Document to the national education plan: an analysis of goal 19

Authors

  • Lucília Augusta Lino Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)
  • Karine Vichiett Morgan Professora Assistente da Universidade Iguaçu, RJ e Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10784

Keywords:

Democratic management. National Education Plan. Educational policy.

Abstract

The democratic management of education has been a recurring theme in educational discussions both within academia and within educational systems, largely because this is an arena of disputes over opposing projects in education and society. This article aims to analyze the meanings of democratic management derived from the discussions of society held in the Conferences of Education and consolidated in the CONAE final document of 2010 in the face of the meanings given in goal 19 of the National Education Plan - Law 13.005 / 2014.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucília Augusta Lino, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj)

Professora Adjunta da Faculdade de Educação da UERJ e Professora Colaboradora do Programa de Pós-graduação em Educação Agrícola da UFRRJ

Karine Vichiett Morgan, Professora Assistente da Universidade Iguaçu, RJ e Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF

Professora Assistente da Universidade Iguaçu, RJ e Doutoranda em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFF

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Presidência da República, Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitui%C3%A7ao.htm. Acesso em: 7 set. 2017.

BRASIL. Lei n. 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Seção 1, p. 27.833, 23 dez. 1996.

BRASIL. Lei n° 10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2001.

BRASIL. Plano Nacional da Educação: proposta do executivo ao Congresso Nacional. Brasília: Ministério da Educação e do Desporto. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais - INEP, 1998. 129p.

BRASIL. Projeto de Lei, nº 8035, de 2010, do Poder Executivo, que "aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências" (PL803510). MEC, 2010. Disponível em: www.camara.gov.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao? idProposicao=490116. Acesso em: 7 set. 2017.

BRASIL. Conferência Nacional de Educação. Anais da Conferência Nacional de Educação (Conae) 2010: Construindo o Sistema Nacional Articulado de Educação - o Plano Nacional de Educação, diretrizes e estratégias de ação (2010, Brasília, DF). – V.1 Brasília: MEC, 2011a.

CUNHA, Luiz Antônio Constant Rodrigues. Educação, Estado e democracia no Brasil. 4ª ed. Cortez Editora, 2001.

DAGNINO, Evelina. Construção democrática, neoliberalismo e participação: os dilemas da confluência perversa. Política & Sociedade, v. 3, n. 5, p. 139-164, 2004.

FRIGOTTO, Gaudêncio.; CIAVATTA, Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação & sociedade, v. 24, n. 82, 2003.

GENTILI, Pablo. A falsificação do consenso: simulacro e imposição na reforma educacional do neoliberalismo. Petrópolis: Vozes, 1998.

GENTILI, Pablo.; SILVA, Tomaz Tadeu. Neoliberalismo, qualidade total e educação. Petrópolis: Vozes, 2015.

KRAWCZYK, Nora Rut.; VIEIRA, Vera Lucia. A reforma educacional na América Latina nos anos 1990: uma perspectiva histórico-sociológica. São Paulo: Xamã. 2008

MONTAÑO, Carlos. O canto da sereia: crítica à ideologia e aos projetos do" Terceiro Setor". Cortez Editora, 2014.

PARO, Vitor Henrique. Gestão da Escola Pública: a Participação da Comunidade. Revista Brasileira de Estudos pedagógicos. Brasília, v.73, n.174, p.255-290, maio/ago., 1992.

SCHEDLER, Andreas. Conceptualizing accountability. In: SCHEDLER, Andreas; DIAMOND, Larry.; PLATTNER, Marc F. Restraining the state: conflicts and agents of accountability. The self-restraining state: power and accountability in new democracies. Lynne Rienner Publishers, Inc. 1999.

VIEIRA, Sofia Lerche. Neoliberalismo, privatização e educação no Brasil: política educacional impasses e alternativas. São Paulo: Cortez, 1995.

Published

01/01/2018

How to Cite

LINO, L. A.; MORGAN, K. V. Document to the national education plan: an analysis of goal 19. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 67–83, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22.nesp1.2018.10784. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10784. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.