The trajectory of the school manager in Brazil

historical influences and administrative models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.19884

Keywords:

Education, School principal, School administrator, Management models

Abstract

School management in Brazil has undergone a dense and multifaceted trajectory, deeply influenced by political, economic, and cultural dynamics. This study examines the historical development of the role of the principal/school administrator, highlighting the transitions from an autocratic and centralized model to more participatory and democratic approaches. The establishment of graded primary schools and school groups triggered the need for a structured administration, initially inspired by foreign models and characterized by a techno-bureaucratics framework. Over the centuries, the role of the school principal has been shaped by positivist and business influences, often neglecting pedagogical specificities. Based on a bibliographic review, the article discusses the disruptions and continuities in this process, identifying the challenges faced by contemporary school managers and suggesting pathways for a management approach that balances administrative and educational demands.

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Author Biographies

Anderson Macário Gomes, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Programa de Mestrado Profissional em Educação do Centro Universitário Adventista de São Paulo (MPE-UNASP), Engenheiro Coelho – (SP) – Brasil. Mestre em Educação pelo MPE-UNASP (GESTOR ESCOLAR NA EDUCAÇÃO BÁSICA).

Giza Guimarães Pereira Sales, Universidade Estadual Paulista

Doutoranda em Educação no Programa de Pós Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho - UNESP, campus de Marília

Rodrigo Follis, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Engenheiro Coelho – (SP) – Brasil. Doutor em Ciências da Religião e Mestre em Comunicação. (DOCENTE PERMANENTE do MPE DO UNASP).

Angélica Pall Oriani, Universidade Estadual Paulista

Programa de Pós-graduação em Educação – Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Marília - (SP) – Brasil. Doutora em Educação pelo PPGE-UNESP – (DOCENTE do DEPTO. DE ADMINISTRAÇÃO E SUPERVISÃO ESCOLAR - UNESP).

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Published

13/03/2025

How to Cite

Gomes, A. M., Sales, G. G. P., Follis, R., & Oriani, A. P. (2025). The trajectory of the school manager in Brazil: historical influences and administrative models. Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 29(00), e025006. https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.19884