Political challenges for education and democracy in Latin America

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13966

Keywords:

Democracy, Education, Citizenship, Social justice, Political challenges.

Abstract

We highlight in this dossier, among the issues that bring Latin American countries together, the political challenges surrounding the provision of education and the strengthening of democracy, and the reflection of the adoption of political measures that lead to a high percentage of indigence and poverty in most countries of the region. The political-economic agenda was built on the tension from two different perspectives, the implementation of neoliberal and conservative policies, bumps into collective organization to resist exclusion and propose different social projects. It is in this context, increasingly fierce in terms of conflicts and struggles, that reflections are needed on various aspects that shape our reality, such as education and the strengthening of democracy. It is along these lines that we are interested in the connection between education and other areas of social life, such as: education and work, education and citizenship, education and teaching work, education and evaluation, education and international organizations; among others. This is how we present reflections on different perspectives that problematize some aspects of educational policies and practices in the region. We invite you to get to know, debate and exchange experiences about the reality through the contributions on education and its alternatives, criticism and theoretical reflections present in this Dossier and that they help to build more democracy through education and social justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiano Antonio dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul – (UFMS), Campus do Pantanal, Corumbá – MS

Professor do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/CPAN).

Silvia Martinez, Instituto Patagónico de Estudios de Humanidades y Ciencias Sociales (IPEHCS-CONICET-UNCo); Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad Nacional del Comahue (FACE-UNCo), Neuquén

Profesora Adjunta Regular. Departamento de Didáctica.

João Batista Zanardini, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – (UNIOESTE), Campus de Cascavel – PR

Professor do Curso de Pedagogia.

References

CONCEIÇÃO, J. C.; AMORIM, M. D.; REAL, G. C. M. Mobilidade estudantil na América Latina: revelações da validação de títulos estrangeiros no Brasil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 747–761, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13780

DOS SANTOS, F. A.; ZANARDINI, J. B.; MARQUES, H. J. Desafios políticos, econômicos e sociais para os docentes na América Latina. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 794–815, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13781

DUARTE, N.; MAZZEU, F. J. C.; DUARTE, E. C. M. O senso comum neoliberal obscurantista e seus impactos na educação brasileira. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 715–736, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13786

ESTEVES, T. de J.; SOUZA, J. S. O papel dos organismos internacionais na reforma gerencial da educação brasileira: os sistemas de avaliação educacional em larga escala como instrumentos da pedagogia política do capital. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 678–692, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13791

FLÓREZ PETOUR, M. T.; OLAVE ASTORGA, J. M. Em direção a uma construção participativa da política educacional: a proposta alternativa do projeto de êxito escolar em Valparaíso. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 867–890, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13790

GOMES MELO, S. D.; GOMES, S. S. Trabalho docente voluntário na educação superior: precarização das condições de trabalho na Argentina, Brasil e Chile. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 909–937, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13787

GONÇALVES, A. M.; GUERRA, D.; DEITOS, R. A. Avaliação em larga escala e Base Nacional Comum Curricular (BNCC): dimensões da política de contenção e liberação no Brasil. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 891–908, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.14018

HEVIA, F. J.; VERGARA-LOPE, S. Aprendizagens básicas em cidadania na infância para fortalecer a democracia: resultados de uma avaliação cidadã no México. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 778–793, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13779

LIBÂNEO, J. C.; SILVA, E. Finalidades educativas escolares e escola socialmente justa: a abordagem pedagógica da diversidade social e cultural. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 816–840, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13783

MARTINEZ, S.; GARINO, D.; FERNANDEZ, N. Escola secundária e formação para o trabalho na Argentina: políticas e saberes em disputa. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 841–866, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13778

RODRIGO, L.; RODRÍGUEZ MOYANO, I. Programas de avaliação da agenda do governo na recente Argentina: discursos, ações e institucionalidades de políticas voltadas à melhoria da qualidade educacional durante a gestão de Cambiemos (2015-2019). Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 762–777, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13784

SANTOS, F. A.; MARTINEZ, S.; ZANARDINI, J. B. Os desafios políticos para a educação e democracia na América Latina. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 668–677, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13966

SHIROMA, E. O.; ZANARDINI, I. M. S. Estado e gerenciamento da educação para o desenvolvimento sustentável: recomendações do capital expressas na Agenda 2030. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 693–714, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13785

SOUZA, K. R.; KERBAUY, M. T. M.; SILVA, R. D. O direito à educação escolar como dimensão da cidadania no Mercosul. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp. 1, p. 737–746, ago. 2020. DOI: http://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp1.13782

Published

21/07/2020

How to Cite

SANTOS, F. A. dos; MARTINEZ, S.; ZANARDINI, J. B. Political challenges for education and democracy in Latin America. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp1, p. 668–677, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp1.13966. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13966. Acesso em: 31 aug. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.