THE INFLUENCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE MOTIVATION OF THE TEACHERS OF THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF ESPÍRITO SANTO-BRASIL

Authors

  • Breno Bricio Amaral Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n2.2017.10024

Keywords:

Teaching-learning. School management. Motivation.

Abstract

This article is the result of a dissertation about the curricular dynamics and teaching-learning process with the objective of answering the problem of School Management of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Espírito Santo (Câmpus Vitória), specifically about the Mechanics offered by this institution. In the years 2011 to 2014, we sought to investigate the relationship between School Management and its influence on the motivation of teachers involved based on theories of Administration and Democratic Management. As a research hypothesis, it is assumed that the management model adopted by the institute has discouraged teachers from the Mechanical Engineering Course. The research was carried out through a field survey of the type of data collection, whose research instrument was the application of questionnaires and interviews to the subjects, the teachers of the course in question. It was possible to prove the hypothesis in the sense that the adopted management model has had a negative effect on the teacher motivation, generating emotional discomforts, professional insecurities, among other aspects. The final analysis showed that the management adopted, specifically in this campus, evokes a transformation to motivate teachers in their professional performance and personal fulfillment as members of the educational team of the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALDUCCI, D.; KANAANE, R. Relevância da gestão de pessoas no clima organizacional de uma empresa de engenharia. Boletim - Academia Paulista de Psicologia, São Paulo, v. 27, n. 2, p. 133-147, dez. 2007. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-711X2007000200012&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 5 dez. 2013.

BARROSO, J. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilidade da gestão escolar em Portugal. São Paulo: Cortez, 2000.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em: 13 ago. 2014.

BRASIL. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 13 ago. 2014.

CERQUEIRA, W. Endomarketing, educação e cultura para a qualidade. Rio de Janeiro: Qualitymark, 1994.

CHIAVENATO, I. Administração de recursos humanos: fundamentos básicos. São Paulo: Atlas, 1999.

CURY, A. J. Treinando a emoção para ser feliz. São Paulo: Academia de Inteligência, 2001.

GLATTER, R. A gestão como meio de inovação e mudança nas escolas. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1998.

LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. 5. ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

NÉRICI, I. G. Introdução à Supervisão Escolar. São Paulo: Atlas, 2004.

NÓVOA, A. (Org.) Profissão professor. Lisboa: Porto Editora, 2002.

PONTE, J. P. Didáticas específicas e construção do conhecimento profissional. Conferência no IV Congresso da SPCE, Aveiro, 1998.

SANTOS, C. R. dos. A gestão educacional e escolar para a modernidade. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

SILVA, E. P. da. A importância do gestor educacional na instituição escolar. Revista Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 2, jul./dez. 2009. Disponível em: <http://www.conteudo.org.br/index.php/conteudo/article/viewFile/21/23>. Acesso em: 12 jun. 2014.

VEIGA, As dimensões do projeto político pedagógico. São Paulo: Papirus, 2007.

Published

07/04/2017

How to Cite

AMARAL, B. B. THE INFLUENCE OF SCHOOL MANAGEMENT IN THE MOTIVATION OF THE TEACHERS OF THE FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF ESPÍRITO SANTO-BRASIL. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 409–431, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n2.2017.10024. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10024. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.