Teacher training and serving the Special Education target demographic

Challenges and weaknesses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15906

Keywords:

Special Education, Teacher training, Inclusion

Abstract

This study was carried out from an exploratory survey - analyzing curricular matrices and subjects' syllabuses related to Special Education and/or Inclusive Education, Brazilian Sign Language (Libras) and internships in Special Education and/or Inclusive Education from High Education Programs at the State of Rio de Janeiro - and from the experience reports of a Special Education teacher. We sought to understand how initial training, at a higher level, has prepared future basic education teachers to work with students with disabilities. Understanding school attendance in regular classes as a guaranteed right of this public meeting their specific needs, the preparation of professionals who will receive them in public schools deserves attention. Through the experiences presented, we reflect and make recommendations on the teacher training process and the challenges faced by these professionals to provide educational assistance to the target audience of Special Education. The results point to a still deficient training of future teachers in this area, even though they are already acting, during graduation, as mediators of these students in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Cristina Prado de Oliveira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Professor Adjunto no Departamento de Fundamentos da Educação e Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (PUC-Rio).

Maria Alice M. Ramos, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Professor Adjunto no Departamento de Fundamentos da Educação. Doutorado em Educação (UFF).

Luciana Angrizani, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro – RJ – Brasil

Graduação em Pedagogia.

References

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF: MEC, 2015a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 jun. 2021.

BRASIL. Lei n. 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/L13146.htm. Acesso em: 25 jun. 2021

BRASIL. Resolução CNE/CP n. 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF: MEC, 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=135951-rcp002-19&category_slug=dezembro-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 15 jun. 2021.

GLAT, R.; FERNANDES, E. M. Da educação segregada à educação inclusiva: Uma breve reflexão sobre os paradigmas educacionais no contexto da educação especial brasileira. Revista Inclusão, v. 1, n. 1, p. 35-39, 2005. Disponível em: http://forumeja.org.br/br/sites/forumeja.org.br/files/Da%20Educação%20Segregada%20à%20Educação%20Inclusiva.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.

MANTOAN, M. T. E. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

MENDES, E. G.; VILARONGA, C. A. R.; ZERBATO, A. P. Ensino Colaborativo como apoio à inclusão escolar: Unindo esforços entre educação comum e especial. São Carlos: EdUFSCar, 2018.

PAIVA, L. R. A. O impacto das políticas públicas educacionais na formação de professores da educação básica para a garantia do direito à educação de alunos com deficiência. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Escola de Educação, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2021.

PIRES, R. R. C. (org.). Implementando desigualdades: Reprodução de desigualdades na implementação de políticas públicas. Rio de Janeiro: Ipea, 2019. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=34743. Acesso em: 06 jun. 2021

SOUZA, I. C. Protagonistas, coadjuvantes ou figurantes: O papel de orientadores educacionais na implementação de políticas de inclusão de estudantes com deficiência. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, 2021.

Published

30/09/2022

How to Cite

OLIVEIRA, A. C. P. de; RAMOS, M. A. M.; ANGRIZANI, L. Teacher training and serving the Special Education target demographic: Challenges and weaknesses. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022126, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.15906. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15906. Acesso em: 8 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.