The Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo and policies to comply with escape in undergraduate courses
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17122Keywords:
Evasion, Permanence, Teacher training, Graduation, Public policyAbstract
The work addresses dropout in the degree as a public problem that challenges public policies and educational managers to create proposals that enable students to remain and succeed. In order to do so, we analyzed the occurrence of dropout and permanence phenomena in the context of undergraduate courses at the Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes). The study has a qualitative character and we chose in this text to explore the discussion and dialogue with the research participants through virtual interviews. Data interpretation was performed using the “content analysis” technique. The collected data were analyzed and discussed from a theoretical framework guided to think about university higher education, teaching at this level of education and teacher training, understanding the teacher as a transformative, critical and reflective intellectual and in contributions on the possibilities for student permanence in Higher Education from the perspective of student integration.
Downloads
References
ALMEIDA, M. I.; TORRES, A. R. Formação de professores e suas relações com a pedagogia para a Educação Superior. Form. Doc., Belo Horizonte, v. 5, n. 9, p. 11-22, jul./dez. 2013. Disponível em: https://www.revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/92. Acesso em: 03 abr. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BERNARD, P. Y. Les inégalités sociales de décrochage scolaire: Comment l’école amplifie les inégalités sociales et migratoires? Conseil national d’évaluation du système (Cnesco). París: CNESCO, 2016. Disponível em: http://www.cnesco.fr/wp-content/uploads/2016/09/bernard_solo1.pdf. Acesso em: 4 ago. 2020.
BERNARD, P. Y. Le décrochage scolaire en France: Du problème institutionnel aux politiques éducatives. Conseil national d’évaluation du système (Cnesco). París: CNESCO, 2017. Disponível em: http://www.cnesco.fr/wp-content/uploads/2017/12/171208_Rapport_Decrochage_scolaire_Bernard.pdf. Acesso em: 06 ago. 2020.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11892.htm. Acesso em: 02 jul. 2019.
DORE, R.; FINI, R.; LUSCHER, A. Z. Insucesso, fracasso, abandono, evasão... um debate multifacetado. In: CUNHA, D. M. et al. (org.). Formação/Profissionalização de Professores e formação profissional e tecnológica: Fundamentos e reflexões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora PUC-Minas, 2013.
DORE, R.; SALES, P. E. N.; CASTRO, T. L. Evasão nos cursos técnicos de nível médio da rede federal de educação profissional de Minas Gerais. In: DORE, R.; ARAÚJO, A. C.; MENDES, J. S. (org.). Evasão na educação: Estudos, políticas e propostas de enfrentamento. Brasília, DF: Editora do IFB/RIMEPES, 2014.
FRITSCH, R.; VITELLI, R. F. Evasão Escolar na Educação Superior: De que indicador estamos falando? Estudos em Avaliação Educacional, v. 27, n. 66, p. 908–937, 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/4009. Acesso em: 18 fev. 2020.
GHEDIN, E. Professor reflexivo: Da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
GIROUX, H. A. Professores como Intelectuais Transformadores. In: GIROUX, H. A. Os professores como intelectuais: Rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
KAMPFF, A. J. C.; MENTGES, M. J.; PETRARCA, R. Evasão no Ensino Superior: Um estudo sistemático. In: CONFERENCIA LATINOAMERICANA SOBRE EL ABANDONO EM LA EDUCACIÓN SUPERIOR, 8., 2018, Cidade do Panamá. Anais [...]. Universidade Tecnológica do Panamá, 2018.
LIMA, E.; MACHADO, L. A evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 121-129, maio/ago. 2014. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2014.182.02. Acesso em: 19 mar. 2021.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.
PIMENTA, S. G. Professor reflexivo: Construindo uma crítica. In: PIMENTA, S. G.; GHEDIN, E. (org.). Professor reflexivo no Brasil: Gênese e crítica de um conceito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. G. C. Docência no Ensino Superior. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2014.
RUMBERGER, R.; LIM, S. A. Why Students Drop Out of School: A Review of 25 Years of Research. Santa Barbara: University of California, 2008.
RUMBERGER, R.; PLASMAN, J. S. Developing equity indicators for on-time graduation. Washington, D.C.: National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine, 2018. Disponível em: https://sites.nationalacademies.org/cs/groups/dbassesite/documents/webpage/dbasse_193232.pdf. Acesso em: 06 ago. 2020.
SCHIMITT, R. E. A evasão na educação superior: Uma compreensão ecológica do fenômeno como estratégia para a gestão da permanência estudantil. In: ANPED SUL - REUNIÃO CIENTÍFICA DA ANPED, 10., 2014, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UDESC, 2014. Disponível em: http://xanpedsul.faed.udesc.br/arq_pdf/690-0.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
SILVA FILHO, R. L. L. et al. A evasão no Ensino Superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, Rio de Janeiro, v. 37, n. 132, p. 641-659, set./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/x44X6CZfd7hqF5vFNnHhVWg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 06 jun. 2021.
TINTO, V. Dropout from Higher Education: A Theoretical Synthesis of Recent Research. Review of Educational Research, v. 45, n. 1, p. 89-125, 1975. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543045001089. Acesso em: 02 abr. 2020.
TINTO, V. Taking retention seriously: Rethinking the first year of college. NACADA Journal, v. 19, n. 2, p. 5-9, 1999. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228860241_Taking_Student_Retention_Seriously_Rethinking_the_First_Year_of_College. Acesso em: 10 jul. 2021.
TINTO, V. Enhancing student success. In: Completing College: Rethinking institutional action. Chicago & London: The University of Chicago Press, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.