Reflections on academic analiytics model in community higher education institutions: pilot study
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15460Keywords:
Academic analytics, Higher education, Academic managementAbstract
Academic Analytics is a relatively new area that brings analytics and business intelligence concepts to higher education. This article aims to report the results of a pilot study of the application an Academic Analytics model in a Community Institution of Higher Education. The research method was experimental and used content analysis as a methodology. The results are partial, but they are promising, we highlight the optimization of time, the quality of the information presented and the good evaluation of the coordinators in relation to support decision-making, helping the management process.
Downloads
References
ARGENTA, C. A. L. Gestão de instituições de ensino superior privadas e as competências necessárias aos coordenadores de curso: desafios e sugestões. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. L. de A. Reto & A. Pinheiro. São Paulo: Edições 70. 2016.
BARNEVELD, A. V.; ARNOLD, K. E.; CAMPBELL, J. P. Analytics in Higher Education: Establishing a Common Language. EDUCASE, 2012. Disponível em: https://library.educause.edu/resources/2012/1/analytics-in-higher-education-establishing-a-common-language. Acesso em: 10 abr. 2019.
BROKE, JOHN. SUS: A retrospective. Journal of Usability Studies, v. 8, p. 29-40, fev. 2013.
CAMPBELL, J.; OBLINGER, D. Academic Analytics. Educause White Paper, p. 1-24, 2007.
CAMPBELL, J.; DEBLOIS, P.; OBLINGER, D. Academic Analytics: A New Tool for a New Era. Educause Review, v. 42, p. 40-57, 2007.
CARDIM, P. A. G. Os caminhos percorridos na gestão educacional e as suas tendências. In: COLOMBO, S. S. et al. (org.). Nos bastidores da educação brasileira: a gestão vista por dentro. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.
CASTRO, A. Gestão financeira: a sustentabilidade financeira e a interação acadêmica nas instituições de ensino superior. In: COLOMBO, S. S. (org.). Gestão Universitária os caminhos para a excelência. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.
FILATRO, A. Data Science na educação: presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2021.
PAZ, F. J.; CAZELLA, S. C. Academic analytics: a systematic review of literature. International Journal of Development Research, v. 9, n. 11, p. 31710-31716, nov. 2019.
PAZ, F. J.; CAZELLA, S. C. Solução de Analítica Acadêmica focado em Instituições Comunitárias de Ensino Superior. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 195-215, maio/ago. 2020.
SIEMENS, G. Learning analytics: envisioning a research discipline and a domain of practice. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON LEARNING ANALYTICS AND KNOWLEDGE, 2., 2012, Vancouver. Proceedings […]. Vancouver, BC, Canada, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.