Cultural diversity in visual arts and indigenous arts in Brazil and in indigenous basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19279

Keywords:

School education, Indigenous, Culture

Abstract

This article encompasses visual arts, history, culture, and society in Brazil. It focuses on indigenous cultural expressions in Brazil, particularly visual productions. Given this reality, the school is considered a place where knowledge can converge to facilitate a harmonious relationship among different interethnic groups. The overall objective was to analyze the importance and appreciation of indigenous arts in indigenous schools, such as body painting, mask making, and ceramic painting activities. For this study, qualitative data was collected through a literature review, where a meticulous and comprehensive analysis of publications relevant to this research was conducted. The findings highlight the importance of promoting a school environment where integrating participants in the teaching-learning process is crucial in valuing human beings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Libério Mayk Luciano dos Santos, Centro Universitário Vale do Cricare

Professor da Secretaria da Educação do Espírito Santo. Mestrado pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Educação (UNIVC).

Anilton Salles Garcia, Centro Universitário Vale do Cricare

Professor do Mestrado Profissional em Ciência, Tecnologia e Educação do Centro Universitário Vale do Cricaré, Diretor de Inovação Tecnológica da Universidade Federal do Espírito Santo, Membro do Comitê Gestor da MCI (Mobilização Capixaba pela Inovação), Professor Voluntário da Universidade Federal do Espírito Santo. Doutorado em Engenharia Elétrica (UNICAMP).

References

BAIRON, S. A história palinódica: a evidência da não-linearidade a caminho da compreensão do hipertexto. São Paulo, [1998].

BARBOSA, A. M. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BERGAMASCHI, M. A.; GOMES, L. B. A temática indígena na escola: ensaios de educação intercultural. Currículo sem Fronteiras, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 53-69, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação e Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação e Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Arte. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/arte.pdf. Acesso em: 10 jan. 2024.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer CNE n. 14 de 1999. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Escolar Indígena. Brasília, DF: CNE/CEB, 1999. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/marco-2012-pdf/10204-13-parecer-cne-ceb-14-99-diretrizes-curriculares-nacionais-da-educacao-escolar-indigena/file. Acesso em: 10 jan. 2024.

BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF: Presidência da República, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 10 jan. 2024.

CAVALCANTE, Lucíola Inês de Pessoa. Formação de professores na perspectiva do Movimento dos Professores Indígenas da Amazônia. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22. p.14-24, 2003.

FUSARI, M. F. de R. e; FERRAZ, M. H. C. de T. Arte na educação escolar. São Paulo: Cortez, 2001.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GRUPIONI, L. D. B. Formação de Professores Indígenas: repensando trajetórias. Brasília, DF: MEC/SECADI, 2000.

KLEIMAN, Â. Texto e leitor: aspectos cognitivos da linguagem. 5. ed. Campinas, SP: Pontes, 1997.

LOPES, E. da L. As representações sociais acerca de reação química de um grupo de professores indígenas e a teoria da relação com o saber: algumas reflexões. [S. l.: s. n.], 2008.

LUCIANO, G. dos S. O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília, DF: MEC, 2006.

MANDULÃO, F. da S. Educação na visão do professor indígena. In: RAMOS, M. N. et al. (coord.). Diversidade na educação: reflexões e experiências. Brasília, DF: Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2003.

MARTINS, D. S.; VENTURA, J. A.; TATAGIBA, J. S. Produção Integrada de mamão no Espírito Santo. In: ZAMBOLIM, L. et al. (org.). Produção integrada no Brasil. Brasília, DF: CNPq; Viçosa, MG: Universidade Federal de Viçosa, 2008.

MEDEIROS, L.; ROSA, S. Supervisão educacional: possibilidades e limites. São Paulo: Cortez, 2012.

MENDES, K. D. S.; SILVEIRA, R. C. C. P.; GALVÃO, C. M. Revisão integrativa: método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 758-764, 2008.

PAVIANI, Jayme. Interdisciplinaridade: conceitos e distinções. 2. ed. Caxias do Sul, RS: Educs, 2008.

SILVA, E. C. da. Análise bibliométrica dos estudos sobre a temática do cooperativismo em Programas de Pós-Graduação no estado do Rio Grande do Sul, entre os anos de 2006 a 2016. 2016. 75 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Administração) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Cerro Largo, RS, 2016.

Published

29/04/2024

How to Cite

SANTOS, L. M. L. dos; GARCIA, A. S. Cultural diversity in visual arts and indigenous arts in Brazil and in indigenous basic education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 28, n. 00, p. e023011, 2024. DOI: 10.22633/rpge.v28i00.19279. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/19279. Acesso em: 22 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.