The participation of Municipal Councils in the Brazilian educational scenario

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18545

Keywords:

Education, Municipal Education Councils, Municipal Education Plan

Abstract

This study aims to foster debate about the social relevance of the participation of Municipal Education Councils in the Brazilian educational scenario. We align with the perspective that these Councils constitute a fundamental part of the State's superstructure and, being integrated into the Education System as instruments of collegiate management and serving as consultative, deliberative, and normative bodies, they should take the lead in the processes that permeate and guide the construction of municipal public education. Therefore, it is understood as the responsibility and commitment of Municipal Education Councils to promote socially referenced public education, as advocated by the Municipal Education Plan.

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Author Biographies

Mariclei Przylepa, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Grande Dourados. Professora Coordenadora da Rede Municipal de Dourados – MS. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE) e Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Conselhos Municipais de Educação no Brasil (GEPCMEBr).

Maria Alice de Miranda Aranda, Universidade Federal da Grande Dourados

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Diretora e docente da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Grande Dourados.  É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE) e Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Conselhos Municipais de Educação no Brasil (GEPCMEBr).

Ana Paula Moreira de Sousa , Universidade Federal da Grande Dourados

Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Educação. Docente na Educação Básica das Redes Estaduais e Municipais de Mato Grosso do Sul. Foi Bolsista CAPES/DS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Educação, Relações Étnico-Raciais e Formação de Professores Petronilha Beatriz Gonçalves e Silva (GEPRAFE/PBGS).

Andréa Jara Peralta Freitas, Universidade Federal da Grande Dourados

Aluna Especial (Curso de Mestrado) pela Universidade Federal da Grande Dourados. Docente na Educação Básica da Rede Municipal de Ensino de Ponta Porã – MS. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Estado, Política e Gestão da Educação (GEPGE).

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Published

02/10/2023

How to Cite

PRZYLEPA, M.; ARANDA, M. A. de M.; SOUSA , A. P. M. de; FREITAS, A. J. P. The participation of Municipal Councils in the Brazilian educational scenario. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023061, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18545. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18545. Acesso em: 8 nov. 2024.

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