HYBRID APPROACH IN HIGHER EDUCATION: THEORETICAL-METHODOLOGICAL REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.9826

Keywords:

Hybrid teaching. Teacher. Higher education

Abstract

The study in question deals with theoretical and methodological concepts built in the Research Group on Education and Technologies - GPET, at the Integrated Regional University of Alto Uruguai and the Missions - URI Campus of Frederico Westphalen - RS. It aims to approach Hybrid Education as a source of interactive practices in Higher Education. Its methodology is the qualitative study, through the theoretical research and brings in its reference the main exponents: Prensky (2010), Christensen (2015), Bacich (2015). Institutions have been receiving a native digital generation that expresses their knowledge and desires to learn, with technology as a strong ally. It is urgent to prepare the teacher for reflexive practice, innovation and interaction. As a conclusion, the hypothesis of Hybrid Teaching combines the interactivity and knowledge so necessary to this generation that it arrived at the university and allows the teacher to institute a methodology that proposes the wide exchange of ideas and the ability to dialogue about contents in an interactive and differentiated way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. E. B. de. e SILVA, M. da G. M. da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7 n.1 Abril/2011.

BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

CERUTTI, Elisabete. GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Uma nova juventude chegou à universidade: e agora, professor¿. 1. Ed. Curitiba, PR, CRV, 2015.

CHRISTENSEN, Claiton M; HORN, Micehael B; STAKER, Heather. Ensino Hibrido: uma Inovaçao Disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Disponível em: <http://porvir.org/wp-content/uploads/2014/08/PT_Is-K-12-blended-learning-disruptive-Final.pdf>. Acesso em 28 de abr. 2016.

CRISTENSEN, M.; HORN, M.; STAKER, H. Ensino híbrido: uma inovação disruptiva. Uma introdução à teoria dos híbridos. Instituto Península (Trad.). Fundação Lemann. Porto Alegre: Penso, 2013.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 3.ed. Campinas, SP: Papirus, 2003.

LÉVY P. O ciberespaço como um passo metaevolutivo. Porto Alegre: Sulina, 2004.

LÉVY P. P. Cibercultura: São Paulo, Editora 34, 1999.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. Benedetti, Ivone (Trad.), 2 ed São Paulo: Editora Unesp, 2011.

MORAN, José Manuel. Desafios na Comunicação Pessoal. 3ª Ed. São Paulo: Paulinas, 2007.

PRENSKY, Marc. Teaching Digital Natives: Partnering for Real Learning. New York: Corwin, 2010.

SILVA, Rodrigo Abrantes da; CAMARGO, Ailton Luiz. A cultura escolar na era digital. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.

RÜDIGER, Francisco. As teorias de cibercultura. Porto Alegre, RS: Sulina, 2011.

Published

04/10/2017

How to Cite

CERUTTI, E.; MELO, L. F. de. HYBRID APPROACH IN HIGHER EDUCATION: THEORETICAL-METHODOLOGICAL REFLECTIONS. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 605–620, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.9826. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9826. Acesso em: 13 may. 2024.