Challenges in school management: narratives of public school principals and pedagogical coordinators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.14249

Keywords:

School, Coordination, Direction, Management

Abstract

This article discusses school management based on the potential and difficulties mapped by public school principals in a city in the south of the country. With theoretical input in Meneses et al. (2001), Lück (2009; 2012) and Libâneo et al. (2012) it describes the difficulties evidenced by the principals in charge in the function, so then investigate some ways of overcoming, also considering the work developed by pedagogical coordinators who work in the same schools. The empirical material, produced from a questionnaire and semi-structured interview, shows that school management is faced with many challenges, which are accentuated by the lack of participation and family engagement and the low motivation of the teaching staff. Despite this, some factors promote satisfaction to the management staff, highlighting the recognition of the school community regarding the work done and the results achieved, aspects that motivate the group to move forward in the management work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Scopel Boff, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS), Caxias do Sul – RS

Professora de Matemática. Membro do GPMETA (IFRS) - Grupo de Pesquisa em Matemática, Ensino, Tecnologias e Aplicações e do GIPEDI (UNISINOS) - Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças. Doutora em Educação (UNISINOS).

Iriane Zulianelo, Secretaria da Educação do Rio Grande do Sul (SEDUC RS), Flores da Cunha – RS

Professora no Ensino Fundamental e Ensino Médio. Especialista em Docência em Educação Básica e Profissional (IFRS).

References

ASSUNÇÃO, O. H. G.; FALCÃO, R. O. O coordenador pedagógico e a formação continuada de professores: uma pesquisa-ação no município de Fortaleza. In: REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis, SC: ANPED, 2015. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt08-3706.pdf. Acesso em: 25 set. 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70, 2011.

CRUZ, K. C. O papel do coordenador pedagógico na formação continuada de professores dos anos finais do ensino fundamental para uso das TDIC. Orientador: Rosemara Perpetua Lopes. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Goiás, Jataí, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150775. Acesso em: 25 set. 2020.

DIVIESO, L. H. I. Formação em serviço de professores dos anos iniciais do ensino fundamental para utilização de tecnologias digitais no ensino da matemática. Orientador: Maria Raquel Miotto Morelatti. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/150775. Acesso em: 25 set. 2020.

FERREIRA, C. R. O modelo de gestão na ótica do diretor de escola do programa ensino integral. Orientador: Sebastião de Souza Lemes. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/192031. Acesso em: 25 set. 2020.

LIBÂNO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo, SC: Cortez, 2012. 543 p.

LIMA, P. G.; SANTOS, S. M. Coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere Et Educare, Cascavel, v. 2, n. 4, p. 77-90, 2007. Disponível em: http://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/1656/1343. Acesso em: 25 set. 2020.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba, PR: Positivo, 2009. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2190198/mod_resource/content/1/dimensoes_livro.pdf. Acesso em: 25 set. 2020.

MENDES, A. A.; GITAHY, R. R. C. Fatores que influem na motivação de professores da rede estadual de ensino, no exercício do magistério na cidade de Maringá - PR. Revista Cesumar - Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, Maringá, v. 11, n. 2, p. 97-112, 2006. Disponível em: https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/revcesumar/article/view/298/142. Acesso em: 25 set. 2020.

MENESES, J. G. C. et al. Educação básica: políticas, legislação e gestão. Leituras. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2011. 285 p.

SILVEIRA, D. T.; CÓRDOVA, F. P. A pesquisa científica. In: GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. (Org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre, RS: Editora da UFRGS, 2009. p. 31-42. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 25 set. 2020.

SOUSA, M. M.; SARMENTO, T. Escola - Família - Comunidade: uma relação para o sucesso educativo. Gestão e Desenvolvimento, Viseu, n. 17-18, p. 141-156, 2010. Disponível em: https://repositorio.ucp.pt/handle/10400.14/9117. Acesso em: 25 set. 2020.

UMEMURA, V. M. V.; ROSA, S. S. Desafios dos coordenadores pedagógicos de São Caetano do Sul, ABC Paulista: um estudo baseado na pesquisa-ação colaborativa. Interações, Campo Grande, v. 21, n. 1, p. 81-92, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1518-70122020000100081&script=sci_arttext. Acesso em: 25 set. 2020.

Published

08/12/2021

How to Cite

BOFF, D. S.; ZULIANELO, I. Challenges in school management: narratives of public school principals and pedagogical coordinators. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2163–2177, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.14249. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14249. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.