Innovate to make it happen: how we are strengthening support networks for inclusive education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11911Keywords:
Continuing Teacher Education, School Inclusion, Teacher AutonomyAbstract
Facing the challenges of implementing the National Policy on Special Education, in the perspective of Inclusive Education (PNEEPEI / MEC, 2018) we have put forward and are developing in these 10 years innovative proposals for the training of teachers of regular and special education. The autonomous nature of initiatives to be presented in this article brings innovations aligned with the PNEEPEI's intention regarding the autonomy of the learner/teacher. Such initiatives have shown encouraging and consistent results when comes to reaching a large number of professionals interested in this subject and can be an alternative to meet the needs of bringing the concepts, practices that support inclusive education to the most distant points in our country.Downloads
References
BAPTISTA, M. I. S. D. Danças no TNR: movimentos de professores em formação continuada. 236f. Tese Doutorado (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.
BARANAUSKAS, M. C. B.; MANTOAN, M. T. E. Redes Sociais e Autonomia Profissional: novos rumos para formação continuada a distância de professores de AEE. PROESP/CAPES, 2009.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
CAVALCANTE, B. M. A importância de uma rede social para o aperfeiçoamento continuado dos profissionais do atendimento educacional especializado. 179f. Dissertação (Mestradoem Educação), Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, 2010.
COUTO, M. Cronicando. 7 ed. Editorial Lisboa, 1991.
MANTOAN, M.T.E. (Org.). As escolas e suas transformações, a partir da educação especial, na perspectiva da educação inclusiva. Campinas, SP: Librum, 2014.
MANTOAN, M. T. E.; BARANAUSKAS, M. C. B. Relatório final PROESP/CAPES, 2014. Disponível em: http://erytheia.nied.unicamp.br:8081/interhad/publicacoes/reports/relatorio-final-projeto-proespcapes.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.
NASCIMENTO, D. R. B. O discurso de todos nós: um estudo sobre a rede social de formação continuada de professores todos nós em rede. 196f. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
PEREIRA, R. Rede de Autoridades e Apoio às Interações Sociais na Web: uma Abordagem Culturalmente Informada. Tese (Doutorado em Computação), Instituto de Computação Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.
ROCHA, H.; BARANAUSKAS, C. Design e avaliação de interfaces humano-computador. Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2003.