The role of the pedagogical coordinator in promoting school interdisciplinarity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16445

Keywords:

Coordinator, School, Pedagogical project, Collective work, Classroom

Abstract

This article aims to discuss the pedagogical coordinator's contribution in promoting interdisciplinarity in the didactic-pedagogical process in the school environment, seeking to understand how this process occurs and evidence that there are elements in the literature that signal a rupture of the disciplinary work and its replacement by an interdisciplinary practice in the teaching and learning relationship. The literature review and document analysis that guided the study indicate the important presence of the pedagogical coordination in the conduction of actions that have collaborated with the substitution of traditional models of teaching plan for models that contemplate interdisciplinarity, used by teachers in the classroom. Thus, it is considered that the work of pedagogical coordinators, in partnership with teachers, is an important strategy to overcome the fragmentation of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clériston José da Silva Andrade, Universidade de Pernambuco (UPE), Petrolina – PE – Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI).

Eduardo José Fernandes Nunes, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Salvador – BA – Brasil

Professor Adjunto do Departamento de Educação. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC). Doutorado em Análise Geográfica Regional (UB) – Espanha.

Paulo César Marques de Andrade Santos, Universidade de Pernambuco (UPE), Petrolina – PE – Brasil

Professor Adjunto do Colegiado de Pedagogia. Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI). Pós-Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (UNEB).

References

AUSUBEL, D. P. Aquisição e retenção de conhecimentos: Uma perspectiva cognitiva. 1. ed. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2003.

BRASIL. Lei n. 5.692, de 11 agosto de 1971. Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 1971. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm. Acesso em: 05 jan. 2022.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 18 jun. 2021.

FAZENDA, I. A. Interdisciplinaridade e transdisciplinaridade na formação de professores. Revista do centro de educação e letras da UNIOESTE, Foz do Iguaçu, v. 10, n. 1, p. 93-103, 2008. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/ideacao/article/view/4146. Acesso em: 11 ago. 2020.

FRANCO, M. A. S. Coordenação pedagógica: Uma práxis em busca de sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 117-131, jan./jun. 2008. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/%20ML/article/viewFile/1176/1187.Acesso em: 10 maio 2021.

GATTÁS, A. R. F.; FUREGATO, M. L. B. A interdisciplinaridade na educação. Revista RENE, Fortaleza, v. 8, n. 1, p. 85-91, 2007. Disponível em: http://periodicos.ufc.br/rene/article/view/5286. Acesso em: 14 maio 2022.

GATTI, B. A. Professores do Brasil: Novos cenários de formação. Brasília, DF: UNESCO, 2019.

IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

KLEIN, J. T. Ensino interdisciplinar: Didática e teoria. In: FAZENDA IC. Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Ed Papirus, 1998.

LENOIR, Y. Didática e interdisciplinaridade. Campinas, SP: Papirus, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, para quê? 7. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

LOMANICO, A. F. A atribuição do coordenador pedagógico. 3. ed. São Paulo: Edicon, 2005.

MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. São Paulo: Bertrand Brasil, 2001.

ORSOLON, L. A. M. O coordenador/formador como um dos agentes de transformação da/na escola. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (org.). O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Loyola, 2001.

PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício de professor: Profissionalização e razão pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SEVERINO, A. J. O projeto político pedagógico: A saída para a escola. Revista de Educação AEC, v. 27, n. 107, p. 81-91, abr./jun. 1998. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/001025884. Acesso em: 18 set. 2022.

TONET, I. Interdisciplinaridade, formação humana e emancipação humana. São Paulo: Cortez, 2013.

VASCONCELLOS, C. S. Coordenação do trabalho pedagógico. São Paulo: Editora Cortez, 2019.

VEIGA, I. P. A. Docência como atividade profissional. In: VEIGA, I. P. A.; D’AVILA, C. (org.). Profissão docente: Novos sentidos, novas perspectivas. 2. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.

Published

30/09/2022

How to Cite

ANDRADE, C. J. da S.; NUNES, E. J. F.; SANTOS, P. C. M. de A. The role of the pedagogical coordinator in promoting school interdisciplinarity. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022129, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.16445. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16445. Acesso em: 4 dec. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.