Innovate to make it happen: how we are strengthening support networks for inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11911

Keywords:

Continuing Teacher Education, School Inclusion, Teacher Autonomy

Abstract

Facing the challenges of implementing the National Policy on Special Education, in the perspective of Inclusive Education (PNEEPEI / MEC, 2018) we have put forward and are developing in these 10 years innovative proposals for the training of teachers of regular and special education. The autonomous nature of initiatives to be presented in this article brings innovations aligned with the PNEEPEI's intention regarding the autonomy of the learner/teacher. Such initiatives have shown encouraging and consistent results when comes to reaching a large number of professionals interested in this subject and can be an alternative to meet the needs of bringing the concepts, practices that support inclusive education to the most distant points in our country.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Teresa Eglér Mantoan, Universidade Estadual de Campinas – (UNICAMP), Faculdade de Educação

Pedagoga, mestre e doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Professora colaboradora da Universidade Estadual de Campinas. Dedica-se, nas áreas de pesquisa, docência e extensão, ao direito incondicional de todos os alunos à educação escolar de nível básico e superior de ensino. Oficial da Ordem Nacional do Mérito Educacional - reconhecimento a contribuição à Educação brasileira. 

Maria Isabel Sampaio Dias Baptista, Universidade Estadual de Campinas – (UNICAMP), Faculdade de Educação

Pedagoga formada pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP - Administração Escolar (1989) e Educação Especial (1990). Mestre e doutora em Educação na área de Ensino e Práticas Culturais, Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Como pesquisadora, está vinculada ao Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino e Diferenças - LEPED (desde 2006). Pertence, ainda, ao grupo Todos Nós em Rede (TNR); uma rede inédita para a formação continuada de professores em educação inclusiva https://tnr.nied.unicamp.br/. Tem experiência profissional nas áreas de Educação com ênfase em Educação inclusiva (direito de todos alunos à educação), Educação Infantil e Alfabetização. No campo da pesquisa estuda Filosofia da Diferença; Educação Inclusiva; Atendimento Educacional Especializado (AEE) e Acessibilidade.

References

BAPTISTA, M. I. S. D. Danças no TNR: movimentos de professores em formação continuada. 236f. Tese Doutorado (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

BARANAUSKAS, M. C. B.; MANTOAN, M. T. E. Redes Sociais e Autonomia Profissional: novos rumos para formação continuada a distância de professores de AEE. PROESP/CAPES, 2009.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

CAVALCANTE, B. M. A importância de uma rede social para o aperfeiçoamento continuado dos profissionais do atendimento educacional especializado. 179f. Dissertação (Mestradoem Educação), Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, 2010.

COUTO, M. Cronicando. 7 ed. Editorial Lisboa, 1991.

MANTOAN, M.T.E. (Org.). As escolas e suas transformações, a partir da educação especial, na perspectiva da educação inclusiva. Campinas, SP: Librum, 2014.

MANTOAN, M. T. E.; BARANAUSKAS, M. C. B. Relatório final PROESP/CAPES, 2014. Disponível em: http://erytheia.nied.unicamp.br:8081/interhad/publicacoes/reports/relatorio-final-projeto-proespcapes.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.

NASCIMENTO, D. R. B. O discurso de todos nós: um estudo sobre a rede social de formação continuada de professores todos nós em rede. 196f. Dissertação (Mestrado em Educação), Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.

PEREIRA, R. Rede de Autoridades e Apoio às Interações Sociais na Web: uma Abordagem Culturalmente Informada. Tese (Doutorado em Computação), Instituto de Computação Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012.

ROCHA, H.; BARANAUSKAS, C. Design e avaliação de interfaces humano-computador. Campinas, SP: NIED/UNICAMP, 2003.

Published

01/12/2018

How to Cite

MANTOAN, M. T. E.; BAPTISTA, M. I. S. D. Innovate to make it happen: how we are strengthening support networks for inclusive education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 763–777, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11911. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11911. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.