rosângela Tenório de Carvalho. 2009. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2009.

LIMA, E. B. Concepções de docentes de biologia da grande Aracaju sobre corpo. Orientador: Acácio Alexandre Pagan. 2013. 84 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2013.

LIMA, F. J. I. Gênero no percurso de vida de estudantes do Curso de Pedagogia da UFC. Orientador: Maria de Fátima Vasconcelos da Costa. 2016. 203 f. Tese (Doutorado em Educação Brasileira) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (CE), 2016.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2011.

MARTINS, W. J. F. Gender and sexuality in teachers formation: an analysis at the pedagogy course of the UFMA - São Luís. Orientador: Iran de Maria Leitão Nunes. 2012. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2012.

MEGID NETO, J. Origens e desenvolvimento do campo de pesquisa em Educação em Ciências no Brasil. In: NARDI, R.; GONÇALVES, T. V. O. A pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática no Brasil: memórias, programas e consolidação da pesquisa na área. São Paulo: ELF. 2014. p. 98-139.

MELO, A. S. A. F. Entre flores no jardim - Histórias de vida e formação: uma análise sobre gênero e sexualidade entre egressos/as do curso de Ciências Biológicas da UEFS. Orientador: Marco Antônio Leandro Barzano. 2018. 190 f. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, 2018.

MILHOMEM, M. S. F. S. As representações de gênero na formação de professores indígenas Xerente e expressão da violência. Orientadora: Maria Helena Santana Cruz. 2010. 171 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2010.

MORAIS, J. F. S.; BAIÃO, J. C.; FREITAS, C. J. Questões de gênero e sexualidade na escola: narrativas docentes. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 13, n. 32, p. 1-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v13i32.11565

NUNES, S. M. A. Uma leitura de histórias de vida de mulheres docentes da Universidade Federal de Sergipe e da Universidade do Porto. Orientadora: Maria Helena Santana Cruz. 2014. 197 f. Tese (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.

PARAÍSO, M. A. Raciocínios generificados no currículo e possibilidades de aprender. In: COLÓQUIO SOBRE QUESTÕES CURRICULARES, 2010, Porto. Anais [...]. Porto, 2010. p. 1-27.

PESSOA, E. R. A. Políticas públicas, a atuação docente e o desenvolvimento de habilidades: gêneros e sexualidades na educação básica. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 12, 2012. ISSN 1519-9029. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9326. Acesso em: 10 set. 2020

PINTO, É. J. S. Gênero e escolha de cursos superiores: perspectivas de estudantes de ensino médio do Liceu Paraibano. Orientador: Maria Eulina Pessoa de Carvalho. 2014. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014.

REIS, G. L. O gênero e a docência: uma análise de questões de gênero na formação de professores do Instituto de Educação Euclides Dantas. Orientador: Elizete Silva Passos. 2011. 86 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre Mulher, Gênero e Feminismo) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2011.

RIBEIRO, P. R. M.; MONTEIRO, S. A. S. Avanços e retrocessos da educação sexual no Brasil: apontamentos a partir da eleição presidencial de 2018. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1254-1264, jun., 2019. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12701

ROCHA, S. L. C. O. O jogo da compreensão de gênero na educação infantil: um diálogo hermenêutico do pesquisador com diversos horizontes de sentidos. Orientador: Sylvie Ghislaine Delacours Soares Lins. 2009. 231 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (CE), 2009.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte”. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set. 2006.

SANTANA, A. M. Relações de gênero, trabalho e formação docente: experiências de mulheres da Escola Estadual Valnir Chagas, Aracaju/SE. Orientador: Maria Helena Santana Cruz. 2014. 221 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2014.

SANTANA, A. M. Inovação inclusiva e singularidades: um estudo com licenciados de ciências biológicas da UFS. Orientador: Alice Alexandre Pagan. 2017. 162 f. Dissertação (Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.

SANTOS, A. L. Formação das pessoas transexuais na Universidade Federal de Sergipe: enfrentamento e resistência das normas de gênero no espaço acadêmico. Orientador: Alfrâncio Ferreira Dias. 2018. 90 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2017.

SANTOS, E. R. F. O entendimento de professores e professoras do ensino fundamental sobre as relações de gênero e sexualidade. Orientador: Idalina Maria Freitas Lima Santiago. 2006. 126 f. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Ciências da Sociedade) – Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2006.

SANTOS, L. R. Gênero, educação em sexualidade e formação docente: descortinando o curso de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe. Orientadora: Maria Helena Santana Cruz. 2016. 255 f. Tese (Pós-Graduação em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2016.

SANTOS, S. A. Trabalho docente, família e vida pessoal: permanências, deslocamentos e mudanças contemporâneas. Orientadora: Maria Helena Santana Cruz. 2012. 310 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2012.

SILVA, L. B. Carreiras de professoras das Ciências Exatas e Engenharia: estudo em uma IFES do Nordeste brasileiro. Orientadora: Maria Eulina Pessoa de Carvalho. 2017. 275 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, PB, 2017.

WAISELFISZ, J. J. Mapa de violência 2015. Homicídios de mulheres no Brasil. Brasília. 2015. Disponível em: https://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2015/MapaViolencia_2015_mulheres.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.

ZANLORENSE, M. J. Mapeamento sobre as atuais políticas para formação de professores no estado do Paraná. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 16, 2014. ISSN 1519-9029. Disponível em: htt https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9363. Acesso em: 04 ago. 2020.

Published

28/12/2020

How to Cite

CARDOSO, L. de R.; BERTOLDO, T. A. T.; SANTOS, L. B. de A. Gender and sexuality in formation of teacher: a mapping of research between North and Northeast. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp3, p. 1743–1764, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i3.14092. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14092. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.