Inclusion in child education: challenges and possibilities through pedagogical practices

Authors

  • Cristiane Sousa Santos Universidade Federal da Bahia
  • Yara de Souza Almeida Universidade Estadual da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n3.2017.10170

Keywords:

Inclusion. Child education. Special education. Teacher training.

Abstract

This article aims to raise a discourse about the process of inclusion in early childhood education through pedagogical practices. Due to the increasing number of children with special needs entering regular classes in early childhood education, the school needs to be prepared not only in the accessibility part but also in the training of education professionals. And from this perspective, the classroom becomes the place in which the practice constructed in everyday life can promote inclusion. We know of the difficulties encountered in schools for this inclusion to happen, the lack of specialized material, the gaps in training, the lack of teachers, are some of these challenges. Therefore, in this article, based on theorists of the field, we analyze not only the challenges but also the possibilities that we can find through practice, seeking to reflect, and perhaps, finding ways to promote inclusion, that is, to guarantee an education Of quality and respecting the uniqueness of each one.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Sousa Santos, Universidade Federal da Bahia

Professora graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS) e Especialista em Gestão Escolar pela Faculdade Regional de Filosofia, Ciências e Letras de Candeias e Educação Especial pela Uniasselvi. Pós-Graduanda em Educação, Pobreza e Desigualdade Social pela UFBA

Yara de Souza Almeida, Universidade Estadual da Bahia

Professora graduada em Pedagogia e pós-graduada em psicopedagogia

References

BRASIL. MEC. Declaração de Salamanca. Brasília, 1994.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013.

DRAGO, R. Uma fresta na janela: A educação inclusiva. In: Inclusão na educação infantil. Rio de Janeiro, Wak Editora, 2011.

FREIRE, M. et al. Grupo, indivíduo, saber e parceria: malhas do conhecimento. São Paulo: Espaço pedagógico, 1997.

HINE, J. T. Making collaboration work in inclusive. hing school clasrooms: recommendations for principals. Intervention in scholl and clinic, v. 43, n. 5, p. 277-282, 2008.

KASSAR, M. de C. M. Educação especial no Brasil: desigualdades e desafios no reconhecimento da diversidade. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 120, p. 833-849, jul.-set. 2012.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. A inclusão de crianças com deficiência na educação infantil. Ministério da Educação, novembro de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/revista44.pdf. Acesso em: 19 jan. 2017.

MANTOAN, M. T. E. A Educação especial no Brasil: da exclusão à inclusão escolar. Disponível em: http://www.lerparaver/bancodeescola. Acesso em: 23 jan. 2017.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

NECESSIDADES EDUCATIVAS ESPECIAIS. O diagnóstico de Necessidades Educativas Especiais (NEE). Disponível em: http://neeiscia.blogspot.com.br/2007/08/o-diagnstico-de-necessidades-educativas.html. Acesso em: 20 jan. 2017.

PESSOA. F. “O Guardador de Rebanhos”. In: Poemas de Alberto Caeiro. (Nota explicativa e notas de João Gaspar Simões e Luiz de Montalvor). Lisboa: Ática, 1946 (10ª ed. 1993).

VIANA, J. M. Educação e cidadania começam na infância. IN: SOUSA, R. C. de.; BORGES, M. F. S. T. (orgs.). A práxis na formação de educadores infantis. Rio de Janeiro: DP&A, 2002, p. 56.

VYGOTSKY, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: Vygotsky, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEF, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad.: Maria da Penha Villa lobos. 6ª ed. São Paulo: Ícone, 1998. (Trabalho originalmente publicado em 1933).

Published

01/09/2017

How to Cite

SANTOS, C. S.; ALMEIDA, Y. de S. Inclusion in child education: challenges and possibilities through pedagogical practices. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1423–1432, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n3.2017.10170. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10170. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.