Methodological innovations in the initial and permanent formation of teachers
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15313Keywords:
Inovações metodológicas, Prática pedagógica, Teoria e práticaAbstract
This study shows records that teachers make about their practices, experiences considering the impact of changes in educational policy. The interest in knowing what teachers think about their practice began with a reflection aimed at a new praxis in which one of the obstacles to student learning is related to the teacher's precarious academic knowledge, with discrepancies between theory and practice, since theory is important, but alone it is insufficient for the classroom. The aim of the study was to explore, through the literature, the need for alignment between theory and practice. The methodological procedures used for data collection included literature review, on-site observation, and semi-structured interviews with teachers. The information collected was analyzed qualitatively, from the perspective of the authors who guided the theoretical foundation. It was concluded that it is up to the educator to perceive characteristics of the student and their interaction with the environment.
Downloads
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.
CHARLOT, B. Fala mestre. Nova Escola, n. 196, p. 15-18, out. 2006.
CONTRERAS, J. Autonomia dos professores. São Paulo: Cortez, 2002.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1998.
GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Perspectiva, São Paulo, v. 14, n. 2, p. 3-11, jun. 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002
GIMENES, N. Formação de professores para a educação infantil, anos iniciais do ensino fundamental e os cursos de Pedagogia: novos e velhos desafios. Educação, São Paulo, 12 dez. 2013. Disponível em: https://revistaeducacao.com.br/2013/12/12/formacao-de-professores-para-a-educacao-infantil-anos-iniciais-do-ensino-fundamental-e-os-cursos-de-pedagogia-novos-e-velhos-desafios/. Acesso em: 21 out. 2021.
INÁCUI FILHO, G. A Monografia na Universidade. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.
LIMA, M.E.C.C.; MAUÉS, E. Uma releitura do papel da professora das séries iniciais no desenvolvimento e aprendizagem de ciências para crianças. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p.184-198, jul./dez. 2006. Disponível em: https://bityli.com/IeKxr. Acesso em: 15 jan. 2021.
PAULON, S. M. (org.) Documento Subsidiário à política de inclusão. 2. ed. Ministério da Educação. Secretaria de Educação. Brasília: 2007.
PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício do professor: profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre, RS: Artmed, 2002.
PIMENTA, S.G. A prática (e a teoria) docente ressignificando a didática. In: OLIVEIRA, M. R. N. (Org). Confluências e divergências entre didática e currículo. Campinas, SP: Papirus, 2000.
PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (Org). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2002
SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre, RS: Artmed, 2000.
VÁSQUEZ, A. S. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão Popular, 2007.
VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de didática. 11. ed. Campinas, RS: Papirus, 2008.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.