Reflections on academic analiytics model in community higher education institutions: pilot study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15460

Keywords:

Academic analytics, Higher education, Academic management

Abstract

Academic Analytics is a relatively new area that brings analytics and business intelligence concepts to higher education. This article aims to report the results of a pilot study of the application an Academic Analytics model in a Community Institution of Higher Education. The research method was experimental and used content analysis as a methodology. The results are partial, but they are promising, we highlight the optimization of time, the quality of the information presented and the good evaluation of the coordinators in relation to support decision-making, helping the management process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Josende Paz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre – RS

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação (PPGIE).

Silvio Cesar Cazella, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA), Porto Alegre – RS

Vice-Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias da Informação e Gestão em Saúde. Doutor em Ciência da Computação (UFRGS).

References

ARGENTA, C. A. L. Gestão de instituições de ensino superior privadas e as competências necessárias aos coordenadores de curso: desafios e sugestões. 2011. 193 f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Trad. L. de A. Reto & A. Pinheiro. São Paulo: Edições 70. 2016.

BARNEVELD, A. V.; ARNOLD, K. E.; CAMPBELL, J. P. Analytics in Higher Education: Establishing a Common Language. EDUCASE, 2012. Disponível em: https://library.educause.edu/resources/2012/1/analytics-in-higher-education-establishing-a-common-language. Acesso em: 10 abr. 2019.

BROKE, JOHN. SUS: A retrospective. Journal of Usability Studies, v. 8, p. 29-40, fev. 2013.

CAMPBELL, J.; OBLINGER, D. Academic Analytics. Educause White Paper, p. 1-24, 2007.

CAMPBELL, J.; DEBLOIS, P.; OBLINGER, D. Academic Analytics: A New Tool for a New Era. Educause Review, v. 42, p. 40-57, 2007.

CARDIM, P. A. G. Os caminhos percorridos na gestão educacional e as suas tendências. In: COLOMBO, S. S. et al. (org.). Nos bastidores da educação brasileira: a gestão vista por dentro. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.

CASTRO, A. Gestão financeira: a sustentabilidade financeira e a interação acadêmica nas instituições de ensino superior. In: COLOMBO, S. S. (org.). Gestão Universitária os caminhos para a excelência. Porto Alegre, RS: Penso, 2013.

FILATRO, A. Data Science na educação: presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2021.

PAZ, F. J.; CAZELLA, S. C. Academic analytics: a systematic review of literature. International Journal of Development Research, v. 9, n. 11, p. 31710-31716, nov. 2019.

PAZ, F. J.; CAZELLA, S. C. Solução de Analítica Acadêmica focado em Instituições Comunitárias de Ensino Superior. Informática na Educação: teoria & prática, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 195-215, maio/ago. 2020.

SIEMENS, G. Learning analytics: envisioning a research discipline and a domain of practice. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON LEARNING ANALYTICS AND KNOWLEDGE, 2., 2012, Vancouver. Proceedings […]. Vancouver, BC, Canada, 2012.

Published

08/12/2021

How to Cite

PAZ, F. J.; CAZELLA, S. C. Reflections on academic analiytics model in community higher education institutions: pilot study. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2178–2192, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15460. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15460. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.