Curricular analysis of two undergraduate courses in mathematics: Brazil and Chile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13010

Keywords:

Curriculum, Initial teacher training, Mathematics.

Abstract

The article presents a comparative documentary study, in which the course plans and the curricular documents of two graduations in Mathematics were analyzed. The research was carried out in the documents of said course of the Catholic University of Maule and the Federal University of Grande Dourados. Our goal was to identify similarities and differences between the formative curriculum and to promote reflection on the formation of future teachers. In order to subsidize our investigation beyond the documents analyzed, we conducted a search for scientific articles that set out to investigate this issue. In a preliminary study and still not finalized we identified similarities in some offered disciplines, but significant differences the organization of the disciplines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Danilo Diaz Levicoy, Universidad Catolica del Maule (UCM), Maule

Professor. Doctorado en Ciencias de la Educación pela Universidad de Granada (2018). Máster en Didáctica de la Matemática pela Universidad de Granada (2014).

Edvonete Souza de Alencar, Universidade Federal de Grande Dourados (UFGD), Dourados – MS

Professora Adjunta do Magistério Superior. Doutora em Educação Matemática pela PUC-SP (2016). Mestre em Educação Matemática pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2012).

References

CHILE. Ministerio de Educación. Estándares orientadores para carreras de pedagogía en educación media. Estándares pedagógicos y disciplinarios. Santiago: LOM Ediciones Ltda, 2012.

LUDKE, MENGA E ANDRE, MARLI E D A Pesquisa em educação abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

PALANCH, Wagner Barbosa de Lima. Currículos de Matemática: uma contribuição para o mapeamento de produções e identificação de novas demandas de pesquisa. 2015. (Doutorado em Educação Matemática). Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo.

PIRES, Célia Maria Carolino. Panorama da organização e desenvolvimento curricular de matemática no Brasil. Anais do III Fórum Nacional sobre Currículos de Matemática, 2015.

RICO, Luis. Categorías para el análisis de los contenidos didácticos en el currículo de matemáticas. Anais do XV Conferência interamericana de Educação Matemática. 2019

UCM, Universidade Católica do Maule. Grade curricular do curso pedagogia da Matemática e computação. 2019

UFGD, Universidade Federal da Grande Dourados. Projeto Pedagógico do Curso de Matemática. 2017

Published

01/10/2019

How to Cite

LEVICOY, D. D.; ALENCAR, E. S. de. Curricular analysis of two undergraduate courses in mathematics: Brazil and Chile. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. esp.1, p. 716–727, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23iesp.1.13010. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13010. Acesso em: 14 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.