Constitution of careers in unexistent careers: a reading from Max Weber
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.13579Keywords:
School direction, Democracy, Director’s election, Public schoolAbstract
The article discusses, in the light of Max Weber 's concepts of social action, bureaucracy, power and domination, the constitution of the "school management career" in public schools in Curitiba/PR. The expression was coined from the research about the choice, through consultation to the school community, of the management functions of these schools. It was verified, from the result of the disputes occurred since 1983, that a group of professionals, who had been admitted to teaching in the municipality, constituted their careers in a distinct function from that they were admitted in: the direction. Once elected, many in the first election process to school management in the Municipality in the early 1980s, only left the function to retire.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988.
BRASIL. Lei n. 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF: MEC, p. 27833, 23 dez. 1996. PL 1258/1988.
CASTRO, M. Um estudo das relações de poder na escola pública de ensino fundamental à luz de Weber e Bourdieu: do poder formal, impessoal e simbólico ao poder explícito. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v. 24, n. 1, p. 9-22, jan. 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-25551998000100002
FINATTI, R. R. Eleições como forma de provimento da direção escolar na Rede Municipal de Ensino de Curitiba. Orientador: Ângelo Ricardo de Souza. 2016. 186 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
WEBER, M. A “objetividade” do conhecimento nas ciências sociais. In: WEBER, M. Weber – coleção grandes cientistas sociais. São Paulo: Ática, 2003.
WEBER, M. Ciência e Política: duas vocações. Trad. Leonidas Hegenberg e Octany Silveira da Mota. 18. ed. São Paulo: Cultrix, 2011.
WEBER, M. Economia y Sociedad: esbozo de sociologia comprensiva. Trad. José Medina Echavarría, Juan Roura Parella, Eugenio Ímaz, Eduardo Garcia Máynez e José Ferrater Mora. Madrid: Fondo de Cultura Económica de España, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.