The consonance as a premise in the relationship between BNCC and curriculums

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18129

Keywords:

Curriculum, BNCC, Consonance, São Paulo curriculum, Autonomy

Abstract

The present text addresses the functions of the BNCC (National Common Curricular Base) concerning educational systems in curriculum production, considering the intergovernmental agreement. As a practical example, it highlights the curriculum of São Paulo and emphasizes the shared concern among these guiding documents with contemporary demands. To comprehend this curricular harmonization, methodological instruments of morphology and discourse analysis were applied, following the Bakhtinian perspective on ideology, word, and context. Through this reflection, it became evident that curricula have a guided autonomy, allowing the creation of materials more suitable to local characteristics as long as they respect the general competencies of Basic Education and specific cognitive skills for each subject and grade. Thus, in this article, the harmonization relationship proposed by the BNCC, aiming to support the development of new curricula and teaching materials, has been termed "orbital autonomy".

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Author Biographies

Josiane Paula Etelvino, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação Escolar na linha de pesquisa Política e Gestão Educacional, pela na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus de Araraquara; Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Planejamento e Análise de Políticas Públicas, área de concentração Desenvolvimento social, na linha de pesquisa Políticas e Gestão Educacional, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, UNESP, campus de Franca (2017); Especialista em Produção de material didático pela UNESP, campus de Bauru-SP (2015) e em Planejamento, Implementação e Gestão de EaD pela Universidade Federal Fluminense, UFF, Niterói-RJ (2014). Graduação em Geografia pela Universidade de Franca, UNIFRAN, (2009) e em Pedagogia pela Universidade Federal de São João Del Rei, UFSJ (2018) com habilitação em Educação especial e Pedagogia empresarial. Trabalhos publicados na área da Educação sobre Políticas públicas, Gestão educacional, Formação de professores, Avaliação, Adaptação curricular para alunos com deficiência, Educação ambiental e Descentralização curricular. Atuação em projetos de ensino, pesquisa e extensão vinculados à UNESP Franca desde 2010 nas áreas de Educação, Políticas públicas, Diagnóstico demográfico e socioeconômico. Docente desde 2009 do Ensino Fundamental II e Médio em escolas públicas e privadas, atualmente é doutoranda pela UNESP, campus de Araraquara, Supervisora voluntária do PET (Programa de Educação Tutorial) pela UNESP, campus de Franca, Instrutora educacional no curso de produção textual 100% Redação e Professora da disciplina de Geografia com cargo efetivo desde 2014 na Escola Estadual Prof. Dante Guedine Filho em Franca-SP. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-8507-8541

Sebastião de Souza Lemes, Universidade Estadual Paulista

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar. Professor Pesquisador do Departamento de Educação. Doutorado em Psicologia (USP).

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Published

27/07/2022

How to Cite

ETELVINO, J. P.; LEMES, S. de S. The consonance as a premise in the relationship between BNCC and curriculums. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023030, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18129. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18129. Acesso em: 8 nov. 2024.

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