State of knowledge of public and private relations in brazilian postgraduation programs in education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i1.12895Keywords:
State of the art, State of knowledge, Public and private relations, Postgraduate program in education, Brazil.Abstract
The present text aims to present a mapping through the State of Knowledge regarding the theme “Public-Private Relations” in Education (RPPE) in Master's dissertations and doctoral theses developed in the Graduate Programs in Education (PPGEs) of the Brazil, from 1994 to 2018. This is an exploratory and qualitative research which also aimed to understand the evaluation attributed by the Coordination for the Improvement of Higher Level Personnel (CAPES) to the Brazilian PPGEs in the 2013-2016 quadrennium, besides realizing, the growth of the study of the RPPE thematic in the Brazilian postgraduate in order to verify some gaps in the configuration of the productions on the thematic in question.Downloads
References
ARAÚJO, L. Estado da arte da relação público e privado na educação básica. In: Público e Privado em tempos de Golpe. 1. ed. São Paulo: Fundação Lauro Campos, p. 77, 2017.
BALBACHEVSCKY, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. In: BROCK. C.; SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, p. 275-304, 2005.
BITTAR, M. et al. Educação Superior e o Projeto Universitas/BR: a descentralização da pesquisa no Brasil. In: BITTAR, M.; OLIVEIRA, J. F. (Orgs.). Gestão e políticas da educação. Rio de Janeiro: DP&A, p. 141-155, 2004.
BRASIL. Portaria nº 59, de 21 de março de 2017. Dispõe sobre o regulamento da Avaliação Quadrienal. 2017. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/27032017-Portaria-59-21-03-2017-Regulamento-da-Avaliacao-Quadrienal.pdf. Acesso em: 17 de agosto 2019.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR - CAPES. Avaliação da CAPES aponta crescimento da pós-graduação brasileira – 2018. Disponível em: http://www.capes.gov.br/sala-de-imprensa/noticias/8558-avaliacao-da-capes- aponta-crescimento-da-pos-graduacao-brasileira. Acesso em: 17 de Agosto 2019.
FERREIRA, N. S. de. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, ano XXIII, n. 79, p. 257-272, agosto, 2002.
MARCONI, M. de. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. - São Paulo: Atlas, 2003.
SÁ, L. A. C. M. de.; MOURA, A. L. A. de.; VASCONCELOS, T. L. Mapeamento do Ensino Superior e Pesquisa no Brasil. II Simpósio Brasileiro de Geomática e V Colóquio Brasileiro de Ciências Geodésicas, Presidente Prudente – SP. 2007. Disponível em: http://docs.fct.unesp.br/departamentos/cartografia/eventos/2007_II_SBG/artigos/A_083.pdf. Acesso em: 17 de agosto, 2019.
SAVIANI, D. A pós-graduação em educação no Brasil: pensando o problema da orientação. In: BIANCHETTI, L. et al (Orgs.). A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. Florianópolis: UFSC, p. 135-163, 2002.
TRIPODI, T. et al. Análise da pesquisa social: diretrizes para o uso de pesquisa em serviço social e em ciências sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.
WASSEM, J.; PEREIRA, E. M. de A.; BALZAN, N. C. Política de avaliação em programas de pós-graduação de excelência em educação. Atos de Pesquisa em Educação, v. 10, n. 1, jan./abr., p. 215-243, 2015.